تقدیر از نقاشان قشم در اختتامیه رویداد به رنگ دریا

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

مراسم اختتامیه رویداد به رنگ دریا با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم، اساتید و پیشکسوتان و نقاشان جوان و نوجوان جزیره برگزار شد.

محمد غفاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم ، در این آیین اظهار کرد: رویداد به رنگ دریا اتفاقی مبارک و حسن مطلع بسیاری از اتفاقات دیگر در حوزه هنرهای تجسمی جزیره است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های هنری جزیره به ویژه در حوزه هنرهای تجسمی بسیار بالا است و از همه حاضران درخواست دارم تا با همدلی و مشارکت در تولید آثار فاخر و ماندگار، نام جزیره قشم را بیش از پیش بلندآوازه کنند.

غفاری با دعوت از هنرمندان برای شرکت در رویداد نقش حماسه، از برپایی نمایشگاه آثار مرتبط با هنر عاشورایی در دهه سوم محرم خبر داد. در ادامه این مراسم، ابراهیم محمدنژاد مسئول انجمن هنرهای تجسمی جزیره قشم به ارائه گزارشی از فرآیند اجرای رویداد به رنگ دریا از اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت و تعداد شرکت کنندگان و آثار تولید شده را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در این مراسم ۳۰ تن از نقاشان شرکت کننده در رویداد به رنگ دریا ویژه بزرگداشت هفته خلیج فارس تقدیر به عمل آمد و آثار برگزیده در بخش‌های مختلف شناخته شد.

در بخش رنگ روغن اثنا ارشادی رتبه اول، سارا طاهری رتبه دوم و عایشه اسلامی رتبه سوم را کسب کردند.

همچنین در بخش طراحی با مداد رویا بارگاه سلیمانی رتبه اول، وندا اسدی رتبه دوم و ستیا کیامهر رتبه سوم را به دست آوردند.

داوری این رویداد بر عهده سودابه شبرانیان، ملیحه پایداری و منوچهر صادقپور بودند و از آنان نیز تقدیر به عمل آمد. در پایان هنرمندان حاضر در جلسه بوم‌ و وسایل مورد نیاز خود را جهت شرکت در نقش حماسه دریافت و برای شرکت در نمایشگاه ثبت‌نام کردند.

ساره امیری ایرانی وزیر آموزش امارات شد

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

ساره امیری پیشتر رئیس آژانس فضایی و شورای دانشمندان این کشور بوده است.
ساره امیری به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی منصوب شد.
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی روز یک‌شنبه ۲۴ تیر این خبر را در پستی در شبکه اجتماعب ایکس اعلام کرد.

خانم امیری پیشتر رئیس آژانس فضایی و شورای دانشمندان این کشور بوده است.
پس از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر امارات به مریخ در سال ۱۳۹۹، بسیاری از ایرانی‌ها به‌‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، دربارۀ مدیر این پروژه بزرگ یعنی «ساره امیری» سخن گفتند.
خانواده خانم امیری، اهل سیستان‌وبلوچستان، پس از انقلاب ۵۷ از ایران به امارات مهاجرت کردند.
نقش‌ها و دستاوردهای ساره امیری
پروژه مریخ امارات (امید): ساره امیری به عنوان معاون پروژه مریخ امارات (Hope Mars Mission) و رئیس شورای علوم پیشرفته امارات متحده عربی خدمت می‌کند. این پروژه با هدف ارسال یک کاوشگر به مدار مریخ و مطالعه جو این سیاره طراحی شده است. این کاوشگر در سال ۲۰۲۰ با موفقیت پرتاب شد و در سال ۲۰۲۱ به مدار مریخ رسید، که این یک دستاورد بزرگ برای برنامه فضایی امارات محسوب می‌شود.
وزارت علوم پیشرفته: در سال ۲۰۱۷، ساره امیری به عنوان وزیر دولت برای علوم پیشرفته منصوب شد. این نقش او را مسئول پیشبرد و توسعه علوم و فناوری در کشور قرار می‌دهد. هدف این وزارتخانه ترویج تحقیقات علمی و نوآوری‌های تکنولوژیک در امارات متحده عربی است.
ترویج علوم و فناوری: او به عنوان رئیس شورای امارات برای دانشمندان جوان، نقش مهمی در ترویج و حمایت از دانشمندان جوان و محققان آینده‌دار در کشور ایفا می‌کند. این شورا به هدف تشویق جوانان به سمت رشته‌های علمی و پژوهشی تشکیل شده است.
افتخارات و جوایز: ساره امیری به خاطر تلاش‌ها و دستاوردهایش در زمینه علوم و فناوری، جوایز و افتخارات متعددی دریافت کرده است. از جمله، او در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از ۱۰۰ زن تاثیرگذار جهان توسط بی‌بی‌سی انتخاب شد.
تایم ۱۰۰:‌ در ۲۸ مارس ۲۰۲۳، ساره امیری جایزه TIME 100 Impact خود را در موزه آینده در دبی دریافت کرد. او گفت که با «اطمینان از اینکه تنوع به یک هنجار تبدیل می‌شود» و «اعتراف به اینکه تفاوت‌های ما نوآوری بزرگی ایجاد می‌کند»، مردم می‌توانند «خلاقیت درون همه ما را مهار کنند و تأثیر واقعی را برانگیزند».

دارویی که ۱۰۰ درصد از ایدز جلوگیری می‌کند

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

نتایج یک آزمایش بالینی در آفریقای جنوبی و اوگاندا نشان می دهد یک داروی تزریقی پیشگیری جدید اچ آی وی بهتر از ۲ داروی دیگر PrEP موجود در بازار، می تواند از بروز این عفونت در زنان جلوگیری کند.

به گزارش آوای دریا به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، طی یک آزمایش ۵ هزار شرکت کننده برای بررسی تاثیر Lenacapavir (یک مهارکننده کپسید فیوژن) در برابر دو داروی پیشگیری کننده دیگر اچ آی وی غربالگری شدند. محققان در یک دوره ۶ ماهه متوجه شدند ۲ بار تزریق Lenacapavir در سال نرخ موفقیت ۱۰۰درصد را در مقایسه با۲ داروی دیگر همراه دارد.

فوندالی نیاتی مدیر ارشد ارجرایی شرکت Proactive Health Solutions در این باره گفت: این دارو به طور حتم شیوه جلوگیری از ابتلا به اچ آی وی را دگرگون می کند.

گروهی از محققان به رهبری لیندا گیل بکر در ۲۵ منطقه در آفریقای جنوبی و اوگاندا کارآمدی ۳ داروی PrEP ( که از ایدز جلوگیری می کنند) را میان ۵ هزار زن بررسی کردند.

زنان شرکت کننده به ۳ گروه تقسیم شدند و طی آزمایشی دارو یا پلاسیبو را دریافت کردند. در این آزمایش نه پزشکان و نه بیماران نمی دانستند که داروی مذکور واقعی یا پلاسیبو است.

این درحالی است که حفظ یک روتین روزانه برای زنان آفریقایی کار مشکلی بود زیرا بسیاری از آنها که بین سن ۱۶تا ۲۵ سال بودند و داروی Truvada F/TDF را مصرف می کردند. اما داروی جدید یعنی Lenacapavir فقط به ۲ بار تزریق در سال نیاز دارد و این چالش را برطرف می کرد.

همچنین شرکت کنندگان در تحقیق یک قرص روزانه به نام Descovy F/TAF را مصرف می کردند تا تاثیر آن در مقابلTruvada که به طور موثرتر در بدن توزیع می شود، آزمایش شود. هرچند روش پیشگیری فعلی کارآمد است اما چالش هایی نیز دارد.

به هرحال نتایج مرحله آزمایش نشان داد ۲۱۳۴ نفر از افرادی که داروی تزریقی Lenacapavir را دریافت کردند، به ویروس اچ آی وی مبتلا نشدند اما زنانی که ۲ مکمل روزانه دیگر مصرف کردند، به بیماری مبتلا شدند.

حدود ۱۶ نفر از ۱۰۸۶ فرد دریافت کننده Truvada و ۳۹ نفر از ۲۱۳۶ نفر دریافت کننده Descovy به ویروس اچ آی وی مبتلا شدند.

مرحله دوم آزمایش نیز در راه است وطی آن دیگر عوامل مردم شناختی مانند جنسیت و قابلیت تاثیرگذاری دارو بررسی می شود.

تب دِنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیماری تب دِنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و مهم‌ترین عامل انتقال آن، محیط زیست است که اجازه رشد، گزش، تولید مثل و انتقال بیماری را به پشه آئِدِس می‌دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیماری تب دنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و مهم‌ترین فاکتور در انتقال بیماری محیط است که اجازه رشد، گزش، تولید مثل و انتقال بیماری را به پشه می‌دهد.

فرشیدی افزود: در بیشتر مواقع، بیماری بدون علامت یا با علائم خفیف است که ۴ تا ۱۰ روز پس از گزش پشه ظاهر می‌شود و علائم این بیماری شامل تب، سردرد شدید، درد شدید مفاصل، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ است.

وی با بیان اینکه برای درمان این بیماری علاوه بر استراحت کافی و مصرف فراوان مایعات، باید­ از استامینوفن برای تسکین درد استفاده کرد، گفت: اگر بتوانیم محیط را برای پشه ناسالم کنیم و اجازه تخم‌ریزی ندهیم، می‌توانیم گام خوبی برای کنترل بیماری برداریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در ۵ استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران پشه آئدس صید شده است.

پشه آئِدِس به تازگی در استانِ اردبیل هم مشاهده شده اما به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، هنوز هیچ علائمی از وجودِ بیماریِ دِنگی که براثرِ گزش این پشه بروز می‌کند، در استان اردبیل مشاهده نشده است.

چه ساعاتی تابش اشعه فرابنفش شدیدتر است؟

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳، توسط ایسنا

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود بنابراین لازم است اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی این اشعه بر سلامت انسان مورد توجه قرار بگیرد.

هدی رهنما افزود: تابش فرابنفش طول موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولا ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازن استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دربافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امواج فرابنفش در مواردی مضر و در مواردی مفیدند. به‌عنوان‌ مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است ولی مقدار دریافت آن از میزان معینی بیشتر می‌شود، سیستم حفاظتی بدن دچار مشکل می‌شود و دچار آفتاب سوختی و تروماهای پوستی می‌شویم.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با بیان اینکه بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود، گفت: تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نیست و در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود.

وی توصیه کرد: طی این مدت از کرم‌های ضد آفتاب، لباس‌های پوشیده تر مانند لباس آستین بلند، کلاه و … استفاده شود. این راهکارها برای حفاظت در مقابل اشعه فرابنفش ثابت و ارزان قیمت است.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو تصریح کرد: متاسفانه کاهش و افزایش اشعه فرابنفش در اختیار انسان نیست چراکه از خورشید ساطع می‌شود. تنها راه اطلاع‌رسانی و انجام اقدامات پیشگیرانه است بنابراین در در سایت پژوهشگاه علوم هواشناسی نقشه های پیش‌بینی اشعه فرابنفش برای چهار روز آینده (هر سه ساعت یک بار) اطلاع‌رسانی می‌شود.

رهنما در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان بر اساس فصول میزان اشعه فرابنفش را تخمین زد؟ گفت: تاکنون امکان تخمین اشعه فرابنفش را بر اساس فصول نداشته‌ایم البته در پژوهشگاه هواشناسی در حال انجام مطالعه درباره تغییرات این اشعه در فصول مختلف هستیم. بر اساس یافته‌های کنونی میزان اشعه فرابنفش در ساعات آفتابی یعنی ساعت تابش مستقیم آفتاب افزایش می‌یابد. این بازه طی زمستان  کمتر از تابستان است.

پست جنجالی دختر حاکم دبی؛ شیخه مهره خطاب به همسرش: طلاقت می‌دهم

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

دختر شیخ محمد آل مکتوم، حاکم دبی، پستی منتشر کرده و خطاب به همسرش به زبان انگلیسی نوشته است که او را طلاق می‌دهد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از فرارو، در حساب کاربری رسمی مهره آل مکتوم، دختر شیخ محمد آل مکتوم، حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات متحده عربی، پستی منتشر شد که خطاب به همسرش به زبان انگلیسی نوشته است که او را طلاق می‌دهد.

به گزارش فرارو، در این پست نوشته شده: «از آن‌جایی که شما با سایر همراهان مشغول هستی، بدین وسیله طلاق خود را اعلام می‌کنم. تو را طلاق می‌دهم، تو را طلاق می‌دهم، تو را طلاق می‌دهم.»

در پایان این پست نوشته شده: “همسر سابق شما”

کاربران فضای مجازی، واکنش گسترده‌ای به این پست داشتند. برخی درباره صحت این پشت سوال کردند. برخی هم نوشتند: «آیا حساب هک شده؟»، برخی هم نوشته‌اند: «آیا دلیل خیانت است»، برخی خواستار حذف شدند، چرا که به عقیده آن‌ها، چنین رفتاری “شایسته جایگاه خانواده آل مکتوم و حکومت دبی نیست.”

تا کنون جز در فضای مجازی، درباره این پست، خبری منتشر نشده است.

حکومت دبی یا اعضای خاندان حاکم نیز در این باره سخن نگفته‌اند. حساب کاربری «مانع بن محمد بن راشد بن مانع آل مکتوم» همسر «مهره بنت محمد آل مکتوم» در اینستاگرام نیز درباره پست منتشر شده در حساب کاربر همسرش، چیزی منتشر نکرده است.

مادر «مهره»، زیو گریگرویاکوس، همسر یونانی حاکم دبی است. او ماه می‌سال گذشته با «مانع آل مکتوم» در مراسمی که توجه رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرد، ازدواج کرد.

این زوج ماه می‌گذشته، به دنیا آمدن نخستین فرزندانشان را اعلام کردند.

حضور ۴ دختر فوتبالیست ایران در لیگ قهرمانان اروپا

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

چهار دختر فوتبالیست ایران با یک تیم ارمنستانی در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا شرکت می‌کنند.

چهار دختر فوتبالیست ایران به تیم پیونیک ارمنستان پیوسته‌اند و همراه این تیم در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا شرکت می‌کنند.

مینا نافعی، هاجر دباغی، فاطمه عادلی و شقایق روزبهان چهار فوتبالیستی هستند که تیم ارمنستانی را در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا همراهی می‌کنند.

تیم پیونیک ارمنستان در پیج اینستاگرام خود از همراهی چهار فوتبالیست ایرانی خبر داده و از آن‌ها رونمایی کرده است.

کمبود جهانی انسولین‌های قلمی/ هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو با بیان این که کمبود انسولین قلمی، جهانی است، گفت: بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند با مشورت پزشک خود از داروی مشابه تولید داخل استفاده کنند.

ناصر هیراد افزود: انسولین نوومیکس تولیدی در کشور به دلیل کمبود جهانی، نصف مصرف ماه توسط شرکت نوونوردیسک تامین می‌شود و میزان عرضه محصول از ۸۰۰ هزار عدد ماهانه به ۴۴۰ هزار عدد افت کرده، اما منجر به قطع عرضه نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود انسولین نوومیکس در استرالیا، اندونزی، کره جنوبی، مالزی، هند، ترکیه و … با بحران مواجه شده است، افزود: سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند تا از طریق واردات موازی انسولین مورد نیاز بیماران را تامین کند که اقدامات لازم را در این زمینه نیز انجام داده است و سعی می‌شود این دارو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد کند.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در حال حاضر درمورد انسولین‌های برند‌های دیگر مشکلی در تامین بازار وجود ندارد و بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند با مشورت پزشک خود، تا زمان رفع دسترسی دشوار به برند مصرفی، از داروی مشابه تولید داخل استفاده کنند.

کمبود انسولین مشکل جدید دنیا، معضل دیرینه‌ی ما

در تیرماه سال جاری نیز کشور با کمبود انسولیم مواجه شده بود که رئیس سازمان غذاودارو اعلام کرده بود، اخیرا یکی از انسولین‌های قلمی برند به‌دلیل مشکلات تولید در شرکت تولیدکننده‌ خارجی، دچار کمبود جهانی شده بود که طبق اقدامات صورت‌گرفته ظرف چند هفته‌ آینده کمبود انسولین قلمی برند نیز رفع خواهد شد و تا آن زمان بیماران می توانند نمونه داخلی تمامی انسولین‌هایی که در بازار موجود است را استفاده و یا از سامانه تیتک داروی خود را از نزدیکترین داروخانه تهیه کنند.

 معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو سیدحیدر محمدی نیز افزوده بود: با افزایش اقبال بیماران مبتلا به دیابت به انسولین‌های قلمی طی سال‌های گذشته برای تامین این نوع دارو کاملا وابسته به کشورهای دیگر بودیم اما در سال‌های اخیر با ورود شرکت‌های مختلف دانش بنیان به حوزه تولید انسولین‌های قلمی، امروز انواع انسولین‌های قلمی در کشور تولید می‌شود. در حال حاضر دو شرکت در حال تولید انسولین هستند و دو شرکت دیگر هم به آن اضافه می‌شوند. معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که هنوز میزان تولید داخل انسولین قلمی  در حد تامین بازار داخلی نیست.

نیاز انسولین کشور؛ فقط یک درصد وارداتی است

معاون وزیر بهداشت و درمان و رییس سازمان غذا و دارو پیشتر از علت کمبود انسولین قلمی در کشور گفته بود:  علت کمبود انسولین قلمی وارداتی( نوومیکس) در بازار کاهش سهمیه به یک چهارم از سوی شرکت تولیدکننده خارجی است.

وی اظهار کرد: در گذشته داروی انسولین به صورت ویال بود، اکنون چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با فناوری بالای بومی‌سازی شده، انسولین را تولید می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ۵۰ درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های خارجی و وارداتی و ۵۰ درصد داخلی است و بسته به نیاز بیماران توزیع می‌شود.

محمدی تصریح کرد: امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: طبق آمارها، سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخلی و فقط یک درصد وارداتی بود.

حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند. آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند و این روند رو به افزایش در آینده نزدیک به بیش از ۱۰ میلیون مبتلا خواهد رسید.

دختران ووشو کار هرمزگانی عازم تهران شدند

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

ووشوکاران منتخب دختر استان به پیکارهای قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی اعزام شدند.

مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی جوانان در رده های سنی دختران طی روزهای ۲۹ تا ۳ مردادماه به میزبانی آکادمی ملی ووشو تهران با حضور تمامی استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.در اين مسابقات دختران جوان استان در چهار وزن به ترتیب ریحانه ذاکری در وزن ۴۸- کیلوگرم، هانیه جافری در وزن ۵۲- کیلوگرم، نجلا کیخا در وزن ۵۶- کیلوگرم و پریسا پریسایی در وزن ۶۰- کیلوگرم در بخش ساندا و مائده امانی و نرجس عسکری خیرآبادی در بخش تالو برای استان به میدان خواهند رفت.در رقابت‌های قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی جوانان اعظم نکویی به عنوان سرپرست، سمیره کهوری به عنوان مربی ساندا و مهدیه سلجوقی به عنوان مربی تالو هدایت تیم استان را برعهده خواهند داشت. دختران نونهال و نوجوان استان ۳۰ تیرماه جهت حضور در این رقابت‌ها به تهران اعزام شد. نفرات برتر این پیکارها جهت حضور در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۴ در برونئی به اردوی تیم ملی جوانان و رده‌های سنی دعوت خواهند شد.

آذربایجان به زنان بسکتبالیست ایران ویزا نداد

ارسال شده در ۳۰ تیر ۱۴۰۳

بدلیل عدم صدور ویزا از سوی سفارت جمهوری آذربایجان سفر تیم بسکتبال سه نفره زنان منتخب ایران به مسابقات سری زنان (Women’s series) لغو شد.

 فدراسیون بسکتبال اعلام کرد در حالی که بلیت و مقدمات سفر تیم سه نفره زنان آماده شده بود تا در مسابقات سری زنان شرکت کند و این حضور در رنکینگ بسیار حائز اهمیت بود، بدلیل عدم صدور روادید از سوی سفارت جمهوری آذربایجان این سفر لغو شد.

مسابقات سری زنان ( Women’s series) به میزبانی کشور جمهوری آذربایجان در شهر Guba  آغاز خواهد شد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!