شاهد کاهش و روند نزولی کرونا در استان هستیم / شهروندان و مسافران نوروزی دستورالعمل ها را رعایت کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری؛

ارسال شده در ۱ فروردین ۱۴۰۱

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به تزریق دوز دوم و سوم واکسن توسط جمعیت بالایی از کشور و استان علیه ویروس کرونا، شاهد کاهش و روند نزولی بیماری نسبت به هفته های گذشته هستیم؛ در صورت استمرار این روند میزان محدودیت ها کمتر خواهد بود.

دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با اصحاب رسانه افزود: افرادی که نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام نکرده اند می توانند با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سراسر استان، خود را در مقابل بیماری کووید واکسینه کنند.

حضور مسافران در استان ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه بخش گردشگری و اقتصادی است

دکتر فرشیدی بیان کرد: در ایام تعطیلات امسال مسافران زیادی از سراسر کشور وارد شهرها و جزایر استان خواهند شد؛ این موضوع ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه بخش گردشگری و اقتصادی استان و کشور خواهد بود. لذا تامین سلامت مسافران و گردشگران یکی از دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاههای خدمت رسان می است که با همدلی و مشارکت این مهم تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به اهمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ایام تعطیلات نوروز عنوان کرد: در حال حاضر رعایت دستورالعمل ها در استان به شکل بهتری در حال اجرا است؛ از آغاز طرح بسیج سلامت نوروزی ۹۴ تیم بهداشتی و نظارتی در حال رصد این موضوع در سطح استان هستند.

آمارها نشان از کاهشی بودن موارد کرونا در استان است

فرشیدی بیان کرد: طی ۳ هفته گذشته آمارها نشان از کاهشی بودن میزان شناسایی و بستری موارد کرونا در استان می باشد در هفته گذشته تعداد موارد مثبت قطعی عملا به زیر ۳۰ درصد رسیده است و این علامت بسیار خوبی است که در هفته های آینده (تعطیلات نوروز) شاهد موارد بیماری نباشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز کرد: ما در مقابله با کووید اساس را بر  تزریق دوز سوم واکسن گذاشتیم که خوشبختانه مردم استقبال بسیار خوبی داشتند؛ در مقایسه با کشور جزو ۲ یا سه استان اول هستیم. تزریق دوز سوم واکسن، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی از موارد بسیار مهمی است که مسافران در سفر به استان باید به آنها توجه داشته باشند.

تاکید بر اسکان مسافران در اقامتگاه های مناسب برای پیشگیری از گزش پشه های مهاجم

دکتر فرشیدی ضمن تاکید بر انتخاب محل اسکان مناسب و دور از محیط های مرطوب و آلوده به پشه توسط میهمانان نوروزی اظهار کرد: مسافران در محل های مناسب و ایمن از جمله مهمانپذیرها سکونت داشته باشند تا از گزش احتمالی هر گونه پشه در امان باشند.

وی اضافه کرد: در مهرماه به بعد درگیر پشه آئدس بودیم که ابتدا از بندرلنگه در ادامه بندرعباس و در نهایت مواردی از این پشه در شهر سیریک مشاهده شد. خوشبختانه موردی از بیماری ناشی از پشه در  استان مشاهده نشده است لذا مسافران و شهروندان باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

دکتر فرشیدی با اشاره به حجم بالای کار در ایام بیماری کووید ۱۹ و پشه مهاجم ائدس در استان تصریح کرد: با توجه به کمبود اعتبارات و عدم پرداخت مطالبات پایان سال به کارکنان، اما هیچ خدمتی روی زمین نمانده چرا که کارکنان بخش بهداشت و درمان در همه شرایط نسبت جامعه احساس تعهد و وظیفه می کنند.

اهمیت اعمال مالیات بر دخانیات در راستای تامین سلامت شهروندان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دخانیات و ارتباط مستقیم آن با سلامتی مردم اشاره کرد و گفت: انتظار می رفت موضوع مالیات بر دخانیات که مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد در مجلس رای بیاورد که متاسفانه به نتیجه نرسید و رای نیاورد.

وی اذعان کرد: شیوع قلیان در خانواده ها به خصوص در سنین پایین رو به افزایش است و فرزندان در شرایط اعتیاد به این مواد دخانی قرار دارند. آن چیزی که اکنون در حوزه درمان هزینه می شود ناشی از عوارض مصرف دخانیات است که بسیاری از بخش های بدن را درگیر می کند.

دکتر فرشیدی یادآور شد: تبلیغات قلیان و مواد دخانی و نمایش این مواد در ویترین و پشت شیشه های مغازه ها مشکلات زیادی را به ویژه برای سنین پایین با خود همراه داشته است؛ لذا قانون منع تبلیغات در این حوزه باید اجرایی شود.

تاکید بر برقراری تهویه مناسب و رعایت پروتکل های بهداشتی در شناورهای مسافری

فرشیدی با اشاره به وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شناورهای مسیر جزایر و همچنین پروازها گفت: تا قبل از انجام دوز دوم واکسن در کشور شرایط برای سوار نمودن مسافران ۶۰ درصد ظرفیت بود اما اکنون این محدودیت برداشته شده و بر رعایت دستورالعمل ها و برقراری تهویه مناسب تاکید شده است.

 پروژه های درمانی بزرگ استان ظرف ۲ سال آینده به بهره برداری می رسند

دکتر فرشیدی ابراز کرد: به دنبال سفر اخیر رئیس جمهور به استان پروژه های درمانی از جمله بیمارستان ۵۳۱ تخت خوابی بندرعباس، بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی میناب، بیمارستان کودکان پالایشگاه نفت بندرعباس و بیمارستان ۲۶۱ تخت خوابی نفت ستاره خلیج فارس با سرعت بیشتر و پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی در حال ساخت می باشد.

وی خاطر نشان کرد: این پروزه های مهم درمانی ظرف ۲۴ ماه آینده وارد فاز فعالیت اجرایی بیمار پذیری خواهند شد؛ امیدواریم در سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح و بهره برداری از این بیمارستانها باشیم.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!