صداي ما رو از روي موجِ دلمون بشنويد
به زندگی من خوش آمدید
پیچ رادیو، همواره موجی از خاطرات قدیمی را که در انزوای پستوخانه های ذهنمان متروک افتاده اند ، زنده می سازد
خاطره نخستین روز مدرسه ، دعای سحر نیمه شب های ماه رمضان ، قصه های بعد از ظهر های خلوت و ساکت ، سکوت سحر آمیز همراه با ثانیه شماری پیش از تحویل سال و صدای ترکیدن توپ سال نو و …
چهار اردیبهشت روز تاسیس رادیوست
به همین بهانه به سراغ یکی از گوینده های کاربلد رادیو می روم و پای صحبت هایش می نشینم
عاطفه مسجدی متولد سال ۱۳۶۴ دارای مدرک كارشناس حسابداري و كارشناس تئاتراست اما علاقه پای او را به رادیو باز کرد به طوری که در معرفی خود را یک رادیویی نامید.
چه شد که وارد عرصه رادیو شدی و این شغل را انتخاب کردی؟
از كودكي علاقه زيادي به راديو ، تلويزيون و تئاتر داشتم
از اقبال نيك من روزي يک گروه تلويزيوني براي تصويربرداري به حسينيه محله مان آمد و مادرم به من گفت كه از تلويزيون آمدن، بيا بريم صحبت كنيم ببينيم چطور ميتواني وارد شي
با همكار خوبم آقاي علي قربشي صحبت كرديم اسم من را آفيش كردند و من هم برای تست رفتم و قبول شدم.
از سابقه کارت بگو؟
از آن روز تقريبا ١٩سال ميگذرد، وقتي فرزند يك خانواده هستي هر جا نياز به كمك باشد یک گوشه كار را ميگيري. از اين جهت اين حرف را ميزنم كه در واحد ارتباطات مردمي راديو بودم، تهيه كننده ، كارگردان نمايش ، برنامه ساز ،بازيگر و گويندگي هم كردم.
اولین برنامه ای که اجرا کردید چه بود؟
اولين برنامه اي كه تست دادم و در همان برنامه مشغول شدم، بازيگري نمايش ده بالا در برنامه صداي روستاي قديم كه الان اسمش به زير سِرگ بالا شهر تغيير كرده است بود. كم لطفي هست اسم اين برنامه بدون اسم مرحوم صديقه جهانگيري برده شود. روحت شاد همكار و رفيق هنرمندمان.
چه برنامه هایی اجرا کردید در چه عنواین شغلی بودید؟ کدامیک را بیشتر دوست داشتید؟
تهيه نمايش اولين كار تهيه من بوده وهميشه اولويتم هست و تهیه کنندگی برایم بسيار لذت بخش است . البته در نمايش های راديویی كارگرداني و بازي هم ميكنم .
تهيه كنندگي برنامه را از برنامه غنچه ها آغاز كردم. به دليل حساسيت آموزشي و شكل گيري شخصيتشان كار براي اين رده سني از اهميت ويژه اي برخوردار است، كه به لطف خدا و وجود تيم خوب غنچه ها موفق بوديم و نمره هاي خوبي از واحد نظارت و ارزيابي سازمان دريافت کردیم. از دیگر برنامه هایی که اجرا کردم می توان به :
برنامه بيست گروه نوجوان، برنامه شاخص گروه اقتصادي، برنامه مسابقه اوزال گروه تفريحي سرگرمي، برنامه نغمه ها، برنامه كنچيل ستاره، پسين هرمزگان، خونه به خونه وبرنامه بيست که گوينده بازيگر-گوينده بودم.
اصلی ترین شاخصه اجرای شما چیست؟
فكر كنم في البداهه بودنم اصلي ترينش هست. از اين جهت می گویم كه در اجراهاي دونفره كه با همكارخوب و كاربلدم خانم فاطمه اميرابراهيمي داشتيم گاهي من در جوابش حرفهايي ميزدم و يا در جواب به پيامكي كه شنونده ميفرستاد حرفي ميزدم كه به ناگاه توي رژي(اتاق فرمان)بچه ها از خنده منفجر ميشدند، حتي خودمان هم خنده مان ميگرفت. گاها تهيه كننده مجبور ميشد موسيقي پخش کند تا صدای خنده ما روی آنتن نرود.
و اين شاخصه اجرا من را هميشه دوستان و همكارانم بهم يادآور ميشوند.
مجری محبوبتان کیست؟
گوينده و مجري مورد علاقه من از ديرباز خانم مریم نشيبا بوده است. صداي آرامبخششان تابِ دلِ بي تابِ و زيباترين صداي كودكيِ من است.
تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در رادیو؟
شيرين ترين خاطره اي كه هميشه در گوش من از راديو مي ماند صداي شنونده هاست.
با اين كه توي ذهنم شكل و قيافه شان را آن جور كه ميخواهم تصور ميكنم ، اما صدایشان را مي شناسم و ممكن نيست صدايي از شنونده ها از يادم برود.
خانم زابلي از قديمي ترين شنونده های من است. خانم عابد، آقاي سبزه پور، آقاي درويش زاده، آقاي شيشك و حتي آقاي مهدي ميرابي از جاجرم خراسان شنونده هاي باوفايي هستند كه جز شيرين ترين خاطرات ذهن من باقی خواهند ماند.
بدترين كاش به اينجاي مصاحبه نميرسيديم (بغض می کند ) و می گوید :
سفر ابدی صديقه جهانگيري که ما را با كلي خاطره در دل هایمان تنها گذاشت و رفت، و مرگ استادِ متواضع و خوش اخلاقم سيد بهنام رضوي بدترین خاطرات من هستند.
در یک برنامه رادیویی تا چه حد مجاز هستید عامیانه صحبت کنید؟
به زعم من يك مجري براي برقراري يك ارتباط خوب و صميمي با شنونده بايد تا جايي عاميانه صحبت كنیم كه آسيبي به شكل صحيح گفتاري وارد نكند.
در راديو و تلويزيون استانها كه رسالت اصلي حفظ سنت ،آداب و رسوم و فرهنگ ويژه ي همان مرزوبوم هست اين نكته بايد در مورد گويش و لهجه صحيح محلي مد نظر قرار بگيرد.
مهمترین خصوصیتی که یک گوینده رادیو باید داشته باشد چیست؟
مهمترين خصوصيت يك گوينده راديويي اين است كه بايد خواننده خوبي باشد
خواننده نه به آن معنا، منظورم اين است كه اهل مطالعه باشد و مطالعه كند
بزرگترين مشكل اين است كه گاهي آنچه كه نگفتني است را بايد بگويي
وگاهي آنچه كه گفتني است را نبايد…
از مشکلات کار و گویندگی بگویید؟
این کار دشواريهاي خاصِ خودش را دارد، اين كه بايد فقط و فقط از طريق صدا ارتباط بگيرید و ابزار تصوير در اختيار ندارید، پس چهره و فيزيك به شما کمکی نمی کند.
در آمد یک مجری رادیو چقدر است؟
بگذاريد در مورد درآمد چیزی نگویم، تا تصورات عوض نشود ( باخنده)
از نظر شما چه تفاوتی بین اجرای یک مجری و بازیگر است؟
تفاوت زیادی بين اجراي يك مجري تا اجراي يك بازيگر وجود دارد. بارزترينش اين است كه مجري براي اجرا نيازي به تحليل شخصيتِ كاراكتري كه به او محول مي شود ندارد. اصلا كاراكتر ديگري را نياز نيست بازي كند. فقط كافي است فن بيانِ خوب و توانايي برقراري ارتباط و سوادِ اجرا را داشته باشد.
بازيگر اما بايد شخص ديگري را در قالب خودش بریزد و نقش بازی کند.
الگوی شما در زندگی چه کسی است؟
بي شك و به طور ناخودآگاه و آگاه الگوي زندگي هركسي پدر و مادرش است.
از همین جا از آنها تشكر ميكنم كه با تمام سختي ها ، وقت و بي وقتي هاي شغل من كنار مي آیند و همچنان وظیفه پدر و مادري رت در حق من تمام و كمال به جا مي آورند. اميدوارم قصور و كوتاهي های من را ببخشند.
اگر کسی بخواهد وارد حرفه گویندگی رادیو شود، پیشنهاد شما چیست؟
در ابتدا فن بيانش را تقويت كند، مطالعه کافی داشته باشد ،اطلاعاتش را به روز كند و در كلاسهاي گويندگي باشگاه خبرنگاران جوان صداوسيما شركت كند.
و حرف آخر
حرف اول و آخرم اين است كه
اونجور كه ما بوديم و مونديم پامون نبودن
فقط نيروي عجيبِ و پر قدرتِ عشقِ است كه ما هنوز پشت ميكروفونيم و با شما حرف ميزنيم
همچنان صداي ما رو از روي موجِ دلمون بشنويد