آلودگی هوا و توصیه‌های پزشکی به مادران باردار

ارسال شده در ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، توسط ایرنا

متخصص زنان و زایمان با اشاره به تبعات مخرب آلودگی هوا برای سلامت مادر باردار و جنین به عنوان اقشار آسیب‌پذیر به ضرورت رعایت برخی موارد برای کاهش و رفع این اثرات تاکید کرد.

فاطمه بختیاری قلعه افزود: تاثیرهای آلودگی هوا با توجه به نوع آلودگی (گرد و غبار، کربن مونوکسید، ذرات معلق و ازون) و میزان (مدت زمان) مواجهه با آلاینده‌ها متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: زنان باردار و جنین‌ها جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه در برابر آلودگی هوا محسوب می‌شوند. علائم این آلودگی با سوزش چشم، مجاری تنفسی، خس‌خس سینه، خستگی، سردرد و تنگی نفس بروز یافته و در این جمعیت (مادران باردار) به دلیل حساسیت مجاری تنفسی و دستگاه تنفس با خطرات بیشتری همراه است.

وی ادامه داد: تاثیر این آلاینده‌ها بر جنین نیز مخرب و می‌تواند سبب بروز برخی عوارض همچون تولد نوزاد کم وزن شود. زایمان زودرس، تشدید آب و گاه مرگ بدون توجیه جنین در رحم مادر و سقط نیز از عوارض آلودگی هوا به شمار می‌رود.

بختیاری قلعه، افزایش فشار خون مادر و مسمومیت بارداری را نیز از تبعات مخرب آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: با افزایش آلودگی هوا اکسیژن‌رسانی به جنین کاهش یافته و آلاینده می‌تواند مستقیما از جفت عبور کرده و تاثیرات مستقیمی بر جنین داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان درباره چگونگی کاهش و رفع اثرات آلودگی هوا یادآور شد: زنان باردار در این روزها از منزل خارج نشوند. در و پنجره‌ها را بسته نگه دارند و در صورت امکان از دستگاه تصفیه هوا در منزل استفاده کنند.زنان باردار در روزهای آلودگی هوا از منزل خارج نشوند. در و پنجره‌ها را بسته نگه داشته و در صورت امکان از دستگاه تصفیه هوا در منزل استفاده کنند

وی اضافه کرد: استفاده از گیاهان نوک‌ تیز و برخی گیاهان که به پاکیزگی محیط و پاک‌سازی برخی آلاینده‌ها کمک می‌کنند هم می‌تواند عوارض مخرب این آلودگی را کاهش دهد.

بختیاری قلعه تاکید کرد: در این دوران از مایعات فراوان، سبزیجات تازه و آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده شود و در صورت بروز علائم بالینی به طور حتم با پزشک مشورت کنند.

تاثیر آلودگی هوا بر ناباروری

این متخصص زنان و زایمان درباره تاثیر آلودگی هوا بر ناباروری اظهارداشت: کاهش باروری به دنبال آلودگی هوا در سراسر دنیا اثبات شده و گاه هم خانواده در منزل باعث تولید آلاینده‌ها و مسبب آلودگی می‌شود. مصرف سیگار و قلیان و قرار گرفتن در معرض دود دخانیات، در صورت عدم مصرف نیز می‌تواند برای مادر و فرزند خطرناک باشد.

ضرورت پرهیز از ورزش کردن در دوران آلودگی هوا

بختیاری قلعه گفت: در دوران آلودگی هوا باید از ورزش کردن پرهیز شود زیرا فعالیت‌های بدنی نیاز به اکسیژن را افزایش داده و باعث تغییر در تعداد ضربان قلب و مجاری تنفسی می‌شود.

وی افزود: در روزهای آلوده این نیاز به اکسیژن (در حالت نرمال) هم برای انسان تامین نمی‌شود بنابراین با ورزش کردن و افزایش نیاز به اکسیژن به طور حتم تبعات مخرب این پدیده تشدید شده و این اثرات به ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر همچون زنان باردار و جنین مضاعف خواهد بود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!