هر هرمزگانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در جلسه برنامه پزشکی خانواده هرمزگان:

ارسال شده در ۱۹ فروردین ۱۴۰۲

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در نخستین نشست برنامه پزشکی خانواده سال ۱۴۰۲ در هرمزگان گفت: این برنامه با شعار هر هرمزگانی یک مراقب سلامت از مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاههای بهداشت شهری کار خود را آغاز خواهد کرد.

دکتر حسین فرشیدی افزود: شیوه‌ نامه اجرای این برنامه بزرگ ملی در قالب یک کتابچه آماده شده و در اختیار تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته است؛ لذا می توان در این مسیر از تجربه خوب استان های فارس و مازندران بعنوان استان های پیشرو در برنامه پزشکی خانواده استفاده کرد.

دکتر فرشیدی با اشاره به اینکه در این برنامه هر هرمزگانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد و با آن در ارتباط باشد؛ ابراز کرد: این برنامه با اهداف ارتقای سطح سلامت جامعه و توجه بیش از پیش به موضوعات پیشگیری، خود مراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی اجرا می شود.

وی عنوان کرد: باید تلاش کرد با کمک مراقبین سلامت و متولیان بهداشت و درمان راهکارها، برقراری ارتباط با افراد و دسترسی آسان به مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت افزایش یابد.

دکتر فرشیدی با تاکید بر اهمیت نظارت دانشگاه برای بهتر اجرا شدن برنامه بیان کرد: نخستین و مهمترین توقع از برنامه پزشکی خانواده اجرای دقیق برنامه های مراقبت بهداشتی است؛ فعالیت هایی که توسط بهورز در خانه¬های بهداشت در حال انجام است؛ باید ارتقا یافته آن توسط مراقبین سلامت در شهر¬ها داشته باشیم.

وی بیان کرد: مراقبین سلامت به‌عنوان دستیار، پزشک خانواده شهری در ارائه خدمات سلامت فعالیت می کنند. با پیگیری مصوبه ای از طریق مجلس شورای اسلامی در خصوص قرارداد بیمه سلامت با مراقبین سلامت اقداماتی صورت گرفته است.

دکتر فرشیدی تصریح کرد: از ۶ ماه دیگر اینترن ها هم با حضور در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاههای بهداشتی فعالانه در برنامه پزشک خانواده وارد خواهند شد. در این برنامه ارجاع در سطح یک سیستم قبلی تقویت و عمدتا الکترونیکی خواهد بود و در مسیر ارجاع بیماران هیچ معطلی نخواهند داشت.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برای سرعت بخشیدن به برنامه پزشک خانواده و مشارکت مردم در این برنامه، افرادی که از طریق نظام ارجاع پیگیر درمان خود هستند و مراجعه می کنند در صورت نیاز به بستری هزینه بستری آنان را کاملا رایگان خواهد بود.

دکتر فرشیدی با اشاره به آموزش نیروهای شاغل در برنامه پزشکی خانواده گفت: فراگیران این آموزش‌ها، بهورزان، مراقبان سلامت، ماماها، کارشناسان تغذیه و سلامت محیط و کار، پزشکان و دیگر گروه‌های فعال در حوزه بهداشت هستند و می‌خواهیم با این آموزش‌ها گامی بلند در توسعه سلامت جامعه و کاهش چشمگیر مرگ‌ و میرها در حوزه‌های مختلف برداریم.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!