چه زمانی واکسن اچ پی وی بزنیم؟

ارسال شده در ۱۸ تیر ۱۴۰۱، توسط لیلا اصلانی- ایرنا

طبق آمار اعلام شده توسط متخصصان زنان و اورولوژیست ها تا ۶۵ درصد از مراجعه کنندگان اطلاعات و آگاهی کافی نسبت به بیماری که به خاطر آن پای شان به مطب این پزشکان باز شده است ندارتد.این درحالی است که« زگیل تناسلی» از رایج ترین عارضه های اندام تناسلی به حساب می آیند و به سرعت باید نسبت به برطرف سازی آن اقدام شود

بروز زگیل های در اندام تناسلی معمولا بدون درد شروع می شود.کمی که می گذرد ظاهر این قسمت از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. خارش، خونریزی و ساییده شدن به لباس و دردناک شدن مراحل بعدی هستند. طبق آمار اعلام شده توسط متخصصان زنان و اورولوژیست ها تا ۶۵ درصد از مراجعه کنندگان اطلاعات و آگاهی کافی نسبت به بیماری که به خاطر آن پای شان به مطب این پزشکان باز شده است ندارد. این در حالی است که «زگیل تناسلی» از رایج ترین عارضه های اندام تناسلی به حساب می آیند و به سرعت باید نسبت به درمان آن اقدام شود. در این مطلب با همراهی دکتر الهام السادات علوی مقدم متخصص و جراج  زنان و زایمان به پر تکرارترین سوالات شما درباره این بیماری پوستی پاسخ داده‌ایم.

خانم دکتر پیش از هر چیز می‌خواهیم بدانیم منشاء ایجاد زگیل‌های تناسلی در بدن چه چیزی است؟

این موضوع تا چندی قبل شناخته شده نبود ،اما با مطالعات گسترده ای که در باره ویروس های خانواده اچ پی وی انجام شد منشاء بروز این بیماری نیز مشخص شد .تا پیش از این تصور بسیاری این بود که منشاء زگیل های تناسلی با منشاء تبخال که آن هم نوعی ویروس است یکی باید باشد .چون در بیشتر موارد این ها ظاهر مشابه به هم داشتند اما بعد از انجام تحقیقات به اثبات رسید که زگیل های تناسلی به واسطه انواعی از ویروس ها که از خانواده بزرگ ویروس های اچ پی وی هستند ایجاد می شوند.با توجه به این که این زگیل ها در سطح ناحیه تناسلی ایجاد می شوند بهداشت رابطه جنسی و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهند.به طوری که با بروز این بیماری یکی از زوجین ممکن است دیگر تمایلی به برقراری رابطه نداشته باشد.

پس به کاربردن عبارت تبخال تناسلی به جای زگیل تناسلی برای این بیماری منشاء علمی ندارد؟

خیر؛ همان طور که مطرح شد زگیل تناسلی و تبخال تناسلی بیماری های مشابه هم نیستند. البته هر دو آن ها از نوعی ویروس ایجاد می‌شوند. زگیل‌های تناسلی ناشی از اچ پی وی هستند و تبخال های تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس هستند. معمولا این تبخال تناسلی است که باعث ایجاد زخم در پوست می شود ولی زگیل های تناسلی ظاهر پخش شده ای روی پوست ندارند.

زگیل‌های تناسلی تنها در سطح پوست ایجاد می شوند یا ممکن است اندام های داخلی را هم درگیر کنند؟

این همان موضوعی است که بسیاری از مراجعان را نگران می‌کند. خانم هایی با علائم سوزش شدید ادرار و مجرای ادراری یا خارچ واژینال به ما مراجعه می کنند. تصور بیشتر آن ها این است که به عفونت های رایج این اندام ها دچار شده اند و انتظار دارند داروهای همیشگی و پر مصرف آن را بگیرند اما علائم دیگری نیز وجود دارد که پزشک طبق آن ها تشخیص زگیل تناسلی در اندام داخلی را می دهد. این نوع از زگیل ها ممکن است در مهبل، کانال مقعدی و گردن رحم نیز ایجاد شوند که در این صورت درمان متفاوتی برای آن در نظر گرفته می‌شود. اما به صورت رایج محل بروز زگیل‌های تناسلی به طور معمول در بدنه آلت تناسلی مردان و سر آن، بیضه، فرج، پرینیوم، کشاله ران، ناحیه مقعد و اطراف آن ایجاد می‌شود.

ظاهر زگیل های تناسلی چه تفاوتی با تبخال تناسلی دارد؟ آیا با شروع ظاهر شدن این زگیل‌ها درد یا ناراحتی ناشی از آن نیز شروع می‌شود؟

انواع مختلفی از زگیل های تناسلی وجود دارد. برخی از آن ها با پوست ادغام می شود و پزشک با کمک ماده‌ای می تواند آن ها را ببیند. برخی از آن ها شبیه برآمدگی های بر روی پوست ایجاد می شوند که به خودی خود معمولا با درد همراه نیستند، اما سایش یا لمس آن ها می‌تواند دردناک باشد. این زگیل ها می توانند پراکنده یا در کنار هم رشد کنند. برخی از آن ها به رنگ پوست و گوشت و برخی دیگر سفید رنگ هستند. پوشیدن لباس های تنگ و سایش و خارش این ناحیه ممکن است باعث تغییر در ظاهر این زگیل ها و خونریزی همراه با درد در آن ها شود. افرادی که این زگیل ها در اندام داخلی آن ها ایجاد شده ممکن است سوزش زیادی در زمان ادرار کردن حس کنند. به همین دلیل با بروز این علائم بسیاری از مبتلایان این گمان را دارند که به عفونت های ادارای دچار شده است.

راه های ابتلا به زگیل تناسلی چه مواردی هستند؟آیا این بیماری صرفا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود ؟

نتیجه تحقیقات جامع در این زمینه نشان داده است که تماس پوستی و رابطه جنسی از شایع ترین راه‌های ابتلا به این بیماری هستند. اما نه هر نوع رابطه جنسی! یعنی در گزارش‌ها می‌بینیم افرادی بیشتر به این عارضه دچار هستند که در رابطه جنسی خود رابطه دهانی، مقعدی و مهبلی داشته اند. اما این به این معنی نیست که اگر کسی این روابط را هم نداشته باشد مبتلا نمی شود. در برخی موارد این ویروس می تواند در سالن های اپیلاسیون، استخرها و برخی مراکز دیگر در صورت غیر بهداشتی بودن وسایل و محیط امکان بروز پیدا کند اما این موارد کمرنگ تر هستند و همچنان رابطه دهانی و مقعدی در رابطه جنسی یکی از شایع ترین دلایل بروز بیماری های ناشی از اچ پی وی است. این بیماری ها در مردان شامل سرطان دهان و حنجره و در زنان ایجاد کننده برخی از سرطان های خطرناک مانند سرطان دهانه رحم می شود. با رعایت بهداشت در رابطه جنسی و پرهیز رابطه با بیش از یک شریک جنسی می‌تواند از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد.

این درست است که در صورت بروز ویروس اچ پی وی در بدن درمانی برای آن وجود ندارد؟

همان طور که اشاره شد اچ پی وی خانواده ای از ویروس هاست که برای شناسایی ساده‌تر شماره گذاری شده‌اند. ویروسی که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود درمانی ندارد.زگیل ها بین ۹ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند. نکته ای که وجود دارد این است که در مطب متخصصان می توان این زگیل ها را از بین برد اما چون ویروس آن در بدن فرد بیمار وجود دارند این زگیل ها قابل برگشت هستند، یعنی هیچ پزشکی نمی تواند به شما این ضمانت را بدهد که در صورت برداشتن این زگیل ها دیگر به این عارضه دچار نخواهید شد.به همین دلیل است که تاکید می شود پیش از هر نوع رابطه جنسی واکسن اچ پی وی تزریق شود تا فرد از ابتدا با ایمنی نسبی از این بیماری های مقاربتی مصون بماند.

در حال حاضر به روز ترین درمان یا همان برداشتن زگیل تناسلی از سطح پوست با چه نوع روش هایی در مطب متخصصان انجام می شود ؟

کرایپ تراپی، لیزر درمانی، سوزاندن زگیل ها، جراحی و استفاده از محلول های درمانی شیمیایی از مهم ترین روش های درمانی در کلینیک ها هستند.

بهترین روش های پیشگیری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از ویروس های اچ پی وی چه مواردی هستند؟

تعدد شرکای جنسی، روابط خطرناک جنسی، روابطه دهانی و مقعدی که در بیشتر موارد غیر بهداشتی هستند و همچنین عدم رعایت بهداشت و محافظت در رابطه جنسی می توانند سبب ساز بروز این ویروس در بدن شود و از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند. در کشورهای پیشرفته مهم ترین روش پیشگیری را روی تزریق واکسن اچ پی وی متمرکز کرده‌اند. یعنی قبل از شروع رابطه جنسی و از سنین نوجوانی اقدم به تزریق واکسن برای دختران و پسران می کنند تا در صورت بروز رابطه جنسی این نوچوانان از این بیماری‌های خطرناک در امان بمانند.

آیا تزریق این واکسن در پیشگیری از ایجاد زگیل های تناسلی و بیماری های خطرناک ناشی از ویروس های اچ پی وی نتیجه بخش بوده است؟

اگر این واکسن پیش از ایجاد روابط خطرناک و غیر بهداشتی تزریق شود تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بروز این نوع از ویروس ها دارد. در واکسن ها نوع خارجی و بومی آن که در کشور ساخته می شود تعداد زیادی از ویروس ها پوشش داده شده اند و تزریق این واکسن می تواند از ابتلا به آن ها جلوگیری کند. اما همان طور که اشاره شد سن تزریق مهم است و بهتر است پیش از رابطه جنسی افراد این واکسن را تزریق کنند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!