چگونه به یک عروسک، جان ببخشیم
یک عروسکساز و عروسکگردان حوزه نمایش عروسکی گفت: در عروسک گردانی، قدرت تصمیمگیری باعث عکسالعمل به موقع و سریع میشود و در نتیجه کار باورپذیر میشود.
مژده ذکریاپور در حاشیه دوازدهمین نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان با عنوان “دستها و بازی دهی عروسک در نمایش” افزود: اولین و مهمترین وظیفه یک عروسک گردان را حل شدن در وجود عروسک نمایشی است.
وی با بیان اینکه تمام تعریف عروسکگردانی در این جمله خلاصه میشود که بازی دهنده جان و وجود خود را در عروسک ببیند و به قدری این ارتباط نزدیک باشد که گویی عروسکگردان در جلد عروسک فرو رفته است، اظهار کرد: “تمرکز، قدرت تصمیمگیری و تجسم” سه ویژگی مهم یک عروسک است و یک عروسک گردان موفق باید تمرکز بالایی در اجرا داشته باشد، یعنی روی صحنه هیچ چیز به جز عروسک و صدایش را نبیند و نشنود.
این عروسکساز و عروسکگردان خاطرنشان کرد: حواس یک عروسکگردان باید تماما متوجه وجود عروسکش باشد و در واقع روح عروسک خود باشد و به هیچ چیز دیگری اعم از مخاطب و عروسک گردانها و… توجه نکند.
وی ویژگی بعدی عروسک گردانی موفق را قدرت تصمیمگیری و عکسالعمل سریع بازیگردان دانست و عنوان کرد: عکسالعمل به موقع در عروسکگردانی مثل رانندگی موفق است. یعنی همانطور که راننده تمام حواسش به رانندگی است و گوشه چشمی به جاده دارد، با حواس جمع تصمیم می گیرد و عکسالعمل مناسب انجام می دهد.
ذکریاپور با اشاره به اینکه در عروسک گردانی، قدرت تصمیمگیری باعث عکسالعمل به موقع و سریع میشود و در نتیجه کار باورپذیر میشود، بیان کرد: تجسم اصل بسیار مهم در بازیدهندگی عروسک نمایشی است و عروسکگردان موفق قدرت تجسم بسیار قوی دارد.
وی ادامه داد: برای موفقیت در عروسکگردانی باید قدرت تجسم خود را تقویت کنیم یعنی حالتها و حسها را تمرین کنیم، به خاطر بسپاریم و از هم تفکیک کنیم؛ وقتی عروسک غمگین می شود فرم سرش تغییر می کند و حالت غم را القا میکند درست مثل آدم ها وقتی غمگین اند. در واقع قدرت تجسم و شناخت درست عکسالعملها و احساسات یک عروسکگردان است که از طریق حرکت دادن به یک عروسک نقش او را باورپذیرتر میکند.
ذکریاپور در ادامه به استفاده از دستها و بازیدهی عروسک در نمایش اشاره کرد و افزود: یک طراح عروسک یک شخصیت کلی از آن نقش طراحی میکند و یک عروسک ساز آن را میسازد و برای نشان دادن احساسات مختلف باید بازیگردان تجسم قوی و خوب داشته باشد یعنی حسها را درون خود تجسم کند و از طریق دستهایش حواس را به درستی در حرکات عروسک نمایش دهد و حس آن نقش و صحنه و نمایش را به درستی به مخاطب القا کند.
این مدرس عروسکسازی اضافه کرد: گاهی از اشیا بیجان بعنوان یک عروسک استفاده میشود. در این صورت ممکن است استفاده از خصوصیت ظاهری یک شی آن را به یک عروسک بدل کند.
ذکریاپور با اشاره به اینکه اجرای درست رفتار یک موجود زنده چه انسان و چه حیوان معرف آن موجود در ذهن مخاطب است و نشان دادن نکات رفتاری درست، عروسک گردانی را موفق می کند، اظهار کرد: جای عروسکگردان باید راحت باشد و حرکات اضافه نداشته باشد، پشت صحنه نیز نباید ازدحام بیخودی داشته باشد.
وی در پایان گفت: مدت زمان منطقی نمایش، عمودی بودن دست عروسک گردان، بسته به صحنه اجرا، بالا یا پایین نرفتن عروسک از خط فرضی زمین، شمرده و واضح صحبت کردن گوینده عروسک از جمله نکاتی است که باید به ان توجه ویژه ای کرد.