حضور زنان در عرصه‌های ملی باید افزایش یابد/ لزوم تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواد

ارسال شده در ۶ تیر ۱۴۰۵، توسط ایرنا

 معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برای حضور بیشتر زنان در شوراها و عرصه‌های ملی باید تلاش شود و برای این مهم ارتقای سطح شاخص‌های عدالت جنسیتی در تمامی کشور ضروری است.

زهرا بهروزآذر در دیدار استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به جایگاه زنان در آن استان، افزود: استان سیستان و بلوچستان همیشه در حوزه زنان پیشرو بوده و تا همین اواخر بیشترین تعداد فرمانداران زن کشور در این استان حضور داشتند.

وی ادامه داد:زنان دهیار بسیار توانمند و فعالی در این استان داریم و حضور زنان در شوراهای شهری و روستایی نیز قابل توجه است. واقعاً می‌توانم بگویم زنان سیستان و بلوچستان در برخی حوزه‌ها الگوی سایر زنان ایران هستند و همین موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی تاکید کرد:معاونت امور زنان و خانواده طی دو سال گذشته ذیل تکالیف برنامه هفتم، اطلس زنان و خانواده را تدوین کرده و سالنامه آماری زنان و خانواده را نیز منتشر می‌کند که در آن وضعیت استان‌ها در حوزه‌هایی همچون جمعیت، سلامت، اقتصاد، فرهنگ و حمایت‌های اجتماعی به تفکیک و با رتبه‌بندی مشخص شده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین با تأکید بر ضرورت تدوین «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این سند، باید به عنوان یک برنامه عملیاتی در دستورکار استان‌ها قرار گیرد.

به گفته بهروزآذر، موضوع زنان و خانواده صرفاً مسئولیت اداره‌کل امور بانوان نیست و تمامی دستگاه‌ها باید در آن مشارکت داشته باشند. انتظار داریم هرچه سریع‌تر «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» در شورای استان تصویب شود و کارها براساس آن انجام شود.

وی حضور زنان در نهادهای تصمیم‌گیر را یکی از شاخص‌های مهم عدالت دانست و خاطرنشان کرد: معنا ندارد ۴۰ میلیون زن در کشور داشته باشیم اما سهم آنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و نمایندگی متناسب نباشد و باید برای حضور بیشتر زنان در شوراها، پارلمان‌های محلی و عرصه‌های ملی تلاش شود.

وی با اشاره به شرایط فرهنگی استان هم گفت: ما شرایط فرهنگی زنان سیستان و بلوچستان را کاملاً درک می‌کنیم و به آن احترام می‌گذاریم. اگر بخشی از زنان به دلایل ملاحظات فرهنگی و محلی خود، امکان استفاده از برخی فضاهای عمومی را ندارند، وظیفه ماست که زیرساخت‌های لازم را برای بهره‌مندی آنان از فضاهای ورزشی، تفریحی و فرهنگی ویژه زنان فراهم کنیم.

معاون رئیس‌جمهور توسعه پارک‌های بانوان، فضاهای فرهنگی ویژه زنان و زیرساخت‌های اجتماعی را از جمله نیازهای مهم استان برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی زنان استان بیان کرد: تولیدات صنایع خلاق و صنایع دستی زنان سیستان و بلوچستان بی‌نظیر است و ایجاد بازارچه‌ها و بسترهای فروش مستقیم می‌تواند به توسعه اقتصادی آنان کمک کند. طرح «هزار بازار-هزار میدان» ظرفیت مناسبی برای حمایت از زنان فراهم کرده است.

بهروزآذر، سلامت زنان را از دیگر اولویت‌های دولت دانست و یادآور شد: از وزارت بهداشت خواسته‌ایم موضوع سلامت زنان را به صورت ویژه دنبال کند. غربالگری بیماری‌های زنان به‌ویژه سرطان پستان، باید در استان با جدیت بیشتری انجام شود و این خدمات نباید محدود به کارکنان دولت باشد، بلکه باید به روستاها و مناطق کم‌برخوردار نیز برسد.

وی بر پیگیری مسائل مربوط به هویت کودکان، حمایت از مادران ایرانی، رفع موانع استخدامی و رفع مسائل مرتبط با اجرای قانون جوانی جمعیت در همه شهرستان‌های این استان تأکید کرد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!