حبس و ابطال پروانه برای پزشکان مشوق اجرای تست غربالگری جنین

ارسال شده در ۱ مرداد ۱۴۰۱

معاون بهداشت وزارت بهداشت از جزای حبس و ابطال پروانه برای پزشکان مشوق اجرای تست غربالگری جنین خبر داد.

کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت با ابلاغ نامه‌ای به تمامی دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور از مجازات حبس و ابطال پروانه برای پزشکان مشوق اجرای تست غربالگری جنین خبر داد.

وزارت بهداشت در این نامه از مدیران خود خواسته پایش مستمر بهورزان، پرستاران و پزشکان را در دستور کار خود قرار داده و با متخلفان برخورد کنند.

وزارت بهداشت دلیل ارسال نامه خود را اجرای بهتر قانون موسوم به «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اعلام کرده و تهدید کرده است که متخلفان از دستورالعمل‌ها با مجازات‌هایی مانند حبس، جزای نقدی و ابطال پروانه پزشکی روبرو خواهند شد.

 صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت درباره فرایندی که در جهت حفظ و صیانت از جنین سالم طی می‌شود، گفت: در گذشته بنابر تشخیص پزشک و گواهی پزشک قانونی، فرایند سقط جنین ناسالم اجرایی می‌شد. در شرایط فعلی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت این اختیار از پزشک سلب شده است و پس از طی کردن یک فرایند اجرایی، اجازه سقط جنین ناسالم با حکم قاضی صادر می‌شود.

او  گفت: یعنی ما غربالگری‌ انجام نمی‌دهیم که بخواهیم جنینی را سقط کنیم، بلکه ما غربالگری انجام می‌دهیم تا به مادر و خانواده اطمینان دهیم جنین سالم است. در موارد استثنا ممکن است به دلایل مختلف پزشکی یا حَرَج نیاز به سقط باشد که این موارد در پزشکی قانونی و با حکم نهایی قاضی در نظر گرفته و انجام می‌شود.

جباری تاکید کرد: البته در این موارد نیز نباید بروج روح اتفاق افتاده باشد و سن بارداری باید کمتر از ۴ ماه باشد. خانواده‌ای که دغدغه غربالگری را دارد باید در زمان معین به پزشک مراجعه کند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!