زنی که به پیاده‌روی رفته بود، به طور تصادفی گنج بزرگ ۹۰۰ ساله‌ای را کشف کرد!

ارسال شده در ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

مورد اخیر زنی در جمهوری چک شاید نظرتان را عوض کند. او یک روز برای پیاده روی بیرون رفت و به طور تصادفی گنجینه‌ای با بیش از ۲۱۵۰ سکه نقره با قدمت بیش از ۹۰۰ سکه پیدا کرد.

فیلیپ ولیمسکی، باستان‌شناس آکادمی علوم جمهوری چک در پراگ، در بیانیه‌ای که از چک اصلی ترجمه شده ، به این داستان اشاره کرده.

او توضیح داده که گنج سکه‌های نقره مقدار بسیار زیادی است که پیدا کردن آن توسط یک شخص واجد به صورت تصادفی، بسیار عجیب است.

چرا چنین گنجی برای ۹۰۰ سال پنهان مانده بود؟ کارشناسان موزه نقره چک و انستیتوی باستان‌شناسی پراگ در آکادمی علوم جمهوری چک چند نظریه دارند: آن‌ها می‌گویند ممکن است در اصل این گنج دستمزد سربازان بوده باشد یا حتی نوعی غنیمت جنگی بوده باشد. در حالی که اکنون پراگ اکنون شهر زیبای توزیستی است، اما اوضاع در پایتخت چک همیشه این طور نبوده.

در واقع، یک هزار سال پیش در زمان ضرب سکه‌ها در زمان هاندان پریمیسل ، پراگ کانون یک آشفتگی و دعوای خاندان‌های بزرگ بود. در آن زمان در کشور بین اعضای سلسله پرمیسل در مورد تاج و تخت پراگ اختلافاتی وجود داشت.

سکه‌های در گلدان‌های سرامیکی بودند، اما پس از ۹ قرن استفاده از زمین، از جمله شخم زدن، تنها پایه آنها دست نخورده باقی مانده بود. این گنج بزرگ‌ترین مجموعه سکه‌های اوایل قرون وسطی را نشان می‌دهد که تاکنون در این منطقه یافت شده  که شامل سکه‌ها ضرب شده حداقل سه پادشاه قرن یازدهم و دوازدهم است.

سکه‌ها اکنون در حال پردازش هستند و کارشناسان امیدوارند تا تابستان ۲۰۲۵ در معرض دید عموم قرار گیرند. مدیر موزه نقره چک کی‌گوید که پس از تمیز کردن سکه‌ها و ترمیم و  عکاسی از آن‌ها برای انتشار و اهداف تبلیغاتی و تهیه کاتالوگ آنها به نمایش گذاشته شوند.

با تجزیه و تحلیل دقیق‌تر از سکه‌ها، کارشناسان باید امیدوار باشند که نه تنها بتوانند بفهمند چه کسی آن‌ها را ضرب کرده، بلکه در کجا این کار را انجام داده است. چرا که نقره‌ای که برای ضرب سکه‌ها استفاده می‌شود را می‌توان از طریق عناصری که در آلیاژ نیز یافت می‌شود تا مکان دقیقی استخراج فلز ردیابی کرد.

در قرون وسطی، در این منطقه، حدود یک سوم کل نقره اروپا به دست می‌آمد. به احتمال زیاد سکه‌ها در ضرابخانه پراگ از نقره‌ای که در آن زمان به بوهم وارد می‌شد ضرب شده است.

به هر حال، نتیجه هر چه که باشد، کارشناسان بر این باورند که این کشف “یکی از بزرگترین یافته‌های دهه گذشته” است.

بهترین بخش برای زن خوش شانسی که آن‌ها را کشف کرده این است که او حدود ۱۰ درصد از ارزش آنها را به صورت قانونی صاحب خواهد شد. پاداش خوبی برای یک روز پیاده‌روی!

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!