خاچاپوری

ارسال شده در ۶ اسفند ۱۴۰۱

خاچاپوری یکی از انواع صبحانه های بسیار محبوب بین المللی است که با ترکیبات متنوعی درست می شود،

مواد لازم

آرد سفید قنادی         ۳ لیوان

آب سرد   ۱ و یک چهارم  لیوان

خمیر مایه فوری      ۱ قاشق غذاخوری

نمک        ۱ قاشق چایخوری

شکر        ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع              ۳ قاشق غذاخوری

پنیر پیتزا ۲۰۰ گرم

پنیر خامه ای           ۳۰۰ گرم

تخم مرغ  به مقدار کافی

مواد لازم برای رومال

تخم مرغ  ۱ عدد

کنجد        به مقدار کافی

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه خاچاپوری خوشمزه ابتدای کار آرد سفید را درون الک می ریزیم، سپس درون یک کاسه مناسب الک می کنیم. در ادامه خمیر مایه فوری را به همراه نمک و شکر به آرد اضافه می کنیم سپس مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا آب سرد را به مواد خشک اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد درون کاسه جمع شود. توجه داشته باشید در صورتی که خمیر خشک بود، مقداری آب به آن اضافه کنید.

مرحله سوم

در این مرحله روی خمیر مقداری روغن مایع می ریزیم، سپس خوب ورز می دهیم تا روغن به خورد خمیر برود. در ادامه خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم، سپس به مدت ۵ دقیقه ورز می دهیم تا خمیری یکدست حاصل شود.

مرحله چهارم

حالا همان طور خمیر را چانه می کنیم و روی سطح کار قرار می دهیم. در ادامه یک کاسه شیشه ای روی خمیر قرار می دهیم، سپس روی کاسه را با یک پارچه نخی می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر استراحت کند.

مرحله پنجم

در این مرحله برای مواد خاچاپوری ابتدا پنیر پیتزا را به همراه پنیر خامه ای درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه مقداری نمک، پولبیبر و پودر سیر به مواد پنیری اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم و درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا پس از گذشت ۱ ساعت زمانی که حجم خمیر دو برابر شد کاسه را از روی خمیر بر می داریم، سپس ورز می دهیم تا پف اضافی آن گرفته شود. در ادامه خمیر را به ۴ قسمت یکسان تقسیم می کنیم و چانه می گیریم.

مرحله هفتم

در این مرحله هر چانه خمیر را با وردنه به صورت بیضی باز می کنیم. در ادامه خمیر را از دو طرف کمی رول می کنیم، سپس ابتدا و انتهای آن را به هم نزدیک می کنیم و به هم می چسبانیم، سپس به شکل قایق فرم می دهیم.

مرحله هشتم

حالا مواد خاچاپوری را از یخچال خارج می کنیم، سپس درون خمیر می ریزیم. در ادامه تخم مرغ را درون یک کاسه مناسب اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا بافت تخم مرغ از هم باز شود. در ادامه برس را به تخم مرغ آغشته می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله تخم مرغ را روی لبه های جمع شده خمیر می مالیم، سپس مقداری کنجد روی آن می پاشیم. در ادامه روی خمیر ها را با کیسه فریزر می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند.

مرحله دهم

حالا فر را روی حرارت ۱۶۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه پس از گذشت ۲۰ دقیقه درون سینی فر را با کاغد روغنی می پوشانیم، سپس خمیر ها را درون آن قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم نان ها به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا اطراف آن ها طلایی و خوشرنگ شوند. در ادامه پس از گذشت این زمان نان ها را از فر خارج می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا وسط نان و مواد پنیری را گود می کنیم، سپس تخم مرغ ها را وسط آن اضافه می کنیم و مجددا درون فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه درون فر بماند تا سفیده تخم مرغ کاملا پخت شود.

مرحله سیزدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان خاچاپوری را از فر خارج می کنیم، سپس به اندازه و فرم دلخواه برش می زنیم. در آخر برش های خاچاپوری را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم، سپس در وعده صبحانه سرو می کنیم. نوش جان.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!