مهمترین و موفق ترین زنان تاریخ فناوری

ارسال شده در ۸ آذر ۱۳۹۹، توسط گردآوری : حسین کرمی

رادیا پرلمن (Radia Perlman)

او را بعنوان مادر اینترنت می شناسند ، او یک طراح نرم افزار و مهندس شبکه بود و بعنوان مخترع پروتکل درخت پوشا شهرت دارد. او این پروتکل را در زمانی که برای شرکت تجهیزات دیجیتال کار می کرد گسترش داد.

 رادیا پرلمن که خیلی‌ها از او به عنوان “مادر اینترنت” یاد می‌کنند، طراح نرم‌افزار و مهندس شبکه است. خودش اما دوست ندارد از او با این عنوان یاد شود. او کسی است که “پروتکل درخت پوشا” را اختراع کرد، پروتکلی که تحول عظیمی در علم شبکه‌سازی کامپیوتری را رقم زد و این امکان را فراهم کرد که هر کامپیوتر ارسال‌کننده‌ پیام، فقط یک مسیر برای ارسال اطلاعات به کامپیوتر مقصد داشته باشد. .

 او درجه کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته ریاضی را از دانشگاه MIT دریافت نمود . و همانطور که می دانید کسب مهارت دختران را برجسته تر می کند. پروتکل درخت پوشا یک پروتکل اینترنتی است که توپولوژی بدون حلقه برای شبکه های محلی اینترنت دارد . پرل در زمینه های دیگری نیز فعالیت می کرد و از همه مهمتر طراحی شبکه و استانداردهای پروتکل link – state که شامل TRILL می شد ، که در جهت رفع اشکالات درخت پوشا ابداع کرده بود. وی همچنین به عنوان یک پیشگام در جهت گسترش TOTRIS نسخه ای از زبان برنامه نویسی روباتیک LOGO به بچه ها آموزش می داد. در حال حاضر وی در شرکت اینتل مشغول به کار است و بیش از 50 امتیاز sun را به خود اختصاص داده است. همچنین کتابهای زیادی را درباره امنیت شبکه نوشته است.

ارنا اشنایدر هوور  ( Erna Schneider Hoover  )

هوور دارای مدرک دکترای تخصصی در زمینه فلسفه و ریاضی محض از دانشگاه ییل بود و بعنوان محقق در لابراتوار بل در نیوجرسی در سال 1954 مشغول به فعالیت شد. در طی فعالیتش در بل، وی یک سیستم سوییچینگ تلفن اختراع کرد که از یک کامپیوتر برای نشان دادن تماس های ورودی استفاده می کرد. کامپیوتر فوق مقدار تماس های گرفته شده را بطور خودکار تنظیم می کرد که این امر باعث برطرف شدن مشکلات بارگذاری بیش از حد می شد. اصول اصلی سیستم هوور هنوز هم استفاده می شود. به منظور نایل شدن به این موفقیت، یکی از نخستین امتیازهای نرم افزاری موجود در آن زمان به وی داده شد و او  بعنوان نخستین زن ناظر در دپارتمان فنی بل شناخته شد.

هوور در تاریخ 19 ژوئن سال 1926 در نیوجرسی متولد شد. پدرش یک دندانپزشک و مادرش یک معلم بود .او  شنا، قایقرانی را دوست داشت و در سنین کودکی علاقه مند به علم بود. برخی ها می گویند که  او با خواندن زندگینامه ماری کوری دریافت که با وجود عقاید کهنه درباره نقش های جنسیتی در آن زمان، می تواند در یک رشته علمی موفق شود. هوور در کالج ولسلی فلسفه کلاسیک و قرون وسطی و همچنین تاریخ را مطالعه کرد . او با برترین رتبه از کالج فارغ التحصیل شد ،همچنین در Phi Beta Kappa  پذیرفته شد و به عنوان محقق دورانت مفتخر شد. او دکترای خود را از دانشگاه ییل در فلسفه و مبانی ریاضیات در سال 1951 دریافت کرد .

کارن اسپارک جونز (Karen Sparck Jones)

اسپارک جونز در سالهای 1974 تا 2002 در لابراتوار کامپیوتر دانشگاه کمبریج مشغول به کار بود و کار خود را روی پردازش زبان های طبیعی و بازیابی اطلاعات متمرکز کرده بود. مهمترین کار او مفهوم فرکانس معکوس سند (IDE) در اندازه گیری بازیابی اطلاعات بود که هنوز هم در بیشتر موتورهای جستجو استفاده می شود. وی در سال 2002 با حفظ پست استادی کامپیوتر و اطلاعات باز نشسته شد و همچنین نخستین زنی بود که مدال لاولیس را از انجمن کامپیوتر بریتانیا دریافت کرد.

ذخیره شده در منابع قابل دسترس و گوناگون، فرایند بازیابی و استخراج اطلاعات اهمیت ویژه‌ای یافته‌است. اطلاعات مورد نظر ممکن است شامل هر نوع منبعی مانند متن،تصویر،صوت و ویدئو باشد. بر خلاف پایگاه داده‌ها، اطلاعات ذخیره شده در منابع اطلاعاتی بزرگ مانندوب و زیرمجموعه‌های آن مانند شبکه‌های اجتماعی از ساختار مشخصی پیروی نمی‌کنند و عموماً دارای معانی تعریف شده و مشخصی نیستند. هدف بازیابی اطلاعات در چنین شرایطی، کمک به کاربر برای یافتن اطلاعات مورد نظر در انبوهی از اطلاعات گوناگون است. جستجوگرهای گوگل، یاهو و بینگ سه نمونه از پراستفاده‌ترین سیستم‌های بازیابی اطلاعات هستند که به کاربران برای بازیابی اطلاعات متنی، تصویری، ویدئویی و غیره کمک می‌کنند.

سوفی ویلسون  (Sophie Wilson)

در اواخر 1970 شما حدس نمی زدید که این جوان خجالتی دانشجوی ریاضیات کمبریج به نام ویلسون ایده پرداز اصلی پرفروش ترین  ریز پردازنده کنونی جهان باشد نود و پنج درصد از گوشی های هوشمند امروز با پروسسور ARM ساخته شده است!

ویلسون یک دانشمند علوم کامپیوتر بریتانیایی است که بخاطر طراحی میکروکامپیوتر های Acorn در دهه 70 میلادی معروف شده است. ریزکامپیوتر Acorn که بعدها به نام سیستم Acorn 1 نامیده میشد نخستین کامپیوتر از سیستم های Acorn بود که بفروش رسید. در هر صورت، فعالیت ویلسون به همانجا ختم نشد وی در سال 1981 زبان برنامه نویسی ابتدایی Acorn اتم را به Acorn پروتون ارتقا داد. پروتون میکروکامپیوتری بود که با شبکه BBC قرار داد بسته بود. در سال 1983 ویلسون، دستورالعملی برای یکی از اولین پردازنده های RISC طراحی نمود، سیستم Acorn- RISC  ، که با نام ARM می شناسید.

وی همچنین Acron Replay را طراحی کرد که یک ساختار ویدئویی برای سیستم های  Acorn می باشد و شامل ضمیمه های OS جهت دسترسی به ویدئو همانند Codec ها می باشد و فریم های ویدئویی را بصورت بهینه طراحی کرد.

کارلا منینسکی  (Carla Meninsky)

زمانی که کارلا منینسکی بعنوان طراح بازی در کنسولهای آتاری 2600 استخدام شد، یکی از دو زن مهندسی بود که در اوایل سال 1980 در شرکت آتاری فعالیت می کرد. زن دیگر کارول شاو نام داشت. منینسکی در زمان فعالیت خود مسئول ارتقای (Indy 500 (1977، بازی جنگ ستارگان (1979) و Dodge EM که برنده جایزه بهترین بازی های سال 1980 شد ، بوده است. Call of duty هنوز متولد نشده بود ولی این بازی ماشین سواری ( که شامل کنترل سرعت ماشین مسابقه در مسیر چهار بانده و جمع آوری نقطه ها برای رفتن به مراحل بعدی بود ) آغاز به کار عصر طلایی بازیهای کامپیوتری محسوب می شد. منینسکی همچنین روی بازهای چند نفره Warlords کار کرده بود .

مادر کارلا یک برنامه نویس بود و او برنامه نویسی را در دبیرستان یاد گرفت ، او در دانشگاه استنفورد از ریاضیات به نوروسایکولوژی و Brain Modelling تغییر رشته داد . کارلا با توجه به استعداد هنری اش به هنرهای تصویری علاقمند بود و به سمت ترکیبی از برنامه نویسی و خلق انیمیشن رو آورد ! او ایده های انیمیشن خود را به آتاری معرفی کرد و در آنجا استخدام شد و در آغاز استارت آپ جدید آتاری  استعدادش در راه تولید بازیهای ویدویی به کار گرفته شد !

رابرتا ویلیامز ( Roberta Williams)

بیشترین شهرت ویلیامز به بازی king’s Quest اولین سری بازی های ماجراجویانه “adventure game “برمی گردد، او و همسرش کن در دهه 80 و 90 در زمینه بازیهای گرافیکی و ماجراجویی افراد مهمی بشمار می رفتند. خانم ویلیامز بازیهایی برای شرکت های Sierra، colonel Bequest ، mixed up mother Goose  و Phantasmagoria بازی مورد علاقه اش طراحی نموده بود.

ویلیامز توسط همسرش کن و با بازی ماجراجویانه ای که توسط Don Woods نوشته شده بود، وارد دنیای بازی های کامپیوتری شد. ویلیامز معتقد بود که اجرای دستورالعمل های بازیها در یک گرافیک بالا جذابیت آن را دو چندان می کند. در نهایت با طراحی بازی ماجراجویانه ای که خودش نوشته بود ( Mystery House) به فکر سیستم های آنلاین افتاد که در نتیجه بازیهای آنلاین sierra که هم اکنون متعلق به شرکت Activision Blizzard می باشد بوجود آمدند. این کار او و همسرش را به شخصیت های برتر سری بازیهای گرافیکی و ماجراجویانه تبدیل کرد.

جین بارتیک (Jean Bartik)

بتی جین جنینگز بارتیک یکی از زنانی است که در گروه شرکت انیاک کار می کرده و بطور پیوسته از وی نام برده می شود. پس از اخذ مدرک ریاضیات در کالج معلمین ایالت میسوری ، در سال 1945 از سوی دانشگاه پنسیلوانیا برای کار در زمینه تجهیزات نظامی Aberdeen Proving Ground استخدام شد. در آنجا با کی مک نالتی آشنا و یکی از اولین برنامه نویسان انیاک شد که در آن زمان روی محاسبه مسیر پرتاب گلوله کار می کردند.  بالتیک در زمانی که آن برنامه تبدیل به یک برنامه کامپیوتری ذخیره شده بود همچنان با انیاک همکاری می کرد. وی همچنین روی کامپیوترهای BINAC و UNIVACI کار می کرد. او جزو ویراستاران نشریه آیربک بود و در نهایت برای Data Decisions ( که توسط انتشارات Ziff-Davis تاسیس شده بود ) مشغول به کار شد و یک موزه با نام خودش در دانشگاه شمال شرق ایالت میسوری دارد.

در سال1945، جین بارتیک – که قبلا می‌خواست روزنامه‌نگار بشود – با مدرک لیسانس ریاضی از یک دانشگاه تربیت معلم در ایالت میسوری فارغ‌التحصیل شد اما دخترک روستازاده پرانرژی داستان ما اصلا درس‌دادن را دوست نداشت. برای همین، وقتی آگهی دانشگاه پنسیلوانیا برای استخدام «محاسبه‌گر»های خانم را دید، معطل نکرد و درخواست‌اش را فرستاد.

بارتیک در ابتدا همراه با حدود 70دختر دیگر، با ماشین‌حساب‌های اولیه و به‌صورت دستی، جداول پرتاب توپخانه را محاسبه می‌‌کردند. بعد از چند ماه، بدون اینکه بداند ماجرا دقیقا چیست، برای حضور در پروژه انیاک داوطلب شد. دانشگاه به چند نفر برای برنامه‌ریزی ماشین جدید نیاز داشت.او به همراه  6 زن دیگر دوره آموزش کار با انیاک را در اوایل تابستان 1945 شروع کردند اما او بعد ها یکی از برنامه نویسان اصلی انیاک شد .

داستان زندگی بارتیک در حقیقت یاد‌آور زنان با استعدادی است که در عرصه فناوری کامپیوتر فعالیت کرده و همپای مردان با چالش‌های روز‌مره آن دست و پنجه نرم می‌کنند، در واقع کار روی ENIAC به نیروی بدنی بالا و خلاقیت ذهنی و صبر وحوصله نیاز داشت. ENIAC یک دستگاه بزرگ بود با حدود ۱۸ هزار لامپ خلاء و هشت کابل سیاه ۱۲۰ سانتی‌متری. برنامه‌نویسان از سه هزار سوئیچ و تعداد زیادی کابل استفاده کردند تابه طور فیزیکی، اطلاعات و پالس‌های برنامه‌‌ای را منتقل کنند.

بارتیک از همکاران مرد تحسین برانگیز‌ش مثل دانشمند بزرگ جی پرسپر اکرت (J.Presper Eckert)، ریچارد کلیپینگر (Richard Clippinger) و جان ماچلی (John Mauchly) یاد می‌کند. اما اذغان دارد که در نیمه دوم کار خود در این شغل با تبعیض‌هایی روبه‌رو شد. بارتیک می‌گوید: من در کنار مردان در ملاقات‌ها و جلساتی شرکت می‌کردم که در آنها تنها زن مجموعه بودم و وقتی نظرات و پیشنهادهایم را ارایه می‌کردم، هیچ کس حرفی نمی‌زد، اما اگر یک مرد صحبت می‌کرد، همه از او استقبال می‌کردند و این قضیه هنوز هم مصداق دارد!!

کارول شاو  (Carol Shaw)

گفته می شود که خانم شاو نخستین زنی است که در عرصه بازیهای ویدئویی شروع به کار کرده است . وی در ابتدا کارمند آتاری بود سپس به Activision پیوست یعنی جایی که بازی معروف خود River Raid را برنامه نویسی نمود ؛ ما این بازی را بعنوان آتاری می شناسیم . این بازی در سال 1982 توسط کمپانی Activision برای آتاری 2600 منتشر شد.

از دیگر کارهای شاو می توان به (Tic Tac Toe (1979 ) ، Auper Breakout (1978 و Happy Trails 1984 اشاره نمود. وی همچنین بطور گسترده روی مرجع بیسیک آتاری و پولو کار کرد . بجز ایجاد بازی های کامپیوتری همچنین در سال 2006 بازیهایی با استفاده از الگوریتمهای وی ایجاد شد. ساختن بازیها در آن زمان توسط سیستم هایی با رم 128 بایتی انجام می گرفت.

 جالب است بدانید که در سال ۱۹۸۴ “دپارتمان مطبوعات مضر برای نوجوانان” در آلمان اعلام کرد این بازی به دلیل اینکه یک روحیه شبه نظامی در کودکان ایجاد می کند، آنها را به تخریب تشویق میکند، تفکرات غیرمعمول را برمی انگیزد و روحیه تهاجمی و نهایتا مشکلات جسمی نظیر سردرد ایجاد میکند، برای اطفال مناسب نیست. این ممنوعیت تا سال ۲۰۰۲ در آلمان ادامه داشت!

آدا لاولیس (Ada Lovelace)

آدا لاولیس در کنار داشتن یک نام بزرگ و تاثیر گذار ، دوشیزه آگوستا ادا کینگ، کنتس لاولیس ، تنها فرزند قانونی شاعر بزرگ لرد بایرون و آنه ایزابل میلبنک می باشد. او یک ریاضیدان بود که لقب  “princess of parallelograms” پرنس متوازی الاضلاع ها را داشت.

پدر و مادر آدا از هم جدا شدند، پدرش تا پایان عمرش سراغی از دخترش نگرفت  و مادر آدا علاقه داشت که او، علایق کاملا متفاوتی را نسبت به پدر شاعرش دنبال کند، شاید به همین خاطر بود که آدا جذب ریاضیات شد.

آدا به تحصیل ریاضیات پرداخت تا تسلیم گرایشات شاعر مسلکانه نشود.  او نخستین کسی بود که ایده یک ماشین محاسبه گر برنامه‌پذیر را ارائه داد. وی در سال 1820 طراحی ماشین محاسبه گر خود را آغاز نمود ؛ ماشینی که بعدها به نام ماشین تفاضلی معروف شد. او توانست دستاوردهای تکنولوژیکی بسیاری را در زمانی که به ترجمه یادداشتهای لوییجی منابرا در مورد چارلز بابیج می پرداخت ، بدست آورد. یادداشتهای او بعنوان اولین الگوریتمی هستند که توسط ماشین بایستی اجرا می شدند و بطور گسترده مورد استفاده قرار می گرفتند و او را بعنوان نخستین برنامه نویس کامپیوتر به دنیا معرفی کرد. آن یادداشتها که کلا در مورد روشهای چگونگی استفاده از ماشین تحلیلی بابیج برای محاسبات برنولی بود ، به درستی اجرا می شدند و اگر ساخته می شدند همانند یک موتور عمل می کردند.

به اسم ” آدا ” یک روز در تقویم و یک جایزه مخصوص وجود دارد و همچنین اسم او توسط D.O.D استفاده می شود . وزارت دفاع آمریکا در سال 1980 نام ” آدا ” را به زبان برنامه نویسی  خود اختصاص داد . در روز “آدا ” گردهمایی های زنانه هم تشکیل می شود. حتی تی شرت آدا هم موجود است و می توانید بخرید !

تصویری از آیدا روی برچسب‌های هولوگرام محصولات مختلف مایکروسافت، دیده می‌شود و در سال ۱۹۹۷ هم فیلمی با عنوان Conceiving Ada  ساخته شد که در این فیلم «تیلدا سوئینتون»، نقش آدا لاولیس را بازی می‌کند. داستان فیلم درباره یک نابغه کامپیوتر است که راهی برای ارتباط با گذشتگان پیدا می‌کند، او با آدا ارتباط برقرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد او را به زمان حال بیاورد.

گریس هاپر (Grace Hopper)

او دریاسالار ها پر بود. هاپر نه تنها یکی از اولین برنامه نویسان زن بود بلکه نخستین زنی بود که مدرک ریاضیات را تا مقطع دکترا از دانشگاه ییل دریافت کرد. همچنین نخستین زنی بود که توانست به درجه دریاسالاری در نیروی دریایی امریکا دست پیدا کند. علاوه بر اختراع اولین کامپایلر برای کامپیوتر در سال 1952، وی همچنین توانست زبان برنامه نویسی کوبول را توسعه دهد ( کوبول : یک زبان برنامه نویسی تجاریست) .

او با معرفی عبارات “باگ” و “دیباگ” بطور همگانی، زبان برنامه نویسى براى کاربردهاى تجارى (کوبولCOBOL) را گسترش داد – وقتی که او داشت شاپرکی را از داخل کامپیوتر برمی داشت، تصمیم به خلق زبان فلوماتیکFLOW-MATIC برای کامپیوترهای یونیواک ۱ و یونیواک ۲ گرفت .هاپر می گفت ” طلب بخشودگی راحت تر از اجازه گرفتن است”. پس احتمالا او تندرو تر از آن چیزی بوده که شما فکرش را می کنید.

تا پیش از تلاش‌های گریس هاپر، کامپیوترها تنها برای محاسبات عددی و اجرای برنامه‌هایی که با کدهای باینری نوشته می‌شدند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند. کار کردن با کدهای باینری نیز کار هر کسی نبود و برای ساخت یک برنامه ساده می‌بایست، متخصصین ساعت‌ها زمان صرف کنند. او در سال 1951 و پس از کار با کامپیوتر در خلال پروژه منهتن در طول جنگ، توانست یک سیستم A-O را برای UNIVAC 1 رايانه يونيواک ۱ کوتاه شده عبارت (Universal Atomatic Computer) است. اولين رايانه خودکار عمومى و تجارتى آمريکا بود) توسعه دهد که از آن به عنوان اولین کامپایلر کامپیوتر یاد می‌شود. این کامپایلر بعدها توسعه یافت و با نام COBOL شناخته شد. کوبول در واقع اولین زبان برنامه نویسی دنیا است که از دستورات شبیه به زبان انگیسی پشتیبانی می‌کند و برنامه نویس نیازی به نوشتن کدهای ماشین ندارد. بعدها زبان‌های برنامه نویسی بسیاری بر اساس همین روش تولید و عرضه شدند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!