اگر عشق به کودک نداشته باشی، نمیتوانی یک قصه گوی واقعی باشی

به زندگی من خوش آمدید

ارسال شده در ۱۷ آبان ۱۳۹۹، توسط زهره کرمی

قصه و قصه گویی قدمتی به وسعت تاریخ تمدن بشر دارد.انسانهای اولیه قصه شکار و مبارزه هایشان را با عوامل قهری طبیعت بصورت تصویر بر دیوار غارها حکاکی می کردند.با پیدایش زبان و ادبیات شفاهی،تخیلات وآرزوهای انسانها نیز بصورت افسانه پردازی وارد قصه ها شدند.

آقاي جمالزاده در كتاب “قصه نويسي” آورده است:

“مي گويند هيج دودي بي آتش نمي شود، هيچ افسانه و قصه و داستاني هم بي تاريخ و بي اساس تاريخي نيست و اگر درست تحقيق نمائيم معلوم مي شود كه حتي قصه هاي جن و پري نيز كه پيرزن ها براي كودكان حكايت مي كنند معني و مفهوم تاريخي دارد”

شادی آزاد بشمنی که بچه ها او را با نام خاله باران می شناسند در جشنواره ی ملی قصه گویی  روستا و عشایر  مقام سوم کشوری را از آن خود کرد . همین موضوع بهانه ای شد تا با او و دنیای زیبایش آشنا شویم و شما را به دنیای پر رمز و راز قصه ها دعوت کنیم .

خودتان را به طور کامل معرفی کنید ؟

شادی آزاد بشمنی  (خاله باران)  متولد ۹/۹/۱۳۶۲ صادره بندرانزلی  متاهل  دارای یک پسر ۱۲ ساله ساکن استان هرمزگان و  فعال حوزه ی  کودک هستم

اولین قصه ای که شنیدید چه بود ؟

زمانی که ۴ یا ۵ سالم  بود  فصل تابستان  ما همیشه  شب ها روی ایوان  خانه ی مان  میخوابیدیم  . و همیشه  صدای  شغال و  بعد  سگ را میشنیدم . از صدای شغال میترسیدم .  مادرم برای اینکه  دیگر نترسم .داستان دوستی سگ و شغال را برایم تعریف کرد که اول  سگ  در جنگل  زندگی  میکرد . یک روز سگ مریض میشود و  از شغال خواست که بیاید در جنگل نگهبانی بدهد و خودش به روستا  برای  مداوا  برود.  سگ وقتی به روستا میرود  دیگر دلش نمیخواهد به جنگل برگردد .حالا شب ها  شغال  سگ را از راه دور صدا میزند . حالت خوب شد که برگردی  و سگ در جواب میگوید :نه نه هنوز نه

از موفقیت هایتان در قصه گویی برایمان بگویید؟

در بیستمین و بیست و یکمین جشنواره ی قصه گویی ملی برگزیده ی استان و به مرحله ی  منطقه ای راه یافتم .و در بیست و یکمین جشنواره ی  قصه گویی طی بیانیه ای از سوی داوران مورد تقدیر  قرار گرفتم . در جشنواره ی  قصه گویی هنرمندان  بسیج  مقام اول را کسب کردم .  در جشنواره ی ملی قصه گویی  روستا و عشایر  مقام سوم کشوری را کسب کردم . و در  جشنواره ی قصه صوتی  پادکست  کانون و پرورش فکری کودک و نوجوان جز دونفر اول   برگزیده ی استان شدم .

بیشتر برای چه گروه سنی قصه میگوید؟

من  برای گروه  سنی الف و ب  قصه تعریف میکنم .

اول قصه بوجود آمد یا قصه گویی؟

 نمیشه  گفت  اول  کدوم  بوجود  اومده  قصه و قصه گو  مکمل و تکمیل  کننده ی هم  هستند  .

یک تعریف از قصه گویی؟در قصه گویی اگر عشق به کودک نداشته باشی  نمیتوانی یک قصه گوی واقعی باشی  پس قصه گویی یعنی  پیامی را با عشق به کمک  لحن و بیان و بدن قوی  به  کودک  منتقل کردن است.

اهمیت قصه گویی در چیست؟

 قصه گویی از قدیم  بوده است.  باعث میشود  کودک  با محیط اطرافش آشنا شود .  روی قوه ی تخیل تفکر و تمرکز کودک خیلی تاثیرگذار است .آداب و رسوم  سنت های  قدیمی  رو برای کودک بازگو میکند .اصلا  ما قصه درمانی داریم .

 من خودم در مرکز جهش و  مرکز نیایش  با بچه های خاص  قصه درمانی  کار میکنم .و خیلی هم تاثیر گذار بوده است .

نظرتان درباره جشنواره قصه گویی را بفرمایید؟

  در جشنواره ها بخصوص  استانی   در انتخاب  داورها  خیلی خوب  عمل کرده اند . شرکت در  جشنواره  در  واقع یک نوع  محک  زدن است . ولی  نتیجه در جشنواره مهم  نیست چون همه ی ما  قصه گو هستیم  و هر کدام  در هر بخشی از قصه گویی قابلیت های خوب خودمان را داریم.

مهم  آن لبخند  کودکان  در هنگام  گوش دادن به قصه هایمان است.

 چند بار در جشنواره شرکت کردید؟

در جشنواره ی  ملی  کانون و پرورش فکری  ۲ مرتبه و در جشنواره  ملی  روستا و عشایر یک مرتبه  در جشنواره ی استانی  بسیج هنرمندان یک مرتبه 

با کدام قصه در جشنواره برگزیده شدید؟

در جشنواره ی  ملی با قصه ی اردیک پر برک 

چند بار این قصه را اجرا کردید؟ قصه ی اردیک  پر برکت رو بارها  برای بچه ها اجرا کردم  حتی  برای ۳ تا مخاطب هم اجرا کردم . اما بصورت  حرفه ای با مخاطب بزرگسال  ۴ مرتبه  این قصه را  در مشهد و گیلان و هرمزگان  تعریف کردم

بیشتر به چه قصه هایی علاقمند هستید و چرا؟

 ببینید  ما دونوع  انتخاب قصه داریم  یک قصه ای که برای بچه ها در اجراها یا کلاس ها  تعریف میکنم  و دوم  قصه ای  که  برای جشنواره  انتخاب میکنم .

در مورد  انتخاب اول  باید  براساس  سلیقه کودکان باشد  که خدا رو شکر با  سلیقه ی کودکان  با توجه به تجربه  آشنایی دارم و  قصه هایی را انتخاب میکنم  که کودکان  را به چالش فکری بکشد و پیام اخلاقی داشته باشد.

  در مورد انتخاب قصه های جشنواره اول باید  داورها  رو در نظر بگیریم   . من سعی میکنم  قصه هایی را انتخاب  کنم  که آداب و رسوم و سنت های قدیم را زنده کند.  

افرادی را به یادمان بیاورد  که  در گذشته  قهرمانی ها و کارهای قشنگی انجام دادند و ما میتوانیم  از آنها درس زندگی یاد بگیریم.

موقعیت قصه گویی در هرمزگان و میزان علاقه مربیان چطور است؟

 در  استان  هرمزگان  قصه گوهای  خوب و قابلی داریم مخصوصا  مربیان  کانون پرورش فکری کودک و نوجوان   استان  که هر کدام  برای خود حرفی در قصه گویی دارند.  اما این نکته را هم باید ذکر کنم  قصه گویی این نیست  که  فقط بیایم در جشنواره ها و مسابقات  قصه گویی شرکت کنیم  … 

من و تمام  قصه گوها  باید  هدفمان ترویج  قصه گویی میان  کودکان  باشد . 

با چه پوشش و رنگ لباسی بر صحنه می روید؟ و دلیل انتخاب این رنگ ها چیست؟

 در مورد  لباس قصه گویی باید بگویم  که  انتخاب  لباس براساس  حال و  و هوای قصه  و علاقمندی های کودکان است  و لباس قصه گویی جشنواره برطبق  قصه طراحی میشود . اما انتخاب رنگ  من خودم عاشق رنگ های  شاد هستم  .  یک حس خوب و یک آرامش به من منتقل میکند و همیشه  از رنگ های شاد استفاده میکنم  و زمان  اجرا  با برق نگاه کودکان متوجه میشوم این حس خوب را  به آنها   منتقل کرده ام .

چه پیامی برای مادران دارید؟

قصه گوهای اصلی برای کودکان  مادران هستند از آنها میخواهم  قصه گویی موقع خواب برای بچه ها را فراموش نکنند  از تک تک مادرهایی که من  را حمایت کردند تشکر میکنم .

و حرف آخر

در  آخر اول از راه دور تمام کودکان را میبوسم و قدردان زحمات  کسانی هستم که در این مسیر من را صادقانه کمک و راهنمایی کردند‌ .  همچنین از هفته نامه آوای دریا که از حامیان بانوان استان هستند تشکر می کنم.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!