ثبت بیشترین نرخ باروری در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال/ کاهش تعداد خانوارهای روستایی

ارسال شده در ۶ آبان ۱۴۰۲

جدیدترین آمارهای مرکز آمار ایران برگرفته از داده‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان‌ می‌دهد که بیشترین نرخ باروری در ایران در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با رقم ۹۷.۶ درصد است.

براساس آمارهای موجود وزارت بهداشت؛ به ازای هر هزار نفر، میزان نرخ باروری در سنین مختلف در کشور متفاوت است به گونه‌ای که بیشترین موارد باروری مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۹۷.۶ و کمترین آن به رده سنی ۴۵ تا ۴۹ سال مربوط است که در این رده سنی میزان باروری به عدد ۱.۴۵ رسیده است.

در شاخص‌های مربوط به باروری زنان در داده‌های آماری مرکز آمار ایران، میزان باروری کل به تفکیک ایران و ایرانی به ترتیب از ۲.۰۷ و ۲.۰۹ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۱.۷۴ و ۱.۶۵ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. میزان باروری در سنین ۱۵ سال تا رده سنی ۴۹-۴۵ ساله روند متفاوتی دارد و در واقع میزان باروری کل عدد ۱.۷۴ مورد در هر هزار نفر را نشان می‌دهد.

گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله ۸۲.۶ درصد، رده سنی ۳۰ تا ۳۴ سال هم ۷۸.۴ درصد و گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال با ۴۵.۸ درصد بیشترین نرخ باروری را در این دوره به خود اختصاص داده‌اند، این آمارها نشان می‌دهد که همچنان گروه‌های سنی زیر ۳۵ سال بیشترین آمارها را در راستای نرخ باروری دارند.

همچنین برای افزایش نرخ باروری در جامعه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از آبان سال ۱۴۰۰ به دستگاه‌هایی اجرایی ابلاغ شده و مشوق‌هایی برای خانواده‌ها در راستای فرزندآوری صورت گرفته که طبق برخی آمارهای وزارت بهداشت اکنون تمایل خانواده‌ها به داشتن فرند سوم و حتی چهارم روند افزایشی داشته است.

صابر جباری مدیر اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیشتر از افزایش ۲.۵ درصدی فرزندآوری سوم و ۱۵ درصدی فرزند چهارم و بیشتر در کشور خبر داد و گفت: سیاست داشتن یک یا ۲ فرزند در جامعه تغییر یافته و روند تولد فرزندان سوم به بعد افزایشی بوده است.

بیشترین نرخ باروری در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال/ کاهش تعداد خانوارها در روستاها

کاهش تعداد خانوارها در روستاها

داده‌های آماری مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که تعداد خانوارها از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ روند صعودی داشته است به طوری که از ۲۴ هزار و ۶۶۹ خانوار در سال ۱۳۹۶ به ۲۶ هزار و ۸۰۰ خانوار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

البته در بُعد خانوار شهری و روستایی تغییرات جدی صورت گرفته و روند معکوسی را شاهد هستیم به گونه‌ای که تعداد خانوار شهری در این دوره از ۱۸ هزار و ۶۰۵ خانوار به ۲۰ هزار و ۸۰۳ خانوار و در نقاط روستایی از ۶ هزار و ۶۳ خانوار به پنج هزار و ۹۹۷ خانوار رسید که این آمارها نشان از کاهش تعداد خانوارهای روستایی در سال گذشته دارد.

رشد تعداد زنان سرپرست خانوار در سال گذشته

آمارهای بانوان سرپرست خانوار در سازمان بهزیستی به ۲۷۷ هزار و ۱۴۸ زن سرپرست خانوار و در کمیته امداد نیز به یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۱۹۵ نفر در سال گذشته رسیده است

با توجه به ارائه گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران توسط مرکز آمار، در بخش زنان و خانواده آمارهایی از تعداد زنان سرپرست خانوار مورد حمایت نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد ارائه شده که این آمارها هم نسبت به سال‌های گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد.

اگرچه تعداد زنان سرپرست خانوار در ایران تا سال‌های گذشته بین سه تا ۳۵۰۰ زن سرپرست خانوار عنوان شده بود اما انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از وجود ۶ تا ۶۵۰۰ زن سرپرست خانوار در کشور خبر داد و گفت: باید از این زنان در بخش توانمندسازی به صورت ویژه حمایت شود.

اگرچه دولت سیزدهم در این دوره تلاش‌های زیادی در ستاد ملی زن و خانواده به ویژه برای ضمانت تسهیلات اشتغالزایی آنان با تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات این بانوان انجام داد اما همچنان این بانوان با جامعه آماری بیش از ۶ میلیون نفر نیازمند حمایت در بخش‌های اقتصادی و اشتغالزایی هستند.

ارزیابی مرکز آمار ایران نشان‌دهنده رشد تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) است به طوری که آمارهای بانوان سرپرست خانوار در سازمان بهزیستی به ۲۷۷ هزار و ۱۴۸ زن سرپرست خانوار و در کمیته امداد نیز به یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۱۹۵ نفر در سال گذشته رسیده است.

براساس این داده‌های آماری تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی در نقاط شهری و دارای بیمه تامین اجتماعی هم روند کاهشی داشته و آمار این بانوان به ۴۳ هزار و ۵۵۳ نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت.

نرخ مرگ و میر مادران هنگام زایمان ۲۲ مورد در سال ۱۴۰۰

براساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‌ نرخ مرگ و میر مادران هنگام زایمان در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده به ۲۲ مورد در سال ۱۴۰۰ رسیده و آمارهای مربوط به سال ۱۴۰۱ یا سال جاری یا هنوز استخراج نشده یا رقم تفاوتی با سال ۱۴۰۰ نداشته است.

این داده‌های آماری در بخش ازدواج و مشاوره نیز نشان‌نگر افزایش تعداد مراکز تخصصی مشاروه ازدواج و خانواده در ایران به ۱۰۰ مرکز است به طوری که آمار این مراکز در سال ۹۶ تنها ۶۶ مرکز بوده است.

جدیدترین ارزیابی مرکز آمار ایران از شاخص‌های جمعیتی کشور در بهار امسال از بهبود ۰.۳۶ درصدی نرخ ازدواج حکایت دارد و در کنار آن نرخ طلاق نسبت به زمستان پارسال ۲۷.۶ درصد کاهش یافت. در مجموع ۱۳۰ هزار و ۳۰۵ مورد ازدواج و ۳۸ هزار و ۱۳ مورد طلاق ثبت رسمی شد که رویداد ازدواج نسبت به فصل قبل ۰.۳۶ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۴۰۱) برابر ۹.۳ درصد کاهش داشته است. همچنین رویداد طلاق نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۲۷.۶ و ۱۷.۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

به طور کلی، میانگین سن در اولین ازدواج در مناطق شهری همواره بالاتر از مناطق روستایی بوده است. در بهار ۱۴۰۲، میانگین سن در اولین ازدواج در مردان ۲۸.۱ سال و در زنان ۲۳.۹ سال بوده است. همچنین میانگین سن در زمان ازدواج برای بهار ۱۴۰۲ در مردان ۳۰.۷ سال و در زنان ۲۶.۵ سال ثبت شده است.

در زمستان ۱۴۰۱ بیشترین ازدواج مردان در بازه سنی ۲۹-۲۰ ساله برابر ۶۶ هزار و ۲۱۱ مورد بوده است که شاخص برای زنان در بازه سنی ۲۰-۲۹ ساله و برابر ۵۳ هزار و ۷۸۰ مورد ثبت شده است.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!