تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال

ارسال شده در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

سخنگوی ستاد ملی کرونا از تصویب تزریق دز چهارم واکسن کرونا در گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص ایمنی خبر داد.

عباس شیراوژن در توییتی درباره مصوبه جدید جلسه امروز ستاد ملی کرونا،‌ نوشت: در آخرین جلسه (۱۰ اردیبهشت) ستاد ملی ‎کرونا مصوب شد: در جهت تقویت سطح ‎ایمنی گروه‌های در معرض خطر، از همه افراد بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص ایمنی، درخواست می‌شود یک نوبت ‎واکسن علاوه بر نوبت‌های قبلی تزریق نمایند.

مصوبه ستاد ملی کرونا برای تزریق نوبت چهارم واکسن در سنین ۷۰ سال به بالا

چه افرادی باید دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) توصیه کرده است که افراد دارای نقص ایمنی سه ماه پس از دریافت سومین دوز واکسن کووید -۱۹ دوز چهارم را دریافت کنند. این مرکز زمان اعلام شده بین سومین و چهارمین دوز واکسن کرونا را برای افراد دارای نقص ایمنی از پنج ماه به سه ماه کاهش داده است.

کدام کشورها دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند؟

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کشور سوئد تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را برای افراد بالای ۸۰ سال پیشنهاد کرده است، گفت: در کشور ترکیه نیز افراد به‌صورت داوطلبانه می‌توانند دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای عربی نیز قرار است در ارتباط با تزریق دوز چهارم تصمیم‌گیری کنند.

وی با توجه شرایط بیماران بستری در بیمارستان‌ها، تزریق دوز چهارم به افراد پرخطر را به نفع جامعه دانست و گفت: از طرفی تقریباً تمام مطالعات نشان داده که میکس واکسن‌ها یعنی تزریق واکسن متفاوت از واکسن‌های قبلی باعث تحریک بیشتر سیستم ایمنی می‌شود، و حتی در کشور چین نیز واکسن متفاوتی با دوز اول و دوم تزریق می‌شود.

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری در خاتمه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی بهترین راهکار برای کاهش مرگ‌ومیر و کاهش نرخ بستری بیماران در بیمارستان‌ها در هفته‌های آتی، تزریق دوز چهارم برای سه گروه پرخطر با پلتفرم متفاوت از واکسن‌های قبلی است.

آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی کشور

براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور، هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست. ۳۳ شهرستان نارنجی، ۳۲۱ شهرستان زرد و ۹۴ شهرستان در وضعیت آبی هستند. تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۸۶۸ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۸۰۵ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۱۴ هزار و ۷۹۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۴۶۹ دُز رسید.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!