تغذیه با شیر مادر در پاندمی کووید 19

ارسال شده در ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

  مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند ، همیشه نگرانند که آیا از طریق شیر بیماری به نوزادشان متتقل می شود یا نه . در این روزها نیز که بحث پاندمی ویروس هزار چهره کرونا داغ است ، فشار روحی روانی زیادی بر روی مادران باردار و شیرده وجود دارد و تمام مادرانی که در دوره بارداری و مخصوصا شیردهی هستند به شدت دلهره انتقال ویروس از طریق شیر به نوزاد خود را دارند . با دیدن کوچک‌ترین نشانه‌ای از ویروس کرونا در خود دلهره‌شان دو برابر می‌شود و سوالات فراوانی ذهن آن‌ها را درگیر می کند که آیا به شیر خوار خود شیر بدهند یا خیر . همین موضوع شیردهی شان را تحت تاثیر قرار می دهد . 

تغذیه با شیرمادر درهرشرایط اقتصادی واجتماعی ، شانس بقا کودک را ارتقاء داده و مزایای طولانی مدت سلامت و تکامل نوزادان و کودکان را فراهم می کند. به علاوه تغذیه با شیر مادر وضعیت سلامت مادر را بهبود می بخشد.

ویروس کرونا تا کنون در شیر مادر مبتلای قطعی/ مشکوک به کووید 19 مشاهده نشده است . لذا دلیلی برای قطع شیردهی وجود ندارد. انتقال ویروس کووید 19 از طریق تغذیه مستقیم از پستان مادر و از طریق شیر مادر تا کنون تشخیص داده نشده است ، لذا دلیلی برای قطع شیردهی وجود ندارد.

مادران شیرده مبتلا به کرونا به دو دسته تقسیم می شوند : مادرانی که ابتلاء قطعی دارند و مادرانی که مشکوک به کرونا هستند. مادران با ابتلاء قطعی نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند :  مادران با حال عمومی بد و مادران با حال عمومی خوب

مادران با ابتلاء قطعی کرونا

مادرانی که بد حال و با شرایط حال عمومی وخیم بوده و قادر به شیردهی به نوزاد خود نیستند ، باید تغذیه نوزاد آنان از طریق شیر دوشیده مادر و یا شیر موجود در بانک شیر انجام شده و در صورت غیر ممکن بودن موارد مذکور برای تغذیه شیرخوار از شیر دایه سالم و نهایتا شیرمصنوعی استفاده گردد.

مادری که حال عمومی خوبی داشته و  توانایی شیر دادن به نوزاد را دارد ، با زدن ماسک و رعایت بهداشت ، شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها و وسایلی که شیر با آن در تماس است (استکان ، شیر دوش و …) می تواند شیردهی داشته و یا  شیر خود را دوشیده  و  توسط یک فرد سالم به نوزاد خود بدهد ( دوشیدن شیر برای حفظ تولید  شیر مادر حائز اهمیت است تا مادر پس از بهبودی بتواند شیر خوار را با شیر خود تغذیه کند)

شستشوی روتین و مداوم  پستان برای هر بار شیردهی لازم نیست. مگر اینکه  مادر به تازگی بر روی پستان خود سرفه کرده باشد که  باید قبل از تغذیه  شیرخوار ، پستان خود را به آرامی با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشوید . 

مادران مشکوک به کرونا

در  مادر مشکوک به کرونا ضمن رعایت اصول بهداشتی مناسب مثل استفاده از ماسک ، شستشوی مرتب دست ها ، تمیز کردن سطوح و استفاده از دستمال تمیز بهنگام عطسه و سرفه تغذیه با شیر مادر توصیه می گردد و نیازی به اضافه کردن شیر مصنوعی نمی باشد . تغذیه شیرخوار با  شیر مصنوعی تولید شیر مادر را کاهش می دهد و همیشه خطرات تغذیه با شیر مصنوعی برای نوزاد و شیرخوار وجود دارد. قطعا مزایای برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و همچنین فواید متعدد و ذاتی تغذیه با شیر مادر بیشتر از خطرات احتمالی انتقال کووید 19 و بیماریهای مرتبط با آن است .

توصیه های مراقبت و تغذیه شیرخوار مادر مبتلای قطعی/  مشکوک به COVID-19 ، برای زمانی است که مادر احتمالاً عفونت دارد (یعنی علامت دار یا 14 روز پس از شروع علائم ، هر کدام که طولانی تر است) . هدف از توصیه های ارائه شده برای مراقبت و تغذیه شیرخوار مادران مبتلا به کرونا ، ارتقا ء سلامت کودکان و بقاء بیشتر آنها می باشد .

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!