بانوان قشمی، پیشگام در مدرسه سازی مشارکتی

ارسال شده در ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، توسط خبرگزاری شبستان

بیست بانوی جزیره قشم با پی بردن به کمبود فضا در دبستان روستای رمکان، طرحی نو درانداختند و با روی هم گذاشتن پس اندازها، فروش طلا و زیورآت و درآمد حاصل از فروش صنایع دستیشان، کلنگ احداث نخستین مدرسه را در روستایشان بر زمین زدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قشم، مدرسه پایه زندگی همه کودکانی است که آینده هر جامعه را رقم خواهند زد و توسعه و پیشرفت و آبادانی هر جامعه ای نیز در گرو هموار ساختن مسیر تعلیم و تربیت کودکان آن است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ مدرسه سازی در بین مردم کشورمان گسترش یافت و روز به روز این فرهنگ متعالی نهادینه تر شد تا جایی که امروز همه اقشار جامعه با هر سطحی از درآمد در این امر خیّر مشارکت دارند.

بانوان که همواره نقش بسیار موثری در تعلیم و تربیت فرزندان داشته اند از قافله مدرسه سازی عقب نیفتاده اند و دوشادوش مردان، در جهت فراهم نمودن زیرساخت های بخش آموزش فعال هستند که نمونه بارز آن گروه 20 نفره بانوان خیّر مدرسه ساز روستای رمکان جزیره قشم است.

این بانوان فرهیخته که شاید از ثروتمندان جامعه هم نباشد اما با توجه به دید وسیعشان، با روی هم گذاشتن پس اندازهای خود، فروش طلا و زیورآلات و درآمد حاصل از فروش صنایع دستی به امر خداپسندانه مدرسه سازی ورود کرده اند تا نشان دهند زنان این سرزمین همواره در کنار مردانشان در راه اعتلا و سربندی مام میهن از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

آغاز فعالیت گروه ۲۰ نفره بانوان خیّر مدرسه ساز روستای رمکان با شعار “ایران را مدرسه کنیم”

” گلناز فرهمند “، مدیر دبستان شرافت روستای رمکان و یکی از بانوان خیّر مدرسه ساز این روستا، گفت:  فعالیت بانوان خیر مدرسه ساز روستای رمکان در نوسازی و تجهیز مدارس ابتدا با هدف توانمندسازی و ایجاد توسعه پایدار در جزیره قشم کلید خورد.

وی افزود: گروه 20 نفره بانوان خیر مدرسه ساز رمکان با شعار « ایران را مدرسه می کنیم » فعالیت خود را برای توسعه و نوسازی مدارس آغاز کردند.

مدیر دبستان شرافت روستای رمکان جزیره قشم ادامه داد: هم اکنون با توجه به کمبود فضای درسی در این دبستان، دانش آموزان در دو شیفت صبح و بعدازظهر در مدرسه تحصیل می کنند . فرهمند با بیان پایه ریزی طرح  توسعه مدرسه توسط والدین و خصوصا مادران با تشکیل گروهی به نام “بانوان خیر مدرسه ساز رمکان” ، اظهار کرد: کلنگ ساخت 6 باب کلاس درس، در بهمن 96 به زمین زده شد.

وی از حضور پررنگ بانوان که با کمک های نقدی و غیرنقدی خود سبب ساز این امر خیر بودند تقدیر و عنوان کرد: 2 باب از این کلاس ها از محل فروش صنایع دستی 3 دختر هنرمند این روستا ساخته شده است.

مشارکت بانوان خیّر روستای رمکان در احداث ۲۷ کلاس درس

دکتر « سید فخرالدین هاشمی »، سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان گفت: پس از ساخت شش کلاس در مدارس شرافت و شهید حقانی توسط بانوان خیر رمکان قشم، کلنگ دبیرستان سه کلاسه این روستا نیز توسط بانون مدرسه ساز به زمین زده شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته سه کلاس درس در مدرسه شرافت و سه کلاس دیگر در مدرسه شهید حقانی رمکان توسط بانوان مدرسه ساز این روستا ساخته شده است.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان عنوان کرد: بانوان این روستا به صورت یک تیم با جمع آوری سرمایه‌های اندک خود و تبلیغات گسترده اقدام به ساخت چند فضای آموزشی می‌کنند.

هاشمی گفت: بانوان خیر روستای رمکان تا کنون در احداث ۱۲ کلاس درس مشارکت داشته اند و سه کلاس درس جدید را نیز به در هفته جاری آغاز کردند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۹۳ پروژه مدرسه سازی با اعتبار ۱۹۵ میلیارد تومان با مشارکت خیرین و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این استان در حال اجراست.

کار بانوان خیّر قشمی الگویی برای مادران کشور است

” زینی وند “، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز نقش الگویی مادران در هدایت گری جامعه را مؤثر و سازنده خواند و گفت: هم اکنون در هرمزگان ۱۰ پروژه در حال ساخت یا تکمیل شده وجود دارد که با مشارکت بانوان این استان ساخته شده اند و ان شالله این حرکات زمینه ساز فرهنگ مدرسه سازی برای همه مادران و بانوان سراسر کشور شود.

وی افزود: کاری که بانوان و مادران این منطقه در بحث مدرسه سازی انجام داده اند می‌تواند الگویی برای مادران و بانوان کل جامعه باشد و یکی از مألفه هایی است که می‌تواند باعث تعمیق و تحکیم بیشتر رابطه خانه و مدرسه باشد.

یک چهارم خیران کشور را بانوان تشکیل می دهند

” خدیجه نیزاری “، رئیس شورای بانوان خیّر مدرسه ساز کشور نیز در گردهمایی شورای بانوان خیّر مدرسه ساز سراسر کشور با اشاره به اهمیت نقش بانوان در توسعه فضاهای آموزشی گفته بود: مشارکت بانوان در مدرسه‌سازی را تنها نمی توان با معیار کمیت سنجید، بلکه کار آنها کیفی است.

وی اضافه کرده بود: زنان خیّر مدرسه‌ساز همه بضاعت و توان خود را از بعد از انقلاب برای توسعه فضاهای آموزشی گذاشتند و در این زمینه افتخارآفرین شدند. برخی زنان خیّر 20 سال است که در این عرصه تلاش می کنند و خیّرسازی نقش برجسته بانوان نیکوکار در این دو دهه بوده است.

رئیس شورای بانوان خیّر مدرسه ساز کشور خاطرنشان کرده بود که پنج هزار و 131 بانوی مدرسه ساز در كشور فعالیت دارند كه یك چهارم كل خیران مدرسه ساز كشور را شامل می شود.

انقلاب اسلامی پنهان بودن نقش زن را از بین برد

” محمدرضا قربانی “، مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بانوان در همه عرصه ها نقش‌آفرین هستند، نقش موثر زنان را در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار پررنگ ارزیابی کرد و گفت: همیشه نقش زنان در تاریخ پنهان بوده اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این پنهان بودن از بین رفته زیرا زن ماهیت واقعی خود را بروز داده است. وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کل خیرین مدرسه‌ساز در کشور به 30 هزار نفر رسیده است که از این تعداد 5 هزار و 121 نفر زن هستند. مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: از میان بانوان خیر مدرسه‌ساز 74 زن خیّر داریم که کمک بیش از یک میلیارد تومانی برای ساخت مدرسه داشته‌اند و استان هایی همچون خوزستان، خراسان رضوی، گلستان و کردستان و مازندران بیشترین خیر زن را دارند.

بانوان روستای رمکان قشم، این بار در کنار رسالت مهم مدیریت منزل، همسرداری و تربیت فرزند، با درک صحیح از شرایط اقتصادی کشور، با شعار « ایران را مدرسه می کنیم » فعالیت خود را در زمینه توسعه و نوسازی مدارس آغاز کرده اند که خروجی آن ارتقای سطح بینش و آگاهی و روشنایی در سطح جامعه است.

خیران مدرسه ‌ساز، نیكوكارانی هستند كه با هدف ساختن مدرسه‌های جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس موجود باری سنگین را بردوش می كشند و حركتی سازنده و پویا را به عنوان نهادی مردمی و دلسوز سامان داده اند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!