روزانه کمتر از ۵ هزار نفر به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند

سخنگوی وزارت بهداشت:

ارسال شده در ۱۰ دی ۱۴۰۱

سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور، از کاهش میزان مراجعات مردم به مراکز واکسیناسیون، ابراز نگرانی کرد.

«پدرام پاک آئین»،سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حالی که در ماه گذشته، ۱۳ روز آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور به صفر رسید، آمریکا، فرانسه و آلمان فوتی‌های سه رقمی را تجربه کردند؛ به طوری که در فاصله ۱۴ تا ۲۰ آذر، آمار مبتلایان به سویه های جدید کرونا به نام‌های BQ1 و BA5 با سهم متفاوت از هر سویه در آمریکا مجموعاً ۵۰ درصد، در ژاپن ۱۳ درصد، در کره جنوبی ۱۳ درصد، در فرانسه ۵ درصد و در برزیل ۳ درصد نسبت به هفته پیش تر از آن افزایش داشت.

وی افزود: همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آرژانتین و برزیل روند افزایشی از آمار مبتلایان به کرونا دیده شده است.

پاک آئین با اشاره به روند نزولی ابتلاء به کرونا در کشورهای ایران و هند، گفت: در کشورهای ترکیه و روسیه آمار تعداد مبتلایان نسبت به هفته‌های گذشته، روندی یکسان داشته و ثابت باقی مانده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: معمولاً یک ماه پس از شیوع سویه‌های جدید کرونا در اروپا این سویه ها در ایران مشاهده می‌شد، اما هنوز سویه جدید BQ1 در ایران مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: با این همه کرونا در ایران و هیچ جای دنیا تمام نشده؛ کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تأمین واکسن روند کاهشی را طی کرده که همکاری مردم، رعایت مسائل بهداشتی و انجام ۱۵۶ میلیون دوز واکسیناسیون در کشور از دلایل آن است.

پاک آئین اظهار داشت: وزارت بهداشت از مردم تقاضا دارد سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتماً به این کار اقدام کند. همچنین مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به تمامی افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینه‌ای بوده و ۶ ماه از آخرین واکسن آنها گذشته، توصیه اکید می‌شود هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون کمتر از ۵۰۰۰ نفر و ناکافی است و از رسانه‌ها و مردم می‌خواهیم موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. بنا به توصیه متخصصان، لازم است افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های تنفسی دارند، حتماً از ماسک استفاده کنند و به سایر افراد نیز توصیه می‌شود، دست کم در فضاهای بسته و متراکم ماسک بزنند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!