تعداد مبتلایان به سرخک در کشور به ۹۸ نفر رسید

ارسال شده در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

از اوایل دی ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۹۸ بیمار مبتلا به سرخک شناسایی شده که ۲۸ نفر ایرانی، ۶۶ نفر افغانستانی و چهار نفر پاکستانی هستند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور، گفت: از خانواده‌ها می‌خواهیم اگر کودک زیر ۵ سالی دارند که تاکنون واکسن دریافت نکرده است، حتما سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون فرزندشان اقدام کنند.

محسن زهرایی، با اشاره به اینکه بیماری سرخک در یک نقطه محدود نخواهد ماند، گفت: این بیماری بسیار مسری است و به راحتی به افراد بویژه کسانی که ایمن نباشند، منتقل می‌شود. از ابتدای سال جاری میلادی یعنی از اوایل دی ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۹۸ بیمار مبتلا به سرخک شناسایی کردیم که ۲۸ نفر ایرانی، ۶۶ نفر افغانستانی و چهار نفر پاکستانی بودند. این تعداد بیمار با بررسی بیش از ۳۰۰۰ مورد مشکوک به بیماری در سراسر کشور شناسایی شدند. این افراد از استان‌های مختلف کشور شناسایی شدند و اکثر استان‌ها یک مورد یا بیش از یک مورد مبتلا را داشتند.

وی با بیان اینکه این حجم بالای موارد ابتلا عمدتا در گروه سنی زیر ۱۰ سال بویژه در گروه سنی زیر ۵ سال هستند، افزود: در واقع بچه‌های زیر ۱۲ ماه که هنوز به سن واکسن نرسیدند و بعد در گروه سنی یک تا ۵ سال مبتلایانی هستند که عمدتا واکسن دریافت نکردند.

وی افزود: در اتباع خارجی مواردی از ابتلا حتی در گروه سنی بالاتر از ۲۰ سال هم داریم که این افراد هم عمدتا سابقه واکسیناسیون علیه سرخک را نداشتند. خوشبختانه طی مدت زمان ذکر شده (از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون) موارد سرخکی که منجر به فوت شده باشد، نداشته‌ایم.

«فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مورد گفت: در سال گذشته تنها ۱۳ مورد تائید شده بیماری سرخک را در استان هرمزگان شناسایی کردیم و با تزریق واکسن تکمیلی برای کودکان زیر پنج سال، در تمام جهات اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دادیم.

از سال گذشته تاکنون موارد مثبت جدید سرخک شناسایی نشده است اما کشورمان به علت تردد افراد مهاجر کشورهای همسایه شرقی، در معرض خطر جدی طغیان سرخک قرار دارند و ازآنجایی‌که ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهاجرپذیر محسوب می‌شود، قطعاً احتمال بروز سرخک زیاد است.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!