ایران پایین‌ترین نرخ باروری را در میان کشورهای جهان اسلام دارد

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور:

ارسال شده در ۱۰ دی ۱۴۰۱

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: هم اکنون نرخ باروری استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی، البرز و تهران ۱.۲ درصد است و ایران در میان کشورهای جهان اسلام پایین ترین نرخ باروری را به خود اختصاص داده است.

صالح قاسمی در جلسه شورای اداری استان با اشاره به موضوع جمعیت و لزوم توجه دستگاههای اجرایی به این امر افزود: امروز جهان به مساله جمعیت در کنار دیگر تحولات به طور ویژه ای توجه دارد و در این میان قدرت ملی کشورها داشتن ساختار جمعیتی جوان است که این شاخص، حرف اول را می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه سخن هفت نفر از دانشمندان جهان بر این است و به صراحت می گویند برای رشد اقتصادی باید رشد جمعیتی انجام گیرد، اضافه کرد: آینده اقتصادی جهان در دست کشورهایی است که جمعیت بیشتری دارند و نرخ رشد جمعیت، امروز کشورهای E۷ دنیا (هفت کشوری که اقتصاد برتر جهان را در دست دارند) را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

این کار شناس جمعیتی با بیان اینکه در سطوح مدیریتی کشور جز رهبر معظم انقلاب هنوز هیچ کسی اهمیت جمعیت را درک نکرده است و نظام برنامه ریزی کشور هنوز به آن باور ندارد گفت: ایشان طی ۱۰ سال گذشته ۵۵ بار با اشکال و استفاده از جملات خاصی به این موضوع اشاره کرده‌ و تاکید و تذکراتی در این زمینه داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۶۵، ۳.۹۱ درصد بود، این روند در سال ۹۵ به ۱.۲۴ درصد و در سال ۹۸ و برای نخستین بار در طول تاریخ ایران به زیر یک درصد رسید، اضافه کرد: امروز نرخ رشد کشور به هفت دهم درصد رسیده است و الگوهای آینده پژوهشی نشان می دهد، نرخ رشد جمعیت در حدود سال‌های ۱۴۱۵-۱۴۲۰ با همین الگو صفر و پس از آن نیز منفی خواهد بود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: با روند فعلی باید گفت جمعیت کشور حتی به ۱۰۰ میلیون نفر نخواهد رسید مگر آنکه شاخص ها در کشورمان تغییر یابد در این میان شاخص نرخ باروری هم نشان می‌دهد در سال ۶۵ نرخ ما ۶.۵ فرزند بوده و این نرخ تا پایان سال گذشته به ۱.۶ رسیده که یک عدد تکان دهنده است.

وی با بیان اینکه ۶ سال گذشته میزان ولادت ها نیز کاهش یافته است، اضافه کرد: طی این مدت حدود ۴۷۰ هزار ولادت کاهش یافته که اوج آن در سال ۹۸ بوده است که علت های متعددی دارد.

۳۳ درصد جمعیت کشور تا ۳۰ سال آینده سالمند است

قاسمی با اشاره به موضوع سالمندی کشورمان نیز افزود: امروز ۱۱.۲ درصد کشورمان سالمندان بالای ۶۰ سال را تشکیل می دهند و این میزان در سه دهه آینده به ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت به عبارتی دیگر امروز از ۱۰ نفر ایرانی یک نفر، اما در سال ۲۰۵۰، از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهند بود.

وی با بیان اینکه کشورمان در ۳۰ سال آینده یک کشور ۹۰ میلیونی خواهد بود، گفت: حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور بالای ۶۰ سال خواهند بود و این یک زنگ خطری است که به دنبال خود کاهش نیروی کار، کاهش تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات، افزایش واردات، حضور و فعالیت اتباع خارجی در جایگاه‌های مختلف کشور، ریسک ورشکستی تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، کاهش سطح امنیت کشور را به همراه می‌آورد.

قاسمی با اشاره به اینکه، ۲۰ درصد از زوج‌های کشور ما دچار مشکلات ناباروری هستند ولی زیرساخت‌های کافی برای درمان ناباروری را نداریم گفت: ضمن اینکه روش‌های درمان ناباروری گران قیمت هستند و خیلی از کشورها هزینه ناباروری را به عهده می‌گیرند و در این میان به موضوع فرهنگی آن توجه جدی باید داشت.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر و طبق مطالعات در کشور سالانه ۳۷۰ هزار تا ۵۳۰ هزار مورد سقط در کشورمان رخ می دهد، اضافه کرد: موضوع دیگر مساله سقط جنین است که تنها ۲ درصد آن خود به خود و سه درصد با عوامل پزشکی رخ می‌دهد و ۹۵ درصد باقی مانده سقط جنین ها غیرقانونی است.

قاسمی با بیان اینکه از سوی دیگر گزاره‌های غلطی در خصوص سن باروری در جامعه وجود دارد که نگرش‌ها باید نسبت به آن تغییر کند، تاکید کرد: در جامعه پزشکی گزاره‌های غلطی داریم و فقدان اطلاعات دینی موجب شده است، موضوع سقط جنین به راحتی انجام گیرد و در این ارتباط باید این مساله هم در جامعه تغییر کند تا افراد به فرزندآوری ترغیب شوند.

وی با اشاره به اینکه کاهش ازدواج و افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و کاهش فرصت فرزند آوری، تغییر الگوی خانواده‌ها، از جمله عوامل محدودیت فرزند آوری در کشور است، گفت: هم اکنون ایران در فرصت پنجره جمعیت قرار دارد که بر اساس آن می‌توانیم ساختار جوانی جمعیت را حفظ کنیم.

این مسوول با تاکید بر اینکه اقتصاد موضوع مهمی در خانواده‌ها برای امر فرزند آوری است اما تأثیر فرهنگ و نگرش بسیار بیشتر است یادآور شد: تا زمانی که نگرش زوج‌ها در خصوص فرزندآوری تغییر نکند نمی‌توانیم قدم‌های بیشتری برداریم و باید روی این موضوع به طور جدی کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورمان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پیرترین کشورهای منطقه است و برای حفظ جوانی جمعیت در کشور باید در هر خانواده حداقل چهار فرزند وجود داشته باشد تا نرخ رشد جمعیتی مثبت شود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!