کارگاه کشوری تربیت مربی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری در قشم گشایش یافت

ارسال شده در ۷ آبان ۱۴۰۱، توسط ایرنا

 کارگاه کشوری تربیت مربی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری با همکاری صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر (دوشنبه دوم آبان ۱۴۰۱) به میزبانی جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در سالن کنفرانس هتل ارم جزیره قشم گشایش یافت.

مختار سلحشور در آیین افتتاح این کارگاه کشوری اظهار داشت: هر ساله سوانح طبیعی و ساخته دست بشر سلامت هزاران انسان را به لحاظ جنبه های جسمی، روحی، روانی و اجتماعی مورد تهدید قرار می دهند. 

وی با اشاره به اینکه کودکان به عنوان یک گروه اجتماعی، در هنگام بروز بحران ها و شرایط اضطراری در راس گروه های آسیب پذیر جامعه قرار دارند، گفت: به تعبیر دیگر کودکان از آسیب‌ پذیرترین گروه‌های نیازمند حمایت در شرایط بحران هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان توضیح داد: در این شرایط عمدتا کودکان قادر به برآوردن نیازهای اولیه خود نیستند و گاهی حتی در صورت نبودن شخص، گروه یا سازمان حمایت کننده حیاتشان به خطر می افتد. 

سلحشور اضافه کرد: فراگیرانه در بحران ها و بلایا، افراد در معرض خطر جامعه از جمله بانوان، سالمندان، افراد دارای نیازهای ویژه و کودکان دچار آسیب بیشتری می شوند و نیاز به حمایت های روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی خاصی دارند. 

در این کارگاه آموزش کشوری ۴۰ نفر از مدرسین برگزیده تیم های سحر از سراسر کشور حضور دارند تا آخرین دستاوردهای بین المللی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری را فرا بگیرند.

شرکت کنندگان در این کارگاه با مفهوم خشونت علیه کودکان و پیامدهای آن، مفهوم اقدامات اجتماعی محور مشارکت و چالش های تسهیل گری اقدامات اجتماع محور، مباحث تشکیلاتی تیم های سحر، مفهوم کودک و حمایت از کودکان، اهمیت حمایت از کودکان و اصول حمایت از کودکان در شرایط اضطراری آشنا خواهند شد.

شناسایی خشونت علیه کودکان، پیشگیری و پاسخ گویی مفهوم و اصول حمایت های روانی – اجتماعی در زمان بلایا، هرم مداخلات اقدامات اجرایی به منظور حمایت روانی – اجتماعی، پاسخگویی در قبال جمعیت های آسیب دیده در زمان بلایا از دیگر آموزش های این کارگاه تربیت مربی است.

شبیه سازی (گام اول)، حداقل استانداردهای حمایت از کودکان در شرایط اضطراری، مفهوم و اصول حمایت از کودکان جدا شده و بدون همراه، چگونگی جدا شدن از خانواده، فرآیند مستند سازی، ردیابی و باز پیوند خانواده، شبیه سازی (ادامه گام اول و دوم)، برنامه کاهش خطر بلایا و نقش آنها در تقویت تاب آوری کودکان، اهمیت پیشگیری از جدایی و مراقبت های جایگزین از دیگر مباحث آموزشی این کارگاه تخصصی است.

با برگزاری چنین کارگاه های آموزشی در این سطح، تجربیات بین المللی در اختیار تیم های سحر (ساماندهی حمایت‌های روانی اجتماعی و فرهنگی) قرار می گیرد و می توان شاهد خدمات رسانی مطلوب تری در شرایط اضطراری پس از وقوع انواع حوادث، بلایا و سوانح احتمالی در کشور بود.

سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر سازمانی است داوطلب محور، اصول مدار و دارای تعامل سازنده با جهان که با ترویج روحیه بشردوستی، ایثار، تعاون، سازگاری اجتماعی و مسوولیت پذیری در میان جوانان، ظرفیت آنها را برای افزایش برخورداری انسان ها از کرامت، سلامت، محیط زیست سالم، صلح و احترام به کار می گیرد.

این سازمان نهادی مردمی و تخصصی در امور جوانان است که با انجام مطالعات راهبردی در زمینه اصول، اهداف و ارزش های نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، برای ارایه خدمات آموزشی هدایتی و تربیتی جوانان را جذب، توانمند و در قالب تیم‌های ورزیده سازماندهی می کند تا بتوانند از طریق انجام فعالیت های خداپسندانه، بشردوستانه، امدادی، عام المنفعه و داوطلبانه با دیگران تعامل و امور خود و جامعه را به طور موثری اداره و هدایت کنند.

یونیسف در سال ۱۹۴۶ به توصیه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایجاد شد و در سال ۱۹۵۳ مجمع عمومی این سازمان را به عنوان یکی از ارکان دائمی سازمان ملل شناخت و نام آن را از صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل به نام فعلی تغییر داد و فعالیت‌های یونیسف بیشتر در جهت ارایه کمک های لازم و حمایت از کودکان کشورهای در حال توسعه است.

برگزاری مسابقه شعر و قصه گویی، آموزش تمرین زلزله و نحوه پناهگیری، نقاشی با پاستیل بر روی کاغذ، اهدا هدیه به کودکان مناطق زلزله زده، اجرای مسابقه طناب کشی، اهدا جعبه کمک های اولیه، درد دل با کودکان، انجام مصاحبه، انجام تست شدت علایم اختلال استرس پس از آسیب موسوم به ptsd، تست روانشناسی ویلیامز، بررسی نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان، بررسی نگرانی آنها، اجرای برنامه های شاد در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و بلایا برای کودکان از جمله برنامه های تیم های سحر برای ترمیم حال روحی و روانی  کودکان در شرایط اضطراری است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!