جزئیاتی درمورد بازپرداخت و سود وام فرزندآوری

ارسال شده در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا بیایند، پدر آن‌ها می‌تواند تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کند که کارمزد این تسهیلات ۴ درصد است.

تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری یکی از تسهیلات تکلیفی قانون بودجه امسال در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که مبلغ این وام برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان و به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است.

دوره بازپرداخت هر یک از تسهیلات به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است. 

در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر نیز به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود. 

در دستورالعملی که بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده و آن‌ها باید آن‌ را تا چند روز دیگر به واحدهای اجرایی سراسر کشور ابلاغ کنند، شرایط دریافت این تسهیلات به شرح زیر ذکر شده است:

۱- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲- تسهیلات براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از ۱/۱/۱۴۰۰ به بعد و در داخل ایران متولد شده‌اند، پرداخت می‌شود. 

۳-تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده‌گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود.

۴-متقا ضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱/۱/۱۴۰۱ به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند اقدام کنند. 

۵- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.

۶- به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می‌گیرد.

۷- در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.

۸- تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.

۹- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است.

همچنین، طبق بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه، تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر پرداخت می‌شود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!