اهمیت ویتامین آ در سلامت کودکان

ارسال شده در ۱ فروردین ۱۴۰۱
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت مکمل یاری کودکان ۲ تا ۵ سال در مناطقی که با کمبود ویتامین A مواجه هستند؛ ضروری و بر انجام این طرح تاکید شده است.
مژده آزور با اشاره به اینکه اکثر کودکان زیر ۵ سال دچار کمبود ویتامین آ هستند؛ افزود: ویتامین آ بعنوان ویتامین‌های محلول در چربی نقش ‌بسیار مهمی در سلامت کودکان دارند. این ویتامین کمک می کند؛ بدن در مقابل بیماریها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.
آزور عنوان کرد: استان هرمزگان بعنوان یکی از استانهای نا امن غذایی است؛ بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم دسترسی به ویتامین ها دچار فقر ویتامین هستند. ویتامین‌های محلول در چربی نقش‌های بسیار مهمی را در سلامت دارند. طرح مکمل یاری ویتامین آ هر ۶ ماه یک بار از طریق خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشتی برای کودکان ۲ تا ۵ سال انجام می شود.
وی با اشاره به اهمیت ویتامین آ و مکمل یاری در کودکان اظهار کرد: ویتامین آ در منابع غذایی حیوانی از جمله شير و لبنيات پرچرب، خامه، كره، قلوه، زرده تخم مرغ و منابع گیاهی شامل: سبزي ها و ميوه هاي زرد، نارنجي، قرمز و سبز تيره یافت می شود.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس ابراز کرد: یکی از پیامدهای اصلی کمبود ویتامین آ افزایش خطر عفونت شدید است. کمبود این ویتامین در بدن منجر به بروز مشکلات مختلفی از جمله: شب کوری افزایش خطر بروز عفونت‌ها به خصوص در گلو، سینه و شکم، خشکی و پوستی پوستی شدن بدن و تاخیر رشد در کودکان می شود.
آزور با اشاره به علل کمبود ویتامین آ، خاطرنشان کرد: تغذيه كودك با شير مصنوعي، تغذيه تكميلي نامناسب و مصرف ناكافي منابع غذايي ويتامين آ، تغذيه نادرست و پرهيزهاي غذايي دردوران بيماري و نقاهت، ناآگاهي هاي تغذيه اي، فقر اقتصادي و كم بودن منابع غذايي ويتامين آ از علل مهم کمبود این ویتامین در بدن به شمار می رود.
newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!