اندیشکده «بانوان و تحکیم خانواده» در وزارت علوم تشکیل شد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم:

ارسال شده در ۱۷ دی ۱۴۰۱

 معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با تشکیل اندیشکده بانوان و تحکیم خانواده ۱۷ اندیشکده در این وزارتخانه فعالیت می کنند.

علی خیرالدین در اولین جلسه تشکیل اندیشکده بانوان و تحکیم خانواده در دفتر این معاونت با تاکید بر ضرورت بازنگری برخی از آیین نامه ها و قوانین برای پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی کشور گفت: به منظور بهره گیری از نظرات و ایده های خبرگان و صاحب نظران در راستای تحقق اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون ۱۷ اندیشکده تشکیل شده است.

وی افزود: مسایل هر حوزه در این اندیشکده ها ضمن شناسایی و اولویت بندی، مورد بررسی تخصصی قرار می گیرند و در همین راستا تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه تخصصی و ۱۵۰ جلسه کارگروه های فرعی ذیل این اندیشکده های تخصصی بر اساس محورهای موضوعی و چالش های پیش رو و احصا شده، تشکیل شده است.

با تشکیل اولین جلسه اندیشکده بانوان و تحکیم خانواده، هفدهمین اندیشکده وزارت علوم به شکل رسمی شروع به کار کرد. علاوه بر این اندیشکده ها، کمیته راهبری زیرنظر وزیر علوم وجود دارد که مسئولیت تعیین خط مشی و چگونگی انجام وظایف اندیشکده ها را برعهده دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه محدودیتی برای حضور افراد در اندیشکده ها وجود ندارد، اظهار داشت: تاکنون ۳۷۰ عضو هیات علمی نخبه و صاحب نظر برای حضور در اندیشکده ها بر اساس معیار و شاخصه های موردنظر و همچنین تایید احراز شرایط توسط رییس و دبیر اندیشکده انتخاب شدند. بررسی برنامه های هفتم توسعه و همچنین بودجه ۱۴۰۲ از اولویت های اندیشکده ها است.

خیرالدین بر بازنگری قوانین، مقررات و سیاست گذاری و اسناد بالادستی در آموزش عالی تاکید کرد و گفت: در حوزه زنان در این زمینه خلاء بزرگی وجود دارد و انتظار می رود اندیشکده بانوان و تحکیم خانواده برای ارائه راهکارها، نقش پر رنگی داشته باشند. نتیجه فعالیت اندیشکده ها باید تبلور عینی داشته و بدین منظور، اندیشکده ها باید به بخش های اجرایی وصل شوند.

وی بر ضرروت ارتباط نزدیک بین نسل ها اشاره کرد و یادآور شد: باید با نسل جدید ارتباط برقرار کنیم، این نسل حرف های زیادی برای گفتن دارد. ما به جای مستخدم باید کارآفرین تربیت کنیم. زنان کارآفرین توانمند زیادی داریم و کارآفرینی در حوزه بانوان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

پرداختن به موضوع بانوان ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد

مشاور وزیر علوم در امور خانواده و زنان نیز در این جلسه گفت: نقش آفرینی زنان به عنوان موثرترین عامل تربیت و سلامت روانی، روحی و جسمی فرزند، همسر و جامعه باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

فخرالسادات نصیری با بیان اینکه ساز و کار نهادهای آموزشی، انسان و مقوله انسان سازی است، افزود: زن ریشه و بنیان انسان است و اهمیت پرداختن به موضوع بانوان ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد. داشتن جامعه ای سالم و پویا در گرو حفظ سلامت و پایداری خانواده است که این موضوع نیز در گرو نقش آفرینی سازنده زنان در خانواده است.

نصیری خاطرنشان کرد: اندیشکده زنان و تحکیم خانواده با ایجاد محیطی تعاملی و خلاق برای تولید اندیشه های نو و توزیع دانش آن تشکیل شده است. این اندیشکده، موجب آفرینش ایده های مناسب، جهت حل مشکلات و چالش های پیش رو زنان می‌شود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!