ازدواج فامیلی و عدم توجه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج دو علت مهم بروز معلولیت ها در خمیر

در نشست مدیر کل بهزیستی استان با فرماندار خمیر مطرح شد؛

ارسال شده در ۱۱ آذر ۱۴۰۲

مدیر کل بهزیستی هرمزگان گفت : ازدواج فامیلی و عدم توجه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به تولد کودکانی دارای معلولیت در شهرستان خمیر منجر شده است.

سامیه جهانشاهی مدیرکل بهزیستی هرمزگان با همراهی معاونین و مسئولان ستادی بهزیستی استان در سفر یک روزه به شهرستان خمیر با فرماندار این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان در این دیدار ، تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خمیر را ۲ هزار و ۳۷۱ نفر عنوان کرد و گفت : برای کنترل و کاهش معلولیت ها در شهرستان خمیر لازم است خانواده ها غربالگری بینایی و شنوایی کودکان و نوزادان را با حساسیت بیشتری دنبال کنند .

وی در بحث علت یابی این موضوع گفت : ازدواج فامیلی و عدم توجه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به تولد نوزادانی دارای معلولیت منجر شده است.

جهانشاهی اختصاص سهم مسئولیت های اجتماعی توسط صنایع شهرستان جهت پیشگیری از معلولیت ها و همراهی و همیاری دانشگاه علوم پزشکی ، کمیته امداد امام خمینی (ره) و شهرداری در راستای آگاهی بخشی به عموم در امر پیشگیری را یکی از راهکاری های کنترل و کاهش بروز معلولیت در شهرستان عنوان کرد .

سامیه جهانشاهی با اشاره به رسالت های سازمان بهزیستی در امر آگاهسازی بیان داشت : دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی ، فعالیتهای مختلفی از جمله غربالگری شنوایی و بینایی کودکان ، برنامه های آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها و رصد میزان شیوع و بروز معلولیتها را برعهده دارد که مهمتر از همه و تخصصی ترین فعالیت آن انجام مشاوره ژنتیک و آگاهی رسانی در جهت ارتقاء سطح سلامت و کاهش معلولیت براثر ناهنجاری ها و بیماری های ژنتیک است .

وی گفت مشاوره ژنتیک در سه سطح ، قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری انجام می شود.

فرماندار شهرستان خمیر نیز در این دیدار با ابراز نگرانی از آمار بیماری های ژنتیکی در شهرستان تصریح کرد : ضرورت دارد همگی توان خود را به کار گیریم و از امکاناتی که در اختیار داریم در این زمینه به نحو احسن استفاده کنیم.

میر هاشم با تاکید بر ضرورت هماهنگی بین سازمان ها و دستگاههایی همچون شبکه بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش و دیگر نهادها در راستای کاهش آمار معلولیت های ناشی از بیماری ژنتیکی در شهرستان اذعان داشت : علاوه بر این دستگاه ها ، باید از ظرفیت صنایع و معادن در قبال مسئولیت های اجتماعی برای مشارکت در این امر مهم استفاده شود.

فرماندار شهرستان خمیرافزود : بی شک پیشگیری بهتر از درمان است لذا معرفی بیمارهای ژنتیکی و آگاهسازی در این خصوص می تواند کمک زیادی به پیشگیری و درمان این بیماری ها کند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!