گراميداشت هفته صنايع دستي و تجليل از هنرمندان و پيشكسوتان

ارسال شده در ۳ تیر ۱۴۰۲، توسط مرتضی غریبی

مراسم گراميداشت هفته صنايع دستي و تجليل از هنرمندان و پيشكسوتان در سالن همايش فردوسي برگزار شد.

اين مراسم با حضور كامراني معاون سياسي وامنيتي استاندار ،نوباني شهردار بندرعباس ،محسني مدير كل ميراث فرهنگي استان ،سردار اميري جانشين سپاه امام سجاد استان ،بواشه ریيس شوراي اسلامي شهر بندرعباس ،اعضاي محترم شورا ،حكميان ريس سازمان بسيج هنرمندان و جمع كثيري از هنرمندان و پيشكسوتان برگزار شد.

كمالي زاده ريس مركز خلاقيت و فن آوري هاي نوين شهرداري بندرعباس پس از عرض خير مقدم به حضار بر اهميت صنايع دستي و توجه به جامعه هدف تاكيد نمود و افزود :تلاش همكاران در مركز خلاقيت دلسوزانه و مملو از شور و شوق براي حفظ نشان شهر خلاق و توسعه هر چه بيشتر صنايع دستي و تقويت بازار فروش آنها مي باشد.

آران هنرمند پيشكسوت صنايع دستي دريايي و بنيان گذار اين رشته حمايت از صنعتگران را مورد تاكيد قرار داد و گفت صنعتگر براي رشد ترقي و پيشرفت بايد كار توليد كند اما براي توليدات بازار مناسب و تعريف شده اي وجود ندارد بر همين اساس بايد حمايت هاي دستگاهاي مرتبط با حوزه صنايع دستي ريشه اي و عملياتي باشد تا اقتصاد صنعتگران دچار مشكل نشود.

سردار اميري جانشين سپاه امام سجاد عنوان كرد :سال گذشته جشنواره صنايع دستي به همت بسيج هنرمندان برگزار شد و هم اكنون آماده همكاري با شهرداري و ميراث فرهنگي هستيم، هم در حوزه توليد هم حوزه عرضه و فروش محصولات ميتوانيم به مركز شهر خلاق كمك كنيم ،لازم أست اين فرهنگسازي ايجاد شود كه هداياي ادارات و سازمانها اثر هنري و كار دست هنرمندان باشد اينگونه براي شهر هم زيبنده تر است.

در ادامه اين رويداد سيد رضا موسوي عضو شوراي اسلامي شهر بندرعباس گفت :صنايع دستي به زندگي مردم گره خورده ، بزرگترين صنعت دستي با دستان هنرمندان شهرهاي بندري اتفاق مي افتد و آن صنعت لنج سازي است كه قدمتي ديرينه دارد. موسوي بر ريشه دار بودن صنايع دستي و پوشش مردم تاكيد كرد و خاطر نشان كرد :هويت به تمام معني در پوشش و آثار توليدي صنعتگران هرمزگان موج ميزند.

عضو شوراي اسلامي شهر بيان داشت :پوشش روزمره مردم هرمزگان صنعت دستي است و در گذشته با چاپ كتاب بادله پوشان به عنوان يك كتاب مرجع در زمينه پوشش محلي اتفاقات خوب افتاد و باز نشر آن ميتواند كمك زيادي به علاقمندان كند ،زيرا تقويت فرهنگ محلي و فولكوريك اتفاق بزرگي أست و رويدادهاي فرهنگي هنري همواره مي توانند نقطه قوت هر شهري باشند.

موسوي اظهار داشت اقتصاد صنايع دستي بايد محور حركت مركز خلاقيت باشد ،بازارچه هاي دايمي صنايع دستي بايد ايجاد شود ،معرفي صنايع دستي به شكل بين المللي بايد اتفاق بيفتد و علاوه بر بعد اقتصادي صنايع دستي ايجاد خانه هاي بومگردي و كافه هاي سنتي در سطح شهر با همكاري ميراث فرهنگي ميتواند هويت شهر و منطقه را تقويت نمايد و پاتق هاي فرهنگي هنري اثر گذاري را به وجود آورد چرا كه انديشه هاي زيبا مسير توسعه شهر را هموار ميكند.

محسني مدير كل ميراث فرهنگي اظهار داشت : با صبوري و تلاش صنعتگران و هنرمندان راه براي ارائه عملكرد و تلاشهاي مديران باز ميشود و اگر هنر و هنرمندان نبودند هيچ مديري ديده نميشد. كار صنايع دستي مهندسي أست و صنعتگران خالق و آفريننده هستند كه اثر آنها در دنيا ماندگار مي شود.

مدير كل ميراث فرهنگي ضمن تشكر از همه كساني كه در راه حمايت و تقويت از فرهنگ و هنر شهر و استان گام بر مي دارند از شهرداري در خصوص نصب و ساخت المان هاي بومي و توجه به منظر شهر از دريچه هنر تقدير كرد وي بيان داشت صنايع دستي نياز به زنجيره دارد رويكرد آن نگاه بايد تقويت اقتصاد خانواده باشد. اگر صنعتگر در جاهاي مختلف توليد كند و فروش اتفاق نيفتد كار صنعتگر تكميل نمي شود، ايجاد زنجيره مهمترين مساله أست. در كل دنيا ٤٠٠ رشته صنايع دستي وجود دارد كه ٢٩٠ رشته در ايران مي باشد، تناسبي در قامت حوزه خدمات دهي صنايع دستي وجود ندارد جاي بازار صنايع دستي در بندرعباس خالي است كه اميدوارم اين مهم به زودي اتفاق بيفتد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اظهار داشت: صنایع‌دستی نیاز به زنجیره دارد، این‌که صنعتگر در بشاگرد، پارسیان (گاوبندی)، لیردف و درجاهای مختلف استان تولید کند و تولید خود را بگذارد یا منتظر بماند، صنایع‌دستی معنی پیدا نمی‌کند.

او افزود: زنجیره یعنی از زمانی که صنعتگر به مواد اولیه صنایع‌دستی نیاز دارد باید به آن فکر کنیم تا زمانی که کار برندینگ و پردازش صادرات انجام شود و در بازار جهانی یا داخلی به فروش برسد.

محسنی ادامه داد: هر آنچه که در حیطه فرآیند باید تاثیر بگذارد و کارکرد داشته باشد باید به آن فکر کنیم، اگر فکر نکنیم این کار می لنگد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان در کل کشور به لحاظ کمیت در حوزه صنایع دستی سرآمد است، اظهار داشت: این استان به لحاظ تنوع رشته های صنایع دستی جز استانهای برتر در کشور است.

محسنی با بیان اینکه چرا تا الان صنایع دستی تجاری نشده و صنعتگران صنایع دستی گله‌مند هستند، افزود: صنعتگران حق‌دارند چون ارکان و زنجیره خدمات‌دهی به صنعتگران ضعیف است و یک تناسبی در حوزه خدمات‌دهی به صنعت گران و این جامعه هنری وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جای بازار عرضه محصولات صنایع دستی در هرمزگان به مرکزیت بندرعباس خالی است.

او با شاره به اینکه منظور بازارچه صنایع دستی نیست، افزود: مکانی که پاخور داشته باشد یک جای شکیل که زیرساخت داشته باشد، مکانی برای کسانی که بخواهند تجارت کنند و صنایع دستی را راه بیندازند داشته باشد، دفاتر داشته باشد حوزه مارکتینگ داشته باشد.

محسنی ادامه داد: طرح بازار صنایع دستی ارائه‌شده و اداره‌کل میراث فرهنگی آماده است، به دنبال اعتبار می‌رویم و این طرح را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: مگر می‌شود در شهر خلاق بازار عرضه محصولات صنایع دستی نداشته باشد.

او اظهار داشت: اگر می‌خواهیم کاری برای صنایع دستی انجام بدهیم، هیچ کاری من مدیرکل و شهردار بندرعباس برای صنایع دستی انجام ندهیم، همین یک کار را باید به سرانجام برسانیم.

محسنی افزود: در حوزه آموزش جوامع باید خیلی کارکنیم، آموزش جوامع یک بخش آن، خود مردم هستند و بخش دیگر فعالان حوزه‌های صنایع دستی هستند که تقریباً ۹۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند و یک جامعه قوی و اثرگذار را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان تأکید کرد: ادارات و ارگان‌ها باید قدر و منزلت صنایع دستی را بدانند، اگر کاری نشد ما مقصریم و کار انجام شد ما انجام‌وظیفه کرده‌ایم.

نوباني شهردار بندرعباس در سخنان خود ضرورت معرفي صنايع دستي بندرعباس و هرمزگان را درسطح ملي و دنيا يك ضرورت دانست وي تصريح كرد يكي از جذابيت هاي مهم شهر بندرعباس صنايع دستي اين شهر أست كه براي گردشگران از اهميت بالايي برخوردار أست كه اين مهم بايد به نمايش گذاشته شود.

شهردار بندرعباس حمايت ساير دستگاها از شهرداري و مركز خلاقيت را براي گسترش و حفظ عنوان شهر خلاق لازم دانست وي گفت :همه سازمانها در اين حوزه كمك كنند كه اتفاقات خوبي براي شهر بيفتد.شهردار بندرعباس با اشاره به اقدامات زيبا سازي در فضاي شهري بیان داشت گردشگران از سنت آيين و مسايل فولكوريك شهر ها استقبال مي كنند و آنچه به عنوان هويت و اصالت شهر بندرعباس هست را باور دارند چون ريشه در آيين ها سنت ها و فرهنك اين خطه دارد.

كامراني معاون سياسي امنيتي استاندار هرمزگان در مراسم بزرگداشت هفته صنايع دستي گفت :دو معقوله در شهر بندر عباس هست كه بايد مورد توجه و تقويت شود، بحث شهر خلاق و شهر دوستدار كودك در تقويت اين دو معقوله بايد قدرتمند باشيم.

معاون استاندار با بيان مساله ارتباط با دانشكده هاي هنر افزود ارتباطات بايد ملموس تر شود با دو دانشگاه هنر تهران و اصفهان تفاهم نامه ها امضا شده و تقريبا همه رشته هاي تحصيلي در دانشگاه هرمزگان وجود دارد و به زودي دانشكده هنر در هرمزگان راه اندازي خواهد شد چرا كه همه هرمزگان. جايگاه هنرمندان أست و بايد مساله هنر جدي تر گرفته شود. معماري و هنر استان هرمزگان بايد معرفي جهاني شود و سنت و آيين زير بناي تغيیر و تحولات أست.

در ادامه و پايان اين مراسم از هنرمندان برگزيده و پيشكسوتان عرصه صنايع دستي تقدير شد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!