استقبال دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه اندازی مراکز غربالگری سرطان های شایع بانوان توسط جهاد دانشگاهی

ارسال شده در ۶ اسفند ۱۴۰۱

نشست بررسی امکان راه اندازی مراکز سیار و ثابت غربالگری سرطان‌های شایع بانوان در هرمزگان با حضور رییس جهاددانشگاهی استان، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی استان و به صورت ویدئوکنفراس با تهران برگزار شد.

دکتر محمد دل پسند رییس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان در این نشست اظهار کرد: محدودیت‌های هرمزگان و برخی استان های همجوار در زمینه شناسایی و تشخیص زود هنگام این بیماری و عدم دسترسی سریع و آسان این خدمات برای بانوان استان چالشی است که درصورت تشخیص زودهنگام می تواند نجات بخش امنیت جانی، روانی و مالی شمار قابل توجهی از خانوارهای این منطقه باشد.

وی افزود: تکلیف مجلس شورای اسلامی درقانون بودجه سال جاری مبنی بر ماموریت جهاد دانشگاهی برای تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان با تولی گری پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی، آمادگی لازم برای ورود جدی به این موضوع با حمایت مسئولان علوم پزشکی استانها این ظرفیت را  دارد تا بخش مهمی از دغدغه سلامت خانوار به خصوص بانوان ایرانی را مرتفع سازد.

دکتر رامین صرامی فروشانی رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی نیز در این جلسه با اشاره به ربع قرن سابقه و جایگاه ویژه این پژوهشکده به عنوان قطب درمان‌های نوین و فناورانه در زمینه سرطان بانوان خصوصا سرطان پستان در کشور اظهار کرد: این پژوهشکده با دارا بودن ۱۰ گروه پژوهشی و مرکز خدمات واحد تخصصی، همواره نقش مهمی در توسعه خدمات فوق تخصصی در زمینه سرطان‌های بانوان و ارائه درمان‎های نوین نظیر سلول درمانی و ژن درمانی داشته است.

وی با اشاره به شیوع فزاینده سرطان پستان به عنوان اولین عامل مرگ و میر بانوان در اثر سرطان در ایران و جهان اظهار کرد: سرطان پستان صرف نظر از آسیب‌هایی که به عنوان یک سرطان شایع دارد با توجه به این که بانوان به عنوان ستون خانواده را هدف می گیرد لطمات جدی به بنیان و باروری خانواده ها وارد می کند و لذا تلاش برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان موثر این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

صرامی فروشانی با اشاره به طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایعبانوان در بندر جاسک گفت: رویکرد ویژه جهاد دانشگاهی و پژوهشکده سرطان معتمد خدمت رسانی به اقشار و مناطق محروم و کم برخوردار است که در این طرح با همکاری و مساعدت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان های شایع بانوان در منطقه محروم جاسک  انجام شد و پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی آمادگی برای هرگونه همکاری با علوم پزشکی استان در استمرار و گسترش این قبیل خدمات به دیگر مناطق هرمزگان را اعلام کرد.

وی تاکید کرد: همت و اراده در جهاددانشگاهی استان هرمزگان برای راه اندازی این طرح در سایر مناطق استان وجود دارد که با همکاری علوم پزشکی انشالله این امر هر چه سریع تر تحقق یابد.

دکتر غلامعلی جاودان رییس علوم پزشکی استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: مشارکت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی با جهاددانشگاهی در هرمزگان همواره بوده و ادامه خواهد داشت که طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان در استان می تواند از جمله این همکاری ها باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان از این طرح عام المنفعه پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی استقبال می کند و در مسیر اجرایی شدن آن در استان با جهاد دانشگاهی هرمزگان همکاری های لازم را خواهد داشت.

دکتر جاودان افزود: اگر بتوانیم در حوزه غربالگری سرطان پستان خوب عمل کنیم دستاورد بسیار خوبی است و اگر دانش و تجهیزات پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی در استان توسعه یابد، سطح استان به لحاظ دانش، درمان و اجرایی بالا می رود.

دکتر حسن زارعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به خدماتی که پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی ارائه می کند گفت: ارائه خدمات این پژوهشکده با راه اندازی طرح غربالگری سرطان های شایع بانوان در هرمزگان می تواند موجب تسریع امر شناسایی ومداخلات درمانی به موقع در بیماران شود.

وی با استقبال از اضافه شدن ظرفیت های تشخیصی و درمانی پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی به مجموعه تشخیص و درمان استان اضافه کرد: حضور جهاددانشگاهی در بحث غربالگری و درمان سرطان های شایع بانوان در استان می تواند کمبود استقرار مراکز ثابت و سیارغربالگری را درسطح استان به ویژه در مناطق محروم جبران کند و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از این طرح در استان استقبال می کند.

دکتر عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به ضرورت پیشگیری در امر بیماری های مانند سرطان گفت: غربالگری سرطان به ویژه سرطان های شایع در بانوان می تواند موجب پیشگیری از بروز این بیماری در بسیاری از افراد و مناطق شود.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان همواره در غربالگری این گونه بیماری ها کمبودهایی وجود داشته است که ورود جهاددانشگاهی می تواند موجب افزایش سطح بهداشت و سلامت منطقه به ویژه نزد بانوان شود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!