توجه به غذاهای خیابانی حلقه مفقوده گـردشگری بندرعبـاس

ارسال شده در ۲۵ دی ۱۴۰۰، توسط اقتصاد هرمزگان

غذاهای خیابانی استان هرمزگان به ویژه پخت نان محلی در ساحل بندرعباس این ظرفیت را دارد که به یکی از جاذبه‌های گردشگری هرمزگان تبدیل شود که متاسفانه تا این لحظه مغفول مانده است.

کشور ایران تنوع غذایی بسیار بالایی دارد و بعضی از غذاهای ایرانی علاوه بر داخل کشور، طرفداران زیادی در سایر نقاط جهان نیز دارند، تنوع غذایی ما ایرانی‌ها آنچنان زیاد است که پاسخگوی ذائقه و سلیقه‌های مختلف خواهد بود.

علاوه برتنوع غذایی، بعضی ازغذاها درخِطه‌های مختلف کشور با طعم‌ها و روش‌های مختلفی تهیه وطبخ می‌شود که این امر برجذابیت و تنوع غذایی کشور افزوده است.

در این میان غذا‌های سنتی استان هرمزگان شهرت قابل ملاحظه‌ای دارند و در بین مردم محبوب هستند یکی ازخوراک های اصیل این استان‌ انوع نان است که در بین افراد محلی به آن نان توموشی و نان رگاگ معروف است.

امروزه دیگر نان توموشی و رگاگ تنها در چهارچوب خانه و برای اهل منزل پخت نمی‌شود بلکه پخت این نوع نان به یکی از روش‌های کسب درآمد برای خانوارها به‌ویژه زنان تبدیل شده است که طرفداران زیادی نیز دارد.

در این شماره از نشریه از اقتصاد هرمزگان سعی داریم تا در صفحه زیر پوست شهر نگاهی به زندگی زنان بندرعباسی که از طریق پخت نان محلی در ساحل این شهر مشغول به امرار معاش هستند، داشته باشیم.

قطعا اکثر افرادی که در شهر بندرعباس ساکن هستند برای یک بار هم که شده مزه نان‌های «رگاگ» ساحل بندرعباس را تجربه کرد‌انده و حتی در بسیاری از مواقع برای نشان دادن غذا و فرهنگ محلی شهر، تازه‌واردها و مهمان‌ها را به این محل دعوت کرده‌اند.

«مینا رنجبری» زن ۳۱ ساله‌ی بندرعباسی یکی از ده‌ها بانوی است که در ساحل شهر از این طریق مشغول به امرار معاش است، زمانی که به سراغ وی رفتم با خوش‌رویی از من استقبال کرد و به درخواست مصاحبه‌ام پاسخ مثبت داد.

مینا با بیان اینکه در خانواده و اطرافیان افراد زیادی از این طریق کسب درآمد می‌کنند، گفت: از ۱۴ سالگی پخت نان را یاد گرفتم و از سال ۹۶ این حرفه را به عنوان شغل و برای امرار معاش انتخاب کردم.

در رابطه با درآمد این کار پرسیدم که تا چه اندازه می‌تواند مخارج خانواده را تامین کند وی پاسخ داد: روز‌های تعطیل مانند آخر هفته‌ها فروش خوبی داریم چون در روز‌های تعطیل علاوه بر مشتری‌های بومی، مشتری‌های غیر بومی نیز به بندرعباس سفر می‌کنند.

وی افزود: دو فرزند خردسال در خانه دارم و همسرم به شغل آزاد مشغول است و درآمد چندانی ندارد، مخارج سنگین زندگی که روز به روز در حال افزایش است را برعهده دارم. اگر مشتری داشته باشیم روزانه حدود ۶۰ نان میپزم و در صورت ایده آل اگر۶ تا ۷ میلیون درآمد داشته باشیم حدود ۴ میلیون صرف خرید مواد اولیه برای پخت نان می‌شود.

مینا با اظهار نارضایتی از وضع موجود اضافه کرد: متاسفانه این درآمدها نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای من و خانواده‌ام باشد اما مجبور هستیم به حداقل‌ها راضی باشیم.

رنجبری ادامه داد: جدا از علاقه‌ای که به این حرفه دارم، بعد احتیاج به درآمد حاصل از آن بسیار پررنگ تر است و تنها برای دلخوشی و تفریح کار نمی‌کنم و از مسئولان توقع حمایت دارم.

وی با بیان اینکه پخت این نان به نوعی به رونق گردشگری بندرعباس کمک می‌کند، از مسئولان درخواست کرد نیازهای‌ اولیه مانند محیط‌ تمیز‌‌ وسرویس بهداشتی را دراختیار آن‌ها قرار دهند تا سختی کار را برای او و هم‌صنفانش کمتر کنند.

رنجبری گفت: برخی از افراد فکر می‌کنند چون در ساحل و این محیط مشغول به پخت نان هستیم کارمان بهداشتی نیست در حالی که من و دیگر همکارانم سعی می‌کنیم تمام نکات بهداشتی را رعایت کنیم اما بعضی مسائل دیگر در اختیار ما نیست.

وی ادامه داد: شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی باید به این مسئله ورد کنند و فضای مناسب را در اختیار ما قرار دهند چرا که در صورت تحقق این امر قطعا می‌توانیم به یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس تبدیل شویم.

مینا گفت: در سراسر دنیا غذاهای خیابانی یکی از جاذبه‌های گردشگری قوی است که با حمایت مسئولانی شهری رونق پیدا می‌کند، توقع داریم مسئولان شهر بندرعباس نیز حمایت‌های لازم را از ما داشته باشند.

شاید بتوان گفت زنان شاغل در قسمت‌های ساحلی شهر به جزئی از فرهنگ و نماد بندرعباس تبدیل شده‌اند که می‌توانند جاذبه توریستی برای بندرعباس محسوب شوند اما متاسفانه عدم حمایت و سامان ندادن به این کسب و کار باعث شده تا در مشاغل کاذب دسته‌بندی شوند و هیچ پشتوانه و حقوق قانونی را برای این بانوان به همراه نداشته باشد.

حال که شعاردولت سیزدهم اشتغالزایی است بهتراست به گردشگری و جنبه‌های جذب توریست حتی توریست‌های داخلی، بیشتر اهمیت داده شود لذا می‌توان با حمایت از اشتغال این بانوان به عنوان کسب و کارهای کوچک به جذب توریست به بندرعباس کمک کرد.

به تجربه ثابت شده است کسب و کارهای کوچک با توجه به میزان سرمایه اندک مورد نیاز برای شروع کار می‌توانند در شرایط فعلی کمک بسیار شایانی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی باشند و وابستگی اقتصادی به دولت را کاهش دهند.

با این تفاسیر و شنیدن صحبت‌های مینا لازم است بار دیگر که از کنار بلوار ساحلی بندرعباس عبور می‌کنیم توجه بیشتری به مینا و میناها داشته باشیم.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!