نرخ سزارین در ایران ۳ برابر استاندارد جهانی!

ارسال شده در ۱۰ دی ۱۴۰۱، توسط ایسنا

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی، نرخ سزارین در هر کشور نباید بیش از ۲۵ درصد کل زایمان‌ها باشد، گفت: غالب زایمان‌ها در ایران تا ۳۵ سال قبل از نوع طبیعی بود اما به تدریج با توسعه زندگی شهری و درد بسیار زیاد زایمان طبیعی، نرخ سزارین بالا رفت.

دکتر انیسیان، مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی اظهارکرد: طبق استاندارد جهانی، نرخ سزارین در هر کشور نباید بیش از ۲۵ درصد کل زایمان‌ها باشد. زایمان یک فرآیند کاملاً طبیعی است و به جز موارد ضروری که جان مادر و نوزاد در خطر باشد نباید در فرآیند زایمان طبیعی مداخله کرد.

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی با اشاره به چرایی کاهش نرخ زایمان طبیعی در کشور گفت: غالب زایمان‌ها در ایران تا ۳۵ سال قبل از نوع طبیعی بود اما به تدریج با توسعه زندگی شهری و درد بسیار زیاد زایمان طبیعی، نرخ سزارین بالا رفت.

انیسیان ادامه داد: سیاست‌های تعرفه‌ای، افزایش ریسک‌پذیری متخصصان زنان به سمت سزارین و این نگرانی و تصور که زایمان طبیعی باعث آسیب به اندام‌های لگنی و افتادگی مثانه می‌شود باعث شد رغبت عمومی به سمت سزارین بیشتر شود.

وی با بیان اینکه عوارض زایمان طبیعی در ایران بالاست که این مسئله باید مدیریت شود گفت: این در حالیست که سزارین تمام عوارض یک عمل جراحی اعم از عوارض بیهوشی، چسبندگی ارگان‌های داخل شکم و خونریزی را دارد درصورتیکه زایمان طبیعی یک فرآیند فیزیولوژیک و ارجح است.

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، از ضعف ساختار آموزش مامایی در کشور انتقاد و اظهار کرد: ساختار آموزش پزشکی به سمت سزارین است که بخشی از علت آن ناشی از قوانین کشورمان است.

در ادامه، دکتر صابر جباری- رئیس اداره جوانی وزارت بهداشت با بیان اینکه نرخ سزارین در ایران سه برابر استاندارد جهانی است، گفت: نرخ ایده‌آل جهانی سزارین ۱۵ درصد و نهایتاً ۲۵ درصد است، اما نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می‌رسد.

وی افزود: زایمان یک پدیده طبیعی و فیزیولوژیک است و به سلامت مادر و کودک نیز کمک زیادی می‌کند اما طی این سال‌ها به دلیل تغییر فرهنگ عمومی در سبک زندگی مردم و نظام سلامت متأسفانه درخواست سزارین‌های القایی مادران افزایش پیدا کرده است که یک آفت بزرگ برای نظام سلامت کشور محسوب می‌شود.

رئیس اداره جوانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را ترویج و تبلیغ می‌کنند، اظهار کرد: متأسفانه آمار سزارین اول (شکم اول) در ایران بسیار بالاست و همین موضوع، دستاویزی برای انجام سزارین‌های بعدی شده است.

جباری خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در قانون «جوانی جمعیت»، وزارت بهداشت را مکلف کرده که میزان سزارین را سالانه ۵ درصد کاهش و زایمان طبیعی را افزایش دهد تا جایی که به استاندارد جهانی برسد.

وی با بیان اینکه بیشتر مادران ایران از مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین آگاه نیستند، گفت: سیاست‌گذاری صحیح در این زمینه، اصلاح نظام تعرفه گذاری و اعتباربخشی بیمارستان‌های خصوصی است که می‌تواند آمار سزارین را کاهش دهد.

رئیس اداره جوانی وزارت بهداشت، فرهنگ‌سازی عمومی در راستای آگاهی‌سازی مردم در این خصوص را ضروری خواند و افزود: با زایمان طبیعی امکان شیردهی زودتر به کودک فراهم می‌شود و مدت بستری کوتاهی هم در بیمارستان دارد و عوارض آن به مراتب کمتر است

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!