تغذیه سالم و کنترل چاقی در کودکان

ارسال شده در ۲۷ آذر ۱۴۰۰

افسانه عزیزی کارشناس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: برای تغذیه سالم دانش آموزان باید به دو اصل مهم یعنی تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی توجه شود.

عزیزی افزود: سلامت دانش آموزان تضمین کننده نسل آینده است. نیاز های تغذیه ای دانش آموزان در این سن افزایش پیدا می کند و دانش اموز باید از نیاز های تغذیه ای خود آگاه شود.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر ناشی از چاقی در کودکان حتما باید  فعالیت بدنی کافی داشته باشند چرا که کم تحرکی یکی از عوامل چاقی به شمار می رود.

عزیزی با اشاره به رعایت حد اعتدال در مصرف گروه های غذایی توسط دانش آموزان ابراز کرد: تغذیه سالم دانش آموزان، مصرف تمام گروه‌های غذایی را شامل می‌شود و باید با رعایت اعتدال همه گروههای غذایی را مصرف کنند.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس عنوان کرد: علاوه بر تغذیه سالم و ورزش، خواب کافی هم عامل مهمی در کنترل وزن کودکان و نوجوانان اثر گذار است.

عزیزی بیان کرد: اضافه وزن می تواند منجر به بیماری غیر واگیر از جمله قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ شود که شیوع آن در بین کودکان هم در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: مصرف نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی که کالری زیادی دارند می تواند موجب چاقی در کودکان شوند. فست فود معمولا حاوی قند و کالری زیاد، چربی ناسالم و کمترین مواد مغذی است. باید سعی شود حد امکان از غذاهای خانگی سالمتر استفاده شود.

عزیزی ابراز کرد: نوجوانانی که بیش از ۵ ساعت در روز را صرف نگاه کردن به صفحات گوشی و تبلت می کنند بیشتر به نوشیدنی های قند دار و نداشتن خواب کافی یا ورزش روی می آورند و در مقایسه با نوجوانانی که چنین زمانی را صرف این وسایل نمی کنند و تحرک دارند چاق می شوند.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: برای درمان سریع چاقی کودکان در صورتی‌که وزن آن‌ها به‌گونه‌ای است که ممکن است به سلامت آن‌ها آسیب بزند، لذا رژیم های خودسرانه بسیار خطرناک است و حتما با یک پزشک مشاور تغذیه مشورت کنید.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!