نجات جان کودک یزدی با اقدام به موقع کادر درمان بیمارستان قشم

ارسال شده در ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

دکتر مجتبی اسمعیلی رییس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم از تشخیص و اقدام به موقع کادر درمان این مرکز درمانی در نجات جان دختر بچه ی یزدی از مرگ خبر داد.

دکتر اسمعیلی افزود: این خانواده ی یزدی که به همراه کودک ده ساله خود به قشم سفر کرده بودند، با اذعان به تحت درمان بودن فرزندشان به صورت سرپایی، با شکایت از سردرد های شدید به اورژانس بیمارستان قشم مراجعه نموده و علیرغم توصیه به بستری با رضایت شخصی بیمارستان را ترک می نمایند.

رییس بیمارستان قشم گفت: بیمار تنها پس از دو ساعت از مراجعه اول، حوالی ساعت ۲ بامداد با تشنج و افت هوشیاری مراجعه می کند که با توجه به معاینات اولیه و سطح هوشیاری پایین، کودک بستری و سی تی اسکن از مغز انجام می گردد.

دکتر احمد صحرایی متخصص جراحی مغز و اعصاب و سرپرست تیم جراحی در این باره گفت: پس از انجام سی تی اسکن، دو آبسه مغزی در سمت راست مغز با شک به پارگی یکی از آبسه ها به داخل بطن های مغزی به همراه ورم شدید و شیفت مغزی مشاهده شد که بلافاصله بیمار به اتاق عمل انتقال و حدود شش ساعت تحت عمل جراحی کرانیکتومی دکمپرسیو (برداشتن استخوان جمجمه برای کاهش فشار مغزی)، تخلیه آبسه ها و تعبیه Drain مغزی(لوله خارجی برای تخلیه چرک) قرار گرفت.

وی افزود: پس از سه روز بستری بیمار در بخش I.C.U با معاینات صورت گرفته هیچ گونه ضایعه ی حسی و حرکتی مشاهده نشد و به محض پایداری وضعیت هوشیاری جهت دریافت آنتی بیوتیک تزریقی و انجام M.R.I به بندرعباس اعزام شد.

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان قشم در باره خطرات آبسه های مغزی گفت: آبسه مغزی یک ضایعه فضاگیر مغزی که حاصل تجمع چرک و عفونت درون بافت مغز است، باعث تورم و اختلال عملکرد مغزی می شود و معمولاً با علایم تب و سردرد و نقص عصبی بروز می کند.

وی درباره میزان مرگ و میر این بیماری گفت: آبسه مغزی شیوع متوسطی دارد اما میزان مرگ و میر در صورت پارگی آن بیمار را دچار عارضه ای به نام ونتریکولیت می کند که در واقع حاصل ورود چرک و عفونت به داخل بطن های مغزی است و شدیداً پر عارضه بوده و در سیر بدخیم آن باعث کاهش هوشیاری، عفونت شدید مغزی و در نهایت منجر به مرگ می شود.

دکتر صحرایی در پایان از زحمات پرستاران بخش I.C.U، اورژانش، پرسنل اتاق عمل و همچنین دکتر سید محمود احمدی متخصص اطفال بیمارستان که باعث نجات جان این کودک معصوم شدند،تشکر و قدردانی نمود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!