هونکار بیندی یا شاه پسند عثمانی

ارسال شده در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

یکی از کشورهایی که غذاهای آن با ذائقه و سلیقه ما ایرانی ها بسیار سازگار است و شباهت زیادی با سلیقه ما دارد ، کشور ترکیه است . در ترکیه وعده اصلی تر غذا که اعضای خانواده دور هم می خورند ؛ بیشتر وعده غذایی شام است.در غذاهای ترکی بادمجان و گوشت مرغ و گوشت قرمز و سبزیجات جایگاه ویژه ای دارد و حتما در وعده غذایی ناهار و یا شام از آنها استفاده می شود.

بادمجان نیز در واقع در ترکیه از گذشته و زمان عثمانی تا به امروز خیلی با اهمیت است و با آن غذاهای مختلفی درست می شود.یکی از غذاهای خوشمزه شاه پسند و یا به زبان ترکی هونکار بینده است که از زمان عثمانی تا به امروز در ترکیه درست می شده و بسیار پر طرفدار و خوشمزه است( هونکار در زبان ترکی استانبولی به معنی شاه و بینده به معنی پسندیدن است ).

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده یا خوردشده گوسفندی ۴۰۰ گرم

پیاز دو عدد بزرگ

 بادمجان۶ عدد

گوجه فرنگی چهار عدد

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری

 نمک و فلفل به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

 ماست چکیده دو لیوان

 سیر یک بوته

 کره۲۰ گرم

پودر فلفل شیرین یک قاشق غذا خوری

 فلفل سبز تند یک عدد

فلفل دلمه ای یک عدد

طرز تهیه و دستور پخت:

مرحله اول تهیه هونکار بیندی:

ابتدا بادمجان ها را روی توری فر قرار داده و اجازه می دهیم به   مدت ده دقیقه یا کمی بیشتر داخل فر باقی بماند و خوب کبابی شود. فر را روی صد و هشتاد درجه تنظیم می کنیم. فلفل دلمه ای را نگینی خورد می کنیم. چهار عدد گوجه فرنگی را رنده می کنیم.

دو عدد پیاز را همراه با سیر رنده میکنیم.

بادمجان ها را  بعد از ده دقیقه از فر درآورده و پوست آن را جدا می کنیم.

گوشت چرخ کرده یا خورده شده مورد استفاده در هونکار بیندی باید کمی چرب باشد. ماهی تابه را روی حرارت گذاشته تا حسابی داغ شود. حالا گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. سپس پیاز رنده شده را اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم .

حالا پوره گوجه فرنگی و فلفل سبز و فلفل دلمه ای را اضافه می کنیم و باز هم می زنیم. نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه را به ترکیب اضافه می کنیم و در آخر رب گوجه فرنگی را به ترکیب اضافه می کنیم.

بادمجون های پوست گرفته را با چاقو ساطوری می کنیم. در قابلمه ای داغ کره را اضافه می کنیم و بادمجان ها را تفت می دهیم

حالا سیر های رنده شده را با ماست چکیده خوب ترکیب می کنیم. کمی نمک و فلفل سیاه به ترکیب اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا یک دست شود. سپس بادمجان ها را اضافه می کنیم و هم می زنیم و بورانی بادمجان را  به مدت ده دقیقه استراحت می دهیم تا عصاره سیر حسابی به خورد مواد برود.

روی بورانی مواد گوشتی را می ریزیم. در آخر کمی کره را در ماهیتابه با پودر فلفل شیرین تفت می دهیم و روی مواد می کشیم و خوراک را سرو می کنیم.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!