معرفی عروسک‌های “دادا” و “کاکا” نماد فرهنگی جوانی جمعیت در هرمزگان

ارسال شده در ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

عروسک‌های «دادا و کاکا»، نماد فرهنگی جوانی جمعیت در هرمزگان، رونمایی شد.

در مراسم جشن بعثت و دهه فجر با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و دیگر مسوولین ، دو عروسک «دادا و کاکا» برای اولین بار در هرمزگان معرفی شد.در حاشیه این مراسم در سالن فارابی مجتمع آموزشی و درمانی پیامبر اعظم، شهردار و رئیس شورای شهر بندرعباس نیز در جهت حمایت از این ایده و ترویج فرهنگ فرزندآوری و جوانی جمعیت و همچنین برای توسعه فرهنگی و تبلیغی آن بیان داشتند که در آینده ای نزدیک پارک یا بوستانی به همین نام افتتاح می شود.

عروسک‌های «دادا و کاکا» از شخصیت بومی محلی الهام گرفته‌اند و تا فرهنگ پوشش خود را برای کودکان سراسر ایران به نمایش بگذارند.این دو عروسک از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان طراحی و ساخته شده اند.

غلامعلی جاودان رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به ساخت چنین عروسک‌هایی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطبان کودک و نوجوان و مطالبه آنها از پدر و مادر برای داشتن دادا (خواهر) و کاکا (برادر)،گفت: ایده و اجرای این کار ارزشمند به همت کمیته رسانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (مدیریت روابط عمومی دانشگاه) بوده است که برای مقابله با آسیبهای «تک فرزندی» و فرهنگ سازی و ترویج جوانی جمعیت و فرزندآوری این دو عروسک طراحی و ساخته شدند.وی افزود: نقش کودکان در رفع گره‌های ذهنی والدین و جوانی جمعیت در قالب تمایل به داشتن خواهر و برادر، بسیار تأثیرگذار و قابل توجه است.

دکتر جاودان افزود :بزرگترین مشکل تک فرزندی این است که تک فرزند ها احساس تنهایی دارند و این احساس آن‌ها را اذیت می‌کند، زمانی که با چنین فرزندانی صحبت می‌کنیم یکی از مشکلات‌شان احساس تنهایی است. وی ادامه داد: هر فرزندی نیاز به خواهر و برادر دارد و در سنین بالاتر نیاز به دایی، عمو ، عمه و خاله خواهند داشت .جاودان افزایش جمعیت در خانواده را منجر به رشد اجتماعی فرزندان و تعامل بیشتر افراد خانواده با یکدیگر در دوران کودکی و بزرگسالی ذکر کرد.وی تصریح کرد: امیدواریم مردم ما با نگاه اینکه بچه های ما نیاز به برادر و خواهر دارند حتما به داشتن فرزند بیشتر اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت:آینده این بچه ها و خانواده و بچه های آنها منوط به داشتن خواهر و برادر است و نرخ جوانی جمعیت در پیشرفت ،توسعه و سرآمدی کشورمان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جمعیت کشور رو به پیری است گفت : شرایط کشور ما به سمت سالمندی پیش روی دارد که طبیعتا جمعیت سالمند افزایش می یابد ، در صورتی که جامعه ایرانی به فکر فرزندآوری نباشد در سالهای بعد جمعیت سالمند را خواهیم داشت که به صلاح جامعه نخواهد بود. دکتر جاودان افزود:با توجه به اهمیت افزایش جمعیت که از مسائل حیاتی کشور است، لازم است که در این زمینه فرهنگ‌سازی بیشتری صورت بگیرد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!