خزعلی بانوان هنرمند را برای طرح مشکلات به نشست دعوت کرد

ارسال شده در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پی انتشار اخباری از سوی زنان سینمای ایران درخصوص آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در سینما، با صدور پیامی از بانوان هنرمند و دردمند دعوت کرد تا در نشستی مسائل و مشکلات این حوزه را مطرح و در تبیین راهکارهای عملیاتی مشارکت کنند.

انسیه خزعلی در این پیامی تصریح کرده است: معاونت امور زنان و خانواده برخود لازم می داند که گوش شنوای مطالبات زنان هنرمند در عرصه سینمای ایران باشد و با دعوت از این عزیزان  و با همکاری نهادهای مسئول و متولی برای طراحی ساز و کار لازم صیانت از شان و منزلت زنان،  در این حوزه یاری رساند.

وی اظهار داشت: جایگاه زنان در هنر سینما و حضور موثر آنان، لزوم صیانت از شان  والای این هنرمندان را طلب می‌کند. بنابراین خلاء قوانین و دستورالعمل ها و حمایت‌های لازم نباید حضور  مفید و ارزشمند زنان در عرصه هنر هفتم را مخدوش کند. 

خزعلی ادامه داد: همانطور که طی چهار دهه از انقلاب، زنان ما  دوشادوش مردان در ارتقای علم، اقتصاد، سیاست و فرهنگ  این مرزو بوم تلاش کردند و وجود ضوابط و ارزشها و قوانین، توانسته است یکی از سالمترین و امن ترین محیط های اداری را در حیطه مسائل اخلاقی برایشان خلق کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: دولت مردمی نیز با شعار مبارزه با فساد، خود را موظف به برخورد با هرگونه فساد و تعدی اعم از اداری، مالی و اخلاقی می داند و هیچگونه اغماضی را در این مسیر برنمی تابد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به همین منظور از بانوان هنرمند و دردمند این حوزه دعوت می شود در نشستی که  در محل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل می شود ، شرکت و مسائل و مشکلات این حوزه را مطرح و در تبیین راهکارهای عملیاتی مشارکت کنند.

۱۲ فروردین بیانیه شماری از سینماگران زن علیه باج گیری جنسی در اعتراض به آنچه که «رواج خشونت و آزار جنسی در سینمای ایران» خواندند، منتشر شد.

جامعه اصناف سینمای ایران(خانه سینما) نیز در پاسخ به این بیانیه، اعلام کرد: هر گونه خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه‌های گوناگون آن در فرآیند فعالیت‌های هنری – فرهنگی را محکوم می‌کند.

زنان امضاکننده بیانیه اعتراض به خشونت جنسی پیرو انتشار بیانیه خانه سینما در واکنش و پاسخ به آن نوشتند: «لازم است درخواست مندرج در بیانیه «زنان سینماگر علیه خشونت جنسی» که به امضای بیش از ۳۰۰ زن دست اندرکار سینما رسیده، شفاف شود: هدف، تشکیل یک نهاد مستقل از مناسبات داخلی خانه سینما (شامل حقوقدان، روانشناس، متخصص حوزه جنسیت، متخصص مدیریت منابع انسانی، متخصص حوزه خشونت جنسی و سینماگر) است.

کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر نیز در واکنش به اظهارات درباره اعمال خشونت علیه برخی بازیگران زن در عرصه سینما گفت: عرصه هنر جزئی مهم از فرهنگ است و باید به دور از هرگونه آسیب باشد؛ کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، باید به مسئولیت سنگین خود در قبال جامعه واقف باشند. از زنان باید به دلیل اینکه بیشتر در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند، در عرصه هنر و به ویژه سینما حمایت و محافظت شود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!