طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان در بندر جاسک آغاز شد

ارسال شده در ۱ بهمن ۱۴۰۱، توسط ایسنا

 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در مناطق محروم به‌ویژه شهرهایی که فاصله زیادی با مرکز شهرستان و یا مرکز استان دارند و شرایط سخت تر و امکانات کمتری دارند، وظیفه مسوولان و متخصصان است که خدمات رسانی ایده آل به این مناطق داشته باشند.

شیخی در بازدید از اجرای این طرح در بیمارستان خاتم الانبیا شهرستان جاسک، با اشاره به محول شدن ماموریت ایجاد شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان به پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، افزود: هدف اساسی راه اندازی شبکه ملی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‌ پستان این است که بتوانیم در تمامی نقاط کشور یک خدمات رسانی شایسته و در شان بانوان داشته باشیم.

وی اظهار کرد: نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند که به طور قطع سلامت، نشاط و آرامش سایر افراد جامعه هم به سلامت این قشر وابسته است لذا در مناطق محروم به‌ویژه شهرهایی که فاصله زیادی با مرکز شهرستان و یا مرکز استان دارند و شرایط سخت تر و امکانات کمتری دارند، وظیفه مسوولان و متخصصان است که خدمات رسانی ایده آل به این مناطق داشته باشند.

شیخی خاطرنشان کرد: به همین منظور پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی طبق ماموریتی که به آن داده شده است، با کمک و همت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که دلسوزانه در همه صحنه‌ها پا به پای مردم بوده، بدون هیچ ادعایی و شبانه روزی در خدمت رسانی به زنان منطقه جاسک است، اجرای این طرح را آغاز کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم در این چند روزی که در منطقه استراتژیک جاسک مستقر هستیم بتوانیم امکانات و تجهیزات پیشرفته ای که در این بیمارستان مستقر شده با بهترین متخصصان، جراحان و رادیولوژیست‎ها و سایر همکاران بهترین خدمات را به زنان این منطقه ارائه کنیم و صحت و سلامتی شان را تایید کنیم و زنان جاسکی نیز به شایستگی از این ظرفیت ها استفاده کنند.

شیخی با بیان این که بیمارستان شهرستان جاسک خصوصا اورژانس آن از کمترین امکانات درمانی و پزشکی برخوردار است، عنوان کرد: به طور قطع وظیفه وزارت بهداشت و درمان و سایر مسوولان و متولیان امر است که خدمات رسانی درست و در شان مردم این منطقه و سایر مناطق محروم و دور افتاده کشور داشته باشند و توزیع عادلانه در امکانات رفاهی به‌ویژه در حوزه سلامت، انجام دهند.

وی ابراز کرد: باتوجه به تلاشی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای ارائه خدمات و تجهیزات پزشکی و درمانی در شهرستان جاسک انجام می دهد، ما نیز هرکاری که از توانمان برمی آید به طور قطع برای مردم این منطقه انجام خواهیم داد.

جانشین اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیز اظهار کرد: طرح غربالگری سرطان های شایع بانوان در جاسک با کمک نیروی دریایی ارتش، جهاد دانشگاهی و پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی درحال اجرا است و خدا را شاکریم که توانستیم چنین امکانی را برای مردم این منطقه که از امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی در این زمینه محروم بودند فراهم کنیم.

دکتر محمد حسن افکار بیان کرد: امیدواریم که این طرح‌ها را در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و همچنین در دیگر مناطقی که نیروی دریایی ارتش استقرار دارد، با کمک جهاد دانشگاهی ادامه دهیم.

رئیس  پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به ربع قرن سابقه و جایگاه ویژه این پژوهشکده به عنوان قطب درمان‌های نوین و فناورانه در زمینه سرطان بانوان خصوصا سرطان پستان در کشور اظهار کرد: این پژوهشکده با دارا بودن ۱۰ گروه پژوهشی و مرکز خدمات واحد تخصصی، همواره نقش مهمی در توسعه خدمات فوق تخصصی در زمینه سرطان‌های بانوان و ارائه درمان‎های نوین نظیر سلول درمانی و ژِن درمانی داشته است.

دکتر رامین صرامی فروشانی با اشاره به شیوع فزاینده سرطان پستان به عنوان اولین عامل مرگ و میر بانوان در اثر سرطان در ایران و جهان اظهار کرد: سرطان پستان صرف نظر از آسیب‌هایی که به عنوان یک سرطان شایع دارد با توجه به این که بانوان به عنوان ستون خانواده را هدف می گیرد لطمات جدی به بنیان و باروری خانواده ها وارد می کند و لذا تلاش برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان موثر این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تاکید بر رویکرد ویژه جهاد دانشگاهی و پژوهشکده سرطان معتمد به خدمت رسانی به اقشار و مناطق محروم و کم برخوردار از همکاری و مساعدت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که امکان توسعه خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان های شایع بانوان به منطقه محروم جاسک  را فراهم کرده تقدیر و آمادگی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی برای هرگونه همکاری در استمرار و گسترش این قبیل خدمات به دیگر مناطق را اعلام کرد.

سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی هم گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد  انقلابی است که از بدو تاسیس هرجا که خلاء و کمبودی وجود داشته، سعی کرده با کمک نیروهای جهادگر انقلابی، آن کمبودها را جبران کند. در حوزه سلامت نیز دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی کارهای مهمی را انجام داده و بسیار خرسندیم که در ایام ولادت حضرت زهرا (س) این طرح بسیار خوب با همکاری نیروی دریایی ارتش برای غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان های شایع بانوان در بندر جاسک آغاز شده است.

دکتر محمود طاووسی ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم این کار را برای دیگر بیماری ها و حتی امور دیگر در سراسر کشور انجام دهیم و مسوولیت های اجتماعی خودمان را به نحو احسن انجام دهیم.

دکتر فرشته عباسوندی، جراح و عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی نیز اظهار کرد: باتوجه به شیوع سرطان‌ها بین زنان به‌ویژه سرطان پستان و رحم، برای آموزش در راستای پیشگیری و درمان و غربالگری به موقع این بیماری از سوی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تهران به منطقه جاسک آمده ایم.

وی بیان کرد: در این غربالگری زنان می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به پایگاهی که در بیمارستان خاتم الانبیاء (ع) جاسک مستقر است، مراجعه کنند تا معاینه‌های پزشکی توسط متخصصان انجام شود و در صورت نیاز، ماموگرافی و سونوگرافی نیز انجام می‎شود.

دکتر عباسوندی با اشاره به اینکه پس از مراجعه و معاینه توسط متخصصان، آموزش خود آزمایی نیز به مراجعه کنندگان داده می‌شود، اظهار کرد: برنامه غربالگری تا شنبه هفته آینده در این منطقه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در کل دنیا است که اگر به موقع تشخیص داده شود، می‎‌توان با کمترین هزینه وکمترین زمان آن را به طور کامل درمان کرد و از یک عضو مهم، محافظت کرد بنابراین اگر بتوانیم این بیماری را زود تشخیص دهیم در واقع می توانیم یک درمان آسان تر، ارزان تر و بهتری را به بانوان ارائه دهیم. این جراح سرطان زنان اظهار امیدواری کرد که با همکاری و مراجعه زنان جاسک بتوان این طرح را مداوم و پی در پی انجام داد.

دکتر هدایتی، رادیولوژیست و عضو هیات علمی پژوهشکده نیز گفت: سرطان پستان، شایع ترین سرطان در زنان جوان و میانسال است ولی خوشبختانه با پیشرفت روش های تصویربرداری، سونوگرافی های پیشرفته و ماموگرافی، می توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داده و به طور کامل درمان کنیم.

لازم به ذکر است، تیمی از زبده‌ترین و مجرب‌ترین متخصصان تشخیصی پژوهشکده سرطان معتمد متشکل از تعدادی جراح، رادیولوژیست و متخصص ویروس درمانی با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی موجود در کشور که توسط این پژوهشکده به جاسک منتقل شده است، در این غربالگری مشارکت دارند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!