خلاقیت در این حرفه حرف اول را می زند!

به زندگی من خوش آمدید

ارسال شده در ۲۸ تیر ۱۳۹۸، توسط زهره کرمی

فاطمه شمس الدین پور عضو انجمن طراحان لباس استان هرمزگان و مدیریت مزون بندری دختولوک را به عهده دارد به بهانه اولین رویداد حرفه ای هودکس با او گفت و گوی صمیمانه ای داشتیم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم

از شروع کار خودتان بگویید و چه شد به این کار علاقه مند شدید؟

زندگی من فرازو نشیب های زیادی داشته و در این مدت کارهای زیادی انجام دادم که بعضا گذرا و سطحی بودند و احساس رضایتی از کارم نداشتم .

از بچگی علاقه زیادی به نقاشی و طراحی داشتم. حتی در دوره دبیرستان هم میخواستم رشته گرافیک را انتخاب کنم ولی خوب آن دوره تمام پدر و مادر ها  دوست داشتند فرزندانشان دکتر و مهندس شوند ( با خنده) و من هم چون درسم خوب بود به اصرار خانواده رشته تجربی را ادامه دادم، اما هیچ وقت به این رشته علاقه نداشتم…..

زندگی متاهلی باعث شد از کارهایی که به آن علاقه داشتم، عقب بیافتم ولی بعد از دو یا سه سال به خودم اومدم و دیدم که زمان زیادی را از دست داده ام و در این مدت این من واقعی خودم نبودم ……

تصمیم گرفتم حرفه ای که واقعا به آن علاقه مند هستم را دنبال کنم.

آن زمان درگیر مسائل مالی زیادی هم بودم که باعث میشد این شروع برام ریسک پذیر باشد اما من تمامی این ریسک ها را به جان خریدم و گفتم این بار باید همه این بهانه تراشی هایی که بیشتر به نظرم از روی ترس هست رو کنار بگذارم، این شد که از خواهرم خواستم در بحث مالی کمکم کند و خداروشکر قبول کرد و وقتی خدا بخواد اتفاقی در زندگی ات بیافتد خودش همه چیز را در کنار هم برایت مهیا می کند ، جا دارد در همین جا از خواهرم به خاطر اعتمادی که به من داشت تشکر کنم….

فعالیت حرفه ای خودتان را چگونه شروع کردید

دو سال است که مزون دختولوک را افتتاح کردم و بعد از آن رشته طراحی لباس را در آموزشگاه فنی و حرفه ای گذراندم

اولین لباسی که طراحی کردید به یاد دارید؟ آیا به مرحله اجرا رسید؟

بله- اولین کاری که طراحی کردم یه مانتو بود که سبک سنتی داشت و خدا را شکر به مرحله اجرا هم رسید ….

دختولوک به چه معناست و چرا دختولوک را انتخاب کردید؟

دختولوک نام عروسکی متعلق به استان هرمزگان است که در گذشته مادران برای کودکان خود از چوب درخت نخل و پارچه درست می کردند دختو به معنای دختر و لوک به معنای کوچک است که به تازگی این عروسک به عنوان دومین عروسک ثبت ملی شده است.  

و من هم به سبب علاقه ام به فرهنگ غنی هرمزگان دوست داشتم نام مزون، نامی باشد که بار سنتی بودن مزون را بر دوش بکشد به همین سبب دختولوک را انتخاب کردم و به دنبال ثبت برندم هستم ، تا بتوانم دختولوک و هنر دست بانوان هرمزگانی را به همگان معرفی کنم.

از نظر شما طراح لباس چگونه از جامعه تاثیر میگیرد؟

جامعه درواقع حکم جهت دهنده به طراحان برای کالکشن های جدید است . طراح بر اساس نیاز جامعه طراحی میکند پس می توان گفت با جامعه رابطه مستقیم دارد.

وقتی جامعه نیاز به طرحی دارد که به راحتی پیدا نمی شود اینجاست که طراح بر اساس هوش و ذکاوتش این نیاز را شناسایی کرده و بر اساس آن طرح جدیدش را می زند.

پیشنهاد شما به کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند چیست؟

پیشنهاد من به همه عزیزانم این است که اگر واقعا به این رشته علاقه دارید وارد این حرفه شوید در یک برهه زمانی تب یک حرفه زیاد می شود، و الان تب رشته طراحی لباس و اینفلوئنسر و بلاگر شدن خیلی بالاست…..

در واقع می خواهم بگویم که  احساسی تصمیم نگیرید، بزرگترین سرمایه انسان عمر است . به صرف جو موجود در جامعه دنبال یک رشته نروید و به آن  دسته از آقا پسرهایی که به طراحی علاقه شدید دارند می گویم که  حتما دنبال علاقه شان بروند و فکر نکنند چون پسر هستند نمی توانند موفق باشند.

از نظر شما برای ورود به این رشته داشتن تحصیلات مرتبط ضروری است؟

داشتن تحصیلات خیلی خوب است ، چون شما را با علم طراحی به روز تر میکند . از نظر من همیشه باید به دنبال یادگیری در هر رشته ای بود ، حالا چه از طریق دانشگاه و چه از طریق آموزشگاه های فنی و حرفه ای. و دوره های ورکشاپ کسانی که در دنیای مد وفشن حرفی برای گفتن دارند…

نباید به فرض اینکه شرایط دانشگاه رفتن را نداری از یادگیری غافل شوید.

به نظر شما طراحی لباس در ایران در چه شرایطی است؟

به نظرم طراحی لباس در ایران خیلی جا دارد تا به استاندارد های جهانی برسد ، اما ما طراحان زیادی هم داریم که حرفی برای گفتن دارند ولی به دلیل شرایط معرفی نشدند، به تازگی اتفاقات  خیلی خوبه در صنعت طراحی لباس افتاده و آن هم برگزاری رویداد ها جهت ارائه کارهای فعالان این حرفه است که حرکت  خوبی در جهت متحد کردن فعالان این حوزه می باشد.

برای طراحی لباس از چه چیزهایی الهام میگیرید؟

من در طرح هایم از پوشش تمام اقوام استان هرمزگان استفاده میکنم و علاقه زیادی به طراحان و پارچه سازان هندی دارم و خیلی کارهایشان به سبک من نزدیک است، ولی خودم را محدود نمیکنم و پوشش تمامی کشور ها را با لباس های سنتی استان هرمزگان تلفیق می دهم و در نهایت همیشه از  طرح اجرایی رضایت دارم.

نظر شما در مورد پوشش لباس بانوان هرمزگانی چیست؟

پوشش زنان هرمزگان دنیای رنگ های شاد است، که من عاشقش هستم ، تنوع رنگ و طرح به حدی بالا است  که هر روز می توان طرح تازه ای زد و این موضوع به  دلیل وجود اقوام مختلفی است که در استان هرمزگان زندگی میکنند و پوششون مختص خودشان دارند و این یک امتیاز برای طراحان استان هرمزگان محسوب می شود که می توانند روی  این قضیه مانور بدهند و از آن ایده بگیرند.

نظر شما برای استفاده از نماد های سنتی در طراحی لباس چیست؟

من دوست دارم نماد های سنتی هرمزگان حفظ شود ، دوست ندارم که طرح هایم در یک یا دو نماد خلاصه شود . امیدوارم بتوانم تحقیقاتم بیشتر کنم، شهر من پر از ایده است  که فقط باید به دنبال آن بروی و کشفش کنی  .

تقلیدهای کورکورانه را دوست ندارم . خلاقیت در این حرفه حرف اول را می زند پس باید به روز بود و خلاق.

برای متفاوت بودن طرح هایتان چه کاری انجام می دهید؟

سعی میکنم برای متفاوت بودن طرح هایم برش های جدیدی را به هنگام دوخت بزنم ، یا از متریال جدید تر استفاده کنم. کلا ساختار شکنی را دوست دارم اما روی اصول (باخنده)

آیا امضای خاصی در طراحی هایتان دارید که کارهایتان با آن امضا شناخته شود؟

امضاء من معمولا رنگ کارهایم است ،  تقریبا نود درصد کارهای جدیدم را روی رنگ قرمز میزنم ، یک جورایی رنگ قرمز امضای کار و برند من است.

شما یک کارآفرین محسوب میشوید چه تعداد پرسنل در مزون شما مشغول به کار هستند؟

تعداد پرسنل ثابت من ۱۰ نفر و ۵ نفر هم به صورت پاره وقت با مزون همکاری میکنند.

از مزون دختولوک و نقش آن در برگزاری رویداد حرفه ای هودکس بگویید؟

بعد از عضویت در انجمن طراحان لباس این نیاز را دیدم که رویدادی را رقم بزنیم که استاندارد های لازم را داشته باشد و در شاءن بانوان هنرمند استانم باشد . برای همین این مساله را در هیات مدیره مطرح کردم و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و لازم است همین جا از سرکار خانم آریانا رییس انجمن طراحان لباس و هیئت مدیره محترم که به بنده اعتماد کردند و در برگزاری این رویداد کمک های شایانی کردند تشکر کنم.

اولین رویداد حرفه ای هودکس مصادف با جشن دهمین سالگرد تاسیس انجمن طراحان لباس استان هرمزگان در روز پنج شنبه ۳مرداد ۱۳۹۸ در هتل ۵ ستاره هما از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۳ برگزار می شود  و مهمانان گرانقدر و ویژه ای از مسولان دولتی و فعالان در حوزه مد و لباس داریم.

پشت این رویداد یک تیم کاملا حرفه ای در حال فعالیت و برنامه ریزی است تا این مراسم به بهترین شکل ممکن برگزار شود تا بتوانیم کمکی در جهت معرفی  بانوان هنرمند استانمان انجام دهیم و همچنین هنرمندان این صنعت را با انجمن طراحان لباس آشنا کنیم و هم پای یکدیگر برای ارتقای صنعت مد و لباس استان تلاس کنیم.

حرف آخر

 روی صحبتم با زنانی متاهلی است که فکر میکنند بعد از ازدواج برای رفتن به دنبال علایق و هنر هایشان دیر است ، می خواهم بگویم هیچ وقت برای یادگیری و شروع دیر نیست. و  جا دارد در وهله اول از پدر و مادر عزیزم که همیشه دعای خیرشان همراه من بوده است تشکر کنم و همچنین همسرم که همراه و هم پای من در این مسیر بود ، امیدوارم روزی بتوانم برند دختولوک و لباس های سنتی مردم هرمزگان را به تمامی مردم دنیا معرفی کنم .

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!