هفته هفتم بارداری

بارداری هفته به هفته

ارسال شده در ۳۰ فروردین ۱۳۹۹، توسط اوما

مادر عزیز شما هفته هفتم بارداری خود را سپری می کنید.هفته بعد قرار ملاقاتی را با پزشک خود ترتیب دهید و هفته های حاملگی که باید به دکتر مراجعه کنید را در دفترچه خود یادداشت نمایید.

وضعیت بدن درهفته هفتم بارداری

– اکثر زنان چیزی را در رحم خود احساس میکنند ولی نمیتوانند توصیف کنند از کلماتی مانند سنگین، سفت، ضخیم استفاده میکنند و با علائمی مانند بیماری صبحگاهی، یبوست، سوزش سر دل، خستگی و سایر علائم مواجه میشوند.

– اکثر زنان با پیشرفت حاملگی شدت اولین سه ماهه را فراموش میکنند و مجموعه ای از احساسات مبهم داشته ولی فراموشی حاملگی مسول نجات آنهاست.

– در هفته هفتم بارداری شکم در آینه به خوبی دیده می شود. خانم های مختلف متفاوت هستند، اما بسیاری از آنها در اواسط سه ماهه دوم افزایش اندازه رحم را احساس می کنند.

هفته ۷ بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته ۷، شما یک ماه و دو هفته باردار هستید.

وضعیت جنین درهفته هفتم بارداری

در این هفته نی نی شما به اندازه یک زغال اخته است

کودک شما در هفته هفتم در حال رشد سریع اندام های خود میباشد. در این هفته کلیه ها بیشتر رشد میکنند. هنوز جنسیت جنین قابل تشخیص نیست. صورت هنوز کاملا شکل نگرفته است. حفره های بینی در حال شکل گیری است. چشم ها خیلی بزرگ و بدون پلک هستند. روده ها در حال شکل گیری در داخل طناب نافی بوده و به داخل شکم حرکت میکنند.

تغییرات جنین

ظاهر شدن بند ناف در هفته هفتم بارداری

در این زمان، باید به ظاهر شدن بند ناف در رحم خوش آمد گفت! این لوله به جنین و جفت متصل میشود و مواد مغذی و اکسیژن را به جنین میدهدو مواد زائد را از بدن او میگیرد و وارد جریان خون میکند

تشکیل پلاگ مخاطی بر روی دهانه رحم در هفته هفت بارداری

در هفته هفتم بارداری ، پلاگ مخاطی تشکیل میشود و روی دهانه رحم را می پوشاند و مانند یک مهر و موم چوب پنبه ای محکم است که رحم را از عفونت محافظت میکند

دست و پای در هم تنیده جنین در هفته هفتم بارداری

در این هفته از بارداری، دست و پای جنین در هم تنیده شده و مانند یک دستبند بهم وصل هستند. بزودی انگشتان و شست جنین ظاهر میشود، در حال حاضر دست و پای جنین شبیه پارو است

دکتر بیتا هرمز متخصص زنان و زایمان اشاره کرده اند که در این هفته تغییرات شکم به خوبی مشخص نیست چون رحم هنوز داخل لگن هست و تغییر محسوسی ندارد ممکن است نفخ روده ها محسوس باشد، برای کم کردن تهوع از زنجبیل و بوییدن و خوردن لیمو ترش میتوان استفاده کرد.

حضور ضربان قلب جنین به عنوان یک نشانه مثبت می باشد. سرعت قلب از bpm ۱۳۰ به ۱۶۰ افزایش می یابد.  سن بارداری در سه ماهه اول بارداری معمولا با استفاده از طول تاج تا کفل محاسبه می شود. این عدد بلندترین طول جنین یا نطفه است که شامل اندام و کیسه زرده نیز می باشد.

همبستگی بین CRL و GA تا هفته ۱۲ بارداری بسیار خوب است. خصوصیات مادر مانند سن او، سیگار کشیدن و … تاثیر زیادی بر جنین در هفته ۱۰ بارداری دارد. سونوگرافی شکمی معمولا ۶/۱ روز در مقایسه با سونوگرافی واژینال خطا دارد.

زمان مناسب برای سونوگرافی

هفته هفتم بارداری بهترین زمان برای انجام اولین آزمایش سونوگرافی است. سونوگرافیست با دقت جنین را بررسی می کند و سن جنین و رشد نطفه در رحم را مشاهده می کند. در این مرحله، جنین وارد مرحله اصلی رشد شده است و خصوصیات منحصر به فردی از خود نشان میدهد.

در این مرحله تشخیص سن جنین کار آسانی نیست و میزان رشد از هر فردی به فرد دیگر فرق می کند. در هفته هفتم بارداری می توانید نکات مهمی را در خصوص بارداری بفهمید. سونوگرافی در ابتدای بارداری می تواند:

بارداری را تایید کند.

سن دقیق جنین را مشخص کند (نحوه تعیین سن بارداری).

منبع از دست دادن خون را تعیین کند.

نشان دهد رحم، تخمدان و لوله های رحم شکل مناسبی دارند.

بارداری خارج از رحم را مشخص کند.

رشد و تکامل جنین را بررسی کند.

به شما اجازه می دهد ضربان قلب جنین را از طریق سونوگرافی بشنوید.

در سونوگرافی اول خیلی امیدوارم نشوید زیرا اطلاعات اندکی در اختیار شما قرار می دهد. جنین و کیسه بارداری بسیار کوچک است، به طوری که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.

توصیه ها درهفته هفتم بارداری

مسواک زدن ممکن است اق زدن را دراوایل حاملگی تحریک کند ولی نباید از بهداشت دهان دوری کرد:

یک مسواک نرم بخرید.

خمیر دندان نعنایی را به چیزی که سبب تهوع شما نمیشود تغییر دهد.

به آسانی به پشت زبان رفته و فشار کمتری وارد کنید.

دمای آب را تنظیم کنید تا از راحت بودن آن برای معده خود مطمئن شوید.

علائم طبیعی درهفته هفتم بارداری

– حالت تهوع:

دنبال یک راه حل می‌گردید که تهوع صبحگاهی خود را برطرف کنید ما به شما چند روش را آموزش می‌دهیم:

  حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید. هر زمان بدنتان به دلیل خستگی ضعیف شود تسلیم حالت تهوع می‌شود.

  ویتامین‌های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید. مواد مغذی موجود در ویتامین‌ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. اگر با وجود خوردن ویتامین‌ها به همراه غدا، هنوزهم معده‌یتان اذیت می‌شود از دکترتان بخواهید ویتامینی حاوی مواد مغذی کمتری برای شما تجویز کند.

   هر زمان بر محیط خود کنترل داشتید عواملی که باعث حالت تهوع می‌شوند را رفع کنید. از عطر، شمع و پاک کننده‌های خانگی که باعث تهوع می‌شوند اجتناب کنید. دیگر عوامل محیطی که ممکن است نیاز به تنظیم شدن داشته باشند عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و کیفیت هوا.

۲- یبوست:

انواع سالادها و سبزیجات را جزء اصلی برنامه غذایی خود قرار دهید. تغذیه مناسب باعث برطرف شدن عارضه‌هایی همچون نفخ و یبوست خواهد شد که در دوران بارداری شایع هستند. برگ‌های سبز گیاهان و سبزیجات خوردنی باعث ایجاد تعادل در بدن شما می شوند؛ به علاوه می توانید از زردآلو، کشمش و غذاهای سبوس‌دار نیز استفاده کنید.

۳- بی خوابی:

برای درمان این عارضه نکات زیر را مد نظر قرار میدهیم:

 در طول روز ورزش کنید نه به هنگام خواب

 ازنوشیدن نوشیدنی های کافئین دار در بعد از ظهر بپرهیزید

  قبل از خواب غذا نخورید

  قبل از خواب شیر گرم بنوشید

  قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید

  قبل از خوابیدن مطالعه کنید

هشدارها درهفته هفتم بارداری

۱- خوردن فست فود ممنوع: شما و کوچولویتان در هفته هفتم  به یک برنامه غذایی کامل احتیاج دارید تا تمام احتیاجات غذایی بدن شما تکمیل گردد. غذاهای لذیذ و خوشمزه ای را انتخاب کنید که هم ویار و گرسنگی را برطرف کند و هم سلامت شما و فرزندتان را در طول ۴۰ هفته بارداری تضمین نماید. پس از همین امروز غذاهایی را که از نظر ارزش غذایی و سلامتی کامل به‌ درد نخور هستند، ترک کنید و سعی کنید غذاهایی کامل سلامت و سودمند مصرف کنید.

۲- خونریزی یا لکه بینی

۳- درد کمر

۴- محو ناگهانی علائم حاملگی

تغذیه درهفته هفتم بارداری

  مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید. میزان آهنی که در طول بارداری به شما پیشنهاد می‌شود حدود ۲۷ میلی گرم است که در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود.

مصرف آهنی که از مواد غذایی و ویتامین‌های بارداری به دست می‌آید، بسیار اهمیت دارد. افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد.

آهنی که در مواد غذایی قابل دسترس است، هِم نام دارد که در گوشت‌گاو، خوک و مرغ یافت می‌شود. مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات برگ سبز، لوبیا و نخود را به همراه مواد سرشار از ویتامین سی مانند گوجه فرنگی و پرتقال را به رژیم غذایی خود راه دهید تا در جذب آهن به شما کمک کند. مولتی ویتامین‌های بارداری نیز منبع دیگری از آهن هستند.

از مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری غافل نشوید. این مواد منبعی از آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. البته این نکته را به خاطر بسپارید که مولتی ویتامین‌‌ها هیچ گاه جایگزین غذایی خوبی نیستند.

تغذیه بین هفته‌های ۵ تا ۸ بارداری، نقش مهمی را در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل ایفا می‌کند. در این هفته مصرف این مواد غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی ماه دوم بارداری مقاله “تغذیه در ماه دوم بارداری” را مطالعه کنید.

ورزش درهفته هفتم بارداری

با استفاده از وزنه‌های سبک می توانید عضلات زردپی، باسن، قسمت تحتانی کمر و شانه ها را تقویت کنید تا بعدها در وضع حمل، حمل کردن کودک با کالسکه، بغل کردن کودک و کیف بچه و . . . با مشکل مواجه نشوید.

نکاتی برای پدرها در هفته هفتم بارداری:

هنگامی که همسرتان را در حال بالا آوردن می بینید عذاب می کشید. او در این دوره خسته می شود و حالت روحی نامناسبی دارد. سعی کنید بهترین رفتار خود را نشان دهید و سعی کنید مراقب او باشید. منزل خود را تمیز و بهداشتی نگه دارید. سعی کنید از مواد شیمیایی در تمیزکاری استفاده نکنید زیرا برای مادر و جنین ضرر دارد.

به صحبت های همسر خود گوش کنید؛ گاهی احساس بدبختی می کند که به خاطر تغییرات هورمونی می باشد.

اگر از پدر بودن می ترسید نگران نباشید و فکر نکنید پدر بدی هستید. بیشتر مردها این حس را پیدا می کنند اما در هنگامی که فرزندشان به دنیا می آید مهارت های موردنیاز را می آموزند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!