رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت: ۳ تا ۵ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد به کم‌شنوایی مبتلا هستند

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: جمعیت موالید کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در سال گذشته گزارش شده و براساس غربالگری‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود، حدود ۳.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد به کم‌شنوایی مبتلا هستند؛ به عبارت دیگر ۳ تا ۵ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد به کم‌شنوایی مبتلا هستند.

دکتر سعید محمودیان، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه بررسی‌ها بیانگر این است مردم به کم‌شنوایی و ناشنوایی، کمتر توجه می‌کنند؛ اظهار کرد: کم‌توجهی به کم‌شنوایی و ناشنوایی به نحوی است که حدود ۸۰ درصد از نیاز‌های مربوط به مراقبت شنوایی در سطح جهان نادیده گرفته می‌شود یا کمتر در کانون توجه قرار می‌گیرد. کم‌توجهی و نادیده گرفتن به نیاز‌های مربوط به مراقبت شنوایی ریشه در فقر سواد سلامت مردم دارد. براساس آمار و ارقام سازمان بهداشت جهانی، کم‌توجهی و بی‌توجهی به کم‌شنوایی و ناشنوایی سبب شده که سالانه حدود یک تریلیون دلار هزینه به نظام سلامت در سطح جهان تحمیل شود.

این متخصص شنوایی‌سنجی با اشاره به باور‌ها و درک نادرست از کم‌شنوایی و ناشنوایی توضیح داد: درک و باور‌های نادرست و همچنین نگرش‌های جامعه نسبت به ناشنوایی و کم‌شنوایی سبب می‌شود که به افراد کم‌شنوا یا ناشنوا انگ بزنند. چنین شرایطی سبب می‌شود که فرد مبتلا به کم‌شنوایی، کم‌شنوایی خود را پنهان کند. درک، باور‌ها و نگرش نادرست جامعه درباره کم‌شنوایی و ناشنوایی یک معضل اجتماعی است که ریشه در سطح سواد و سواد نادرست مردم دارد.

وی با بیان اینکه معضل اجتماعی درک و باور‌های نادرست درباره ناشنوایی سبب شده که رسیدگی به ناشنوایی چندان در شرایط مساعدی نباشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که مبتلا به کم‌شنوایی هستند از توانایی بالایی برخوردارند؛ اگر مشکل کم‌شنوایی این افراد در زمان مناسب شناسایی شود، به طور قطع می‌تواند اثرگذار باشد.

ابتلای ۳ تا ۵ مورد به کم‌شنوایی در هر ۱۰۰۰ تولد

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت درباره کم‌شنوایی و ناشنوایی «مادرزادی» و «اکتسابی» اظهار کرد: جمعیت موالید کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در سال گذشته گزارش شده و براساس غربالگری‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود، حدود ۳.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد به کم‌شنوایی مبتلا هستند؛ به عبارت دیگر ۳ تا ۵ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد به کم‌شنوایی مبتلا هستند. کم‌شنوایی مادرزادی و عوامل ژنتیکی مانند ازدواج‌های فامیلی در ۵۰ تا ۶۰ موارد مبتلا به کم‌شنوایی نقش دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد ژنتیکی و مادرزادی، عوامل دیگر مانند «بیماری‌ها»، «تاثیر بیماری‌های عفونی در دوران نوزادی مانند سرخک، سرخجه، سندروم تورچ»، «زایمان سخت» و «اتفاقات دوران بارداری» به میزان ۴۰ تا ۴۵ درصد بر ابتلای موالید به کم‌شنوایی اثرگذار هستند.

غربالگری شنوایی‌سنجی نوزادان در بخش مراقبت‌های ویژه

این متخصص شنوایی‌سنجی با بیان اینکه توجه به نوزادانی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگهداری می‌شوند از اهمیت فراوانی برخوردار است، تاکید کرد: نوزادانی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگهداری می‌شوند، می‌بایست مورد غربالگری قرار گیرند؛ چرا که احتمال شیوع کم‌شنوایی در این شرایط به دلیل مسائلی مانند «وزن کم در هنگام تولد» افزایش می‌یابد. کودکانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند به عنوان نوزاد نارس شناسایی می‌شوند و نارس‌بودن می‌تواند شناسایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی برای نوزادانی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگهداری می‌شوند، می‌تواند شنوایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل غربالگری این گروه از نوزادان حائز اهمیت است.

محمودیان با بیان اینکه ایران جزو منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی است، توضیح داد: ایران جزو شش کشور منتخب منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در حوزه سلامت گوش محسوب می‌شود و اقدامات درخشانی طی سال‌های اخیر به منظور پیشگیری از کم‌شنوایی و ناشنوایی صورت گرفته است.

اسامی چند محصول آرایشی و بهداشتی غیرمجاز اعلام شد

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محصولات آرایشی و بهداشتی زیر به عنوان غیرمجاز شناخته شده‌اند

VIOLET MAKE UP (مداد لب)

Maxi Bell (ریمل)

NELA Selenium (شامپو نلا سلنیوم)

Sensodyne و LISTERINE (دهانشویه)

  Johnson’s Baby و Johnsons Baby(محصولات کودک)

Carefree (پد روزانه و تامپون)

 Carefree   (ژل شستشوی بانوان)

CLEAR REPAIR MASK و BS (ماسک ورقه‌ای صورت)

ING   (اسپری مو)

AIRT SKIN   (خط لب مدادی)

NOTE MAKE UP  (رژلب مایع مات)

BOSH BEAUTY  (ریمل حجم‌دهنده ضد آب)

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه تأکید کرد که این معرفی به منظور مبارزه با عرضه محصولات غیرمجاز در سطح بازار صورت می‌گیرد و از افرادی که این محصولات را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند، خواسته است که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام لازم به عمل آید.

بانوی هرمزگانی بر سکوی دوم مسابقات آمادگی جسمانی کشور ایستاد

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳

فاطمه امینی پور ورزشکار هرمزگانی بر سکوی دوم المپیاد سراسری فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی ایستاد.

دومین المپیاد سراسری فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی به میزبانی رامسر در حال برگزاری است.

فاطمه امینی پور از هرمزگان در این رقابت‌ها در رده سنی ۲۱ تا ۲۵ سال به مقام دوم دست یافت.

تیم آمادگی جسمانی و تندرستی هرمزگان با  ۵ ورزشکار در این مسابقات حضور پیدا کرد.

حریفان ایران در هندبال قهرمانی بانوان آسیا مشخص شدند

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳

تیم ملی هندبال بانوان ایران در بیستمین دوره قهرمانی آسیا با ژاپن، هنگ‌کنگ و هند هم‌گروه شد.

قرعه‌کشی بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی بانوان آسیا در دهلی‌نو برگزار شد که طی آن تیم ملی کشورمان در گروه B با تیم‌های ژاپن،هنگ‌کنگ و هند هم‌گروه شد.

بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی بانوان آسیا روزهای ۱۱ تا ۲۲ آذر ماه برگزار می‌شود.

گروه‌بندی کامل این مسابقات به این شرح است:

گروه A: کره‌جنوبی، چین، قزاقستان و سنگاپور

گروه B: ژاپن، ایران، هنگ‌کنگ و هند

۴ تیم برتر این مسابقات سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی بانوان جهان در سال ۲۰۲۵ که به میزبانی مشترک آلمان و هلند برگزار می‌شود را کسب خواهند کرد.

تیم ملی هندبال بانوان کشورمان در ۲ دوره قبلی با کسب رده چهارم جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را به دست آورده بود.

آغاز «سنجش سلامت» نوآموزان ورود به دبستان از اول آبان

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه از اول آبان سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام می‌شود گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱.۵ میلیون نوآموز مورد سنجش قرار گیرند.

حجت الله الماسی در مراسم افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی و افتتاح سامانه سیرت با بیان اینکه سنجش آمادگی‌های کودکان برای سال ۱۴۰۴ امروز با تغییراتی آغاز شده گفت: سال گذشته به دلیل اشکالاتی که در سامانه وجود داشت مقداری با تاخیر انجام و باعث شد حجم مراجعه خانواده‌ها به سامانه برای نوبت‌گیری به روزهای پایانی سال بیفتد که موجب شد در خصوص مداخله اختلالات یادگیری، توفیق چندانی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال مراکز جامع سنجش و توانبخشی دو تا سه روز در هفته، سنجش و دو تا سه روز متناسب با جمعیت به مداخله و توانبخشی در حوزه اختلالات یادگیری و سایر مداخلات اقدام می‌کنند افزود: سامانه سیرت سال گذشته در نوبت‌گیری و هدایت در مراحل بعدی تکمیل نشده بود و امسال توسعه پیدا کرد. بر اساس قانون برنامه هفتم که آموزش و پرورش تکلیف دارد کارنامه آموزشی، رشدی و تربیتی دانش آموزان را ارائه کند، این سامانه اطلاعات پایه‌ای این کارنامه را در اختیار سایر بخش‌های وزارت آموزش و پرورش، بخش سنجش، حوزه پرورشی، معاونت آموزشی و خود مرکز فناوری قرار می دهد و عملا خروجی آن کارنمای رشدی، آموزشی و تربیتی دانش آموزان است.

الماسی با بیان اینکه سال گذشته جمعیت سنجش شدگان متناسب با مراکز نبود ادامه داد: امسال مراکز جامع سنجش افزایش پیدا کرد و به ۹۰۰ مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی و ۳۰۰ پایگاه موقت در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و شیراز رسیده است.

وی با بیان اینکه در بعضی شهرها پایگاه‌ها پاسخگوی اجرای سنجش به صورت استاندارد نیستند گفت: هر ارزیاب روزانه ۵ نفر را می‌تواند ارزیابی کند بنابراین تعداد مراکز افزایش پیدا کرده است و تا حد مقدورات به تجهیزات و امکانات مداخله مجهز شده‌اند.

البته ممکن است در بعضی شهرها امکانات به اندازه کافی وجود نداشته نباشد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه بعد از سنجش برای کسانی که دچار اختلال هستند ادامه کار در همین مراکز انجام می شود عنوان کرد: نیازی به مراجعه اولیاء به مراکز بیرونی وجود ندارد و در مراکز، متخصص گفتار درمانی، کار درمانی، در برخی مراکز مشاور، در برخی مراکز مراقب سلامت و در برخی مراکز نیز ارزیابی شایستگی‌های حرکتی با همکاری معاونت تربیت بدنی و وزارت ورزش انجام می شود.

الماسی با بیان اینکه سنجش توأم با مداخله انجام می‌شود، افزود: تمام مراکز ما مشکل کمبود نیرو ندارند.

وی با بیان اینکه با اقدام وزارت بهداشت، در مراکز کمبود وجود ندارد اظهار کرد: یک اتفاق خوب دیگر، پایین آوردن سن سنجش است؛ سال گذشته ۴ سال و ۵ ساله‌ها که حدود ۲۰۰ هزار نفر بودند سنجش شدند و امسال قرار است به سنین پایین‌تر بیایند.

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تایید کرد

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب ارسالی از مجلس را تایید کرد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود خبر از تایید مصوبه عفاف و حجاب داد و گفت: مصوبه عفاف و حجاب برای طی کردن مراحل بعدی خود، در اختیار مجلس قرار گرفته است.

هفته دوم لیگ برتر تپانچه بانوان کشور:هرمزگان در صدر جدول رده بندی ایستاد

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳

تیم تیراندازی هیئت هرمزگان در صدر جدول هفته دوم قرار گرفت.

هفته دوم هفدهمین دوره لیگ برتر تپانچه بانوان کشور در مجموعه ورزشی تیراندازی آزادی تهران برگزار شد.

مسابقات لیگ برتر تیراندازی با تپانچه بانوان کشور با حضور هفت تیم در مجموعه تیراندازی آزادی تهران در حال برگزاری است که در هفته دوم  تیم تیراندازی هیئت هرمزگان با غلبه بر تیم ثاقب توانست در صدر جدول قرار گیرد. تیم هرمزگان را سامیه یاسی ،هانیه رستمی ،فاطمه شکاری ، یسراصالحیان با سرمربیگری نرگس خاکساری و سرپرستی مریم آقاخان بان تشکیل می دهند.

در پایان مسابقات هفته دوم  هفدهمین دوره لیگ برتر تپانچه بانوان کشور ، هیئت هرمزگان ۱۶ بر ۱۴ تیم ثاقب ،هیئت کرمان ۱۶ بر ۴ پاس و پادما یدک ۱۷ بر ۹ آذربایجان غربی را از پیش رو برداشتند.

صعود دختران فوتبالیست بم به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳

تیم فوتبال زنان خاتون بم با پیروزی مقابل نماینده تایلند به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.

تیم فوتبال زنان خاتون بم در آخرین دیدار خود از مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه (شنبه، ۲۱ مهر) به مصاف کالج اسکالرز تایلند رفت و به پیروزی رسید.

خاتون توانست با پیروزی دو بر یک مقابل نماینده تایلند به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند.

این دیدار در نیمه اول با تساوی یک بر یک به پایان رسید. ابتدا نماینده تایلند دروازه خاتون را باز کرد اما در ادامه شهناز جعفری توانست گل تساوی را به ثمر برساند.

در نیمه دوم توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا اینکه در وقت‌های اضافه زهرا قنبری توانست روی غفلت مدافعان حریف گلزنی کند تا این بازی دو بر یک به سود خاتون به پایان برسد.

مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دوم و سوم فروردین ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

خاتون در مرحله دوم لیگ قهرمانان سه دیدار انجام داد که برابر ملبورن سیتی با نتیجه دو بر یک شکست خوردند. در دومین مسابقه مقابل کایااف‌سی فیلیپین به تساوی یک بر یک دست پیدا کرد و در آخرین دیدار خود هم برابر کالج اسکالرز تایلند دو بر یک به پیروزی رسید.

کاهش ذخائر خونی در هرمزگان

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳، توسط زهره کرمی

مدیرکل انتقال خون هرمزگان گفت: شمار مراجعه کنندگان خون به مراکز اهدای خون کاهش یافته است.

ایمان زارعی مدیرکل انتقال خون هرمزگان افزود: بیماری‌های فصلی و آنفولانزا از مهم‌ترین دلایل کاهش مراجعه به مراکز انتقال خون است و در حال حاضر مراکز با کاهش ذخایر خون روبرو شده اند.

وی گفت: با ادامه این روند ذخایر خونی استان در چند روز آینده با کاهش روبه رو می‌شود و اکنون به همه گروه‌های خونی در استان نیاز است.

هرمزگان روزانه به طور متوسط به ۱۵۰ تا ۲۵۰ واحد خون نیاز دارد.

مردم می‌توانند دو هفته بعد از بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

کسانی هم که واکسن آنفولانزا دریافت کرده اند دو هفته بعد از تزریق می‌توانند خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان با اشاره به اینکه حدود دو هزار بیمار خاص در استان وجود دارد، گفت: ۶۵ درصد مصرف خون در استان به بیماران خاص اختصاص دارد و عمر خون‌های بیماران تالاسمی ۳۲ تا ۴۵ روز است.

همچنین خون اهدایی برای عمل‌های جراحی، مصدومان حوادث جاده‌ای و مادران باردار هم استفاده می‌شود.

زارعی گفت: داوطلبان ۱۸ تا ۶۰ سال با وزن دستکم ۵۰ کیلوگرم می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

پایگاه‌های انتقال خون در بندرعباس، قشم، بندرلنگه و میناب هم در دو نوبت صبح و عصر آماده خدمات رسانی است.

آقایان هر سه ماه یکبار و بانوان هر چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند.

فوت یک معلم بندرعباسی در کلاس درس

ارسال شده در ۲۸ مهر ۱۴۰۳، توسط مرتضی غریبی

یک خانم معلم ناحیه یک بندرعباس در کلاس درس مدرسه ابتدایی دچار سکته قلبی شد و متاسفانه فوت کرد.

یک خانم معلم ناحیه یک بندرعباس در کلاس درس مدرسه ابتدایی دچار سکته قلبی شد و متاسفانه جان به جان آفرین تسلیم کرد و در سنگر ترویج علم و آگاهی آسمانی شد.خانم آسیه صالحی معلم مدرسه امید ایران بود که همیشه شوق درس و علم آموزی داشت و در این راه سال‌ها در تلاش بود.

محمد قویدل مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان و مسلم بازیار نسب ریاست آموزش و غناحیه یک بندرعباس نیز در پیام‌هایی این ضایعه را به خانواده، همکاران و دوستداران علم و اندیشه تسلیت گفتند.

 بی شک زحمات و تلاش‌های این معلم عزیز، که در واپسین لحظات عمر خویش نیز به امر مقدس تعلیم و تربیت مشغول بود، در حافظه دانش‌آموزان و معلمان ماندگار خواهد ماند و اهتمام صادقانه ایشان در عرصه تعلیم و تربیت، یاد و خاطره نیکی از ایشان برجای خواهد گذاشت.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!