والدین تحت هیچ شرایطی واکسیناسیون کودک خود را به تاخیر نیندازند

یک کارشناس سلامت:

ارسال شده در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، توسط ایسنا

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کیش، گفت: علم پزشکی در طول حیات پرفراز و نشیب خود شاهد رویدادهای شگفت انگیزی بوده است که یکی از این رخدادها کشف واکسن بود.

ابراهیم مرادی ، افزود:  کشف این ماده بیولوژیک نقطه عطفی در علم پیشگیری بود. جنر،کخ، پاستور،کالمت وگرین، بلومبرگ،تیلر،سالک نام آشنایانی هستند که اگرچه بیشتر از آنها در رشته پزشکی تحصیل نکرده ولی کمک بسیار شایانی به علم پزشکی کرده اند.

وی بیان کرد: ایمن‌سازی را می توان یکی از شاهکارهای علم پزشکی دانست. شاید بعد از کشف آنتی بیوتیک هیچ ماده ای تا این حد تاثیر عمیقی بر سلامت انسان نگذاشته است. پیشگیری از بیماری‌های عفونی بوسیله واکسن یکی از دستاوردهای مهم علم پزشکی است. در علم پزشکی شاید هزینه اثر بخش تر از واکسن سراغ نداشته باشیم  وبه همین دلیل سازمان بهداشت جهانی  پس از تامین آب آشامیدنی سالم، واکسیناسیون را جزمهمترین  الزامات بهداشتی هر کشور دانسته است.

مرادی اضافه کرد: واکسن‌ها امروزه به روش‌های متفاوتی  تهیه می شوند. موسسات معتبر زیادی در این ارتباط فعالیت می کنند که کشور ما نیز تجربیات بسیار خوبی در زمینه ساخت واکسن دارد. ایمن‌سازی کودکان از تجربیات موفق ملی در زمینه بهداشت همگانی و برقراری عدالت در دسترسی یکسان به سلامت بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلیه کودکان بر علیه ۱۰بیماری (هپاتیتB ، فلج اطفال، سل، سیاه سرفه، کزاز ، دیفتری، سرخک، سرخجه، اوریون، هموفیلوس آنفلوانزا)بصورت کاملا رایگان واکسینه می شوند بیماری‌هایی که هرکدام چه بصورت فردی وچه به صورت جمعی قادرند مشکلات بسیار زیادی را برای فرد و یا جامعه ایجاد و در برخی موارد هم ابتلا به هرکدام از آنها می تواند فرد را تا آخر عمر دچار نقص عضو کند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کیش با اشاره به اینکه با تلاش همکاران و به تاثیر گزاری صحیح واکسن ها بسیاری از این بیماری‌ها در مرحله حذف و یا ریشه کنی قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: چند واکسن دیگر باید در اسرع وقت توسط دولتمردان به واکسن‌های روتین کودکان ایرانی اضافه شود که می توان به واکسن‌های روتا ویروس و پنوموکوک و منگوکوک و آبله مرغان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه فقط کودکان نیستند که از نتایج واثرات مفید واکسن بهره مناسب برده اند بلکه بزرگسالان نیز از این فراورده مفید استفاده های فراوان کرده اند، تصریح کرد:  یکی از کارآمد ترین ابزار در مهار و کنترل ویروس کرونا و پیشگیری ازمرگ ومیر آن واکسیناسیون سریع و مناسب گروه‌های هدف بود. قابل تصور نیست که اگر واکسن کووید مهیا نمی‌شد و یا واکسیناسیون مقداری دیرتر انجام می شد این ویروس چه فجایعی را از خود بجا می گذاشت.

این مسئول با بیان اینکه علی‌رغم پیشرفت فراوان  ۱۹.۵ میلیون کودک واکسینه نشده در جهان وجود دارد و حدود ۱۱ میلیون کودک در جهان سالیانه قبل از پنج سالگی می میرند، گفت: حداقل یک چهارم از این مرگ و میرها با تزریق واکسن قابل پیشگیری است.

مرادی با اشاره به اینکه متخصصین اقتصاد جهانی، واکسیناسیون را در جایگاه چهارم در بین ۳۰ راه هزینه اثر بخش رفاه اجتماعی جهانی دانسته اند، اظهار کرد: والدین تحت هیچ شرایطی واکسیناسیون کودک خود را به تاخیر نیندازند و به مطالب غیر علمی که در ارتباط با برخی واکسن‌ها در فضای مجازی توسط افراد  ناآگاه ایجاد می شود اعتنا نکنند. واکسیناسیون روتین در کلیه پایگاه و مراکز بهداشتی درمانی بصورت رایگان انجام می شود . کودکان زیر ۶ سال،  در بدو تولد،۲ ،۶،۴، ۱۸،۱۲ ماهگی و ۶ سالگی باید جهت واکسیناسیون مراجعه کنند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!