افزایش فضای ورزشی مطالبه بانوان هرمزگان از مسئولان است

ارسال شده در ۱۸ دی ۱۴۰۰، توسط تسنیم

یکی از کمبودهای استان هرمزگان پایین بودن توجهات به بانوان هرمزگانی در زیرساخت‌های ورزشی بوده که نیاز است در این رابطه توجه بیشتری صورت گیرد.

یکی از مسائلی که در شهر بندرعباس و استان‌ هرمزگان شاید هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده بحث بانوان و فضاهای مناسب برای ورزش آن‌ها است.

بانوان نیز مانند مردان از حقوقی در جامعه برخوردار هستند که احترام به حقوق آن‌ها و فراهم آوردن رفاه حداقلی جهت حضور آسان‌تر و بهتر در جامعه و استفاده از ظرفیت‌‌های موجود یکی از حقوق بلافصل آن‌ها بوده که تامین آن برعهده کارگزاران جامعه است.

اصل سوم قانون اساسی دولت را موظف کرده حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد به صورت مساوی تامین کند و اصل بیستم قانون اساسی نیز تاکید دارد که همه افراد ملت اعم از زن و مرد به طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردار هستند و همچنین اصل بیست و یکم قانون اساسی شفاف‌تر بیان کرده‌ است که دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند.

منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب پانصد و چهل و ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۳ حدود ۱۴۸ حق را برای زنان در ایران متصور شده که حقوق ۵۳ آن حق دسترسی فراگیر و عادلانه به امکانات ورزشی و آموزشی در زمینه تربیت بدنی و تفریحات سالم، حق ۵۴ آن حق پرورش و شکوفایی استعدادهای ورزشی و حضور در میادین ورزشی در سطح ملی و بین‏‌المللی متناسب با موازین اسلامی و حق ۷۳ آن بهره‌مندی از مراکز فرهنگی ویژه بانوان با رعایت ضوابط اسلامی با توجه به خصوصیات روحی و جسمی آنان و با اولویت مناطق محروم است.

بنابراین دولت طبق اصل بیست و یکم قانون‌ اساسی موظف است این حقوق را برای بانوان تامین‌ کند و طبق اصول دیگر قانون اساسی که تاکید بر تامین حقوق زن و مرد با مساوات دارد به همان میزان که برای مردان ظرفیت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ایجاد کرده است باید برای بانوان نیز ایجاد کند.

بازوی دیگری در توسعه زیرساخت‌های ورزشی امروزه به کمک دولت‌ها آمده است شهرداری‌ها هستند که هم در بحث زیرساخت‌های ورزشی، هم در اجرای برنامه‌های ورزشی و هم در ورزش حرفه‌ای ورود پیداکرده‌اند و امروزه شهرداری‌ها به یک سازمان همه جانبه تبدیل شده‌ است، یکی از کارهایی که امروزه از شهرداری‌ها مورد‌ انتظار است کمک به توسعه زیرساخت‌های ورزشی به خصوص در حوزه بانوان است.

براساس بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها یکی از مسائلی که برعهده شهرداری‌ها گذاشته شده است ساخت ورزشگاه‌ها و محیط‌های ورزشی است و شهرداری بندرعباس از سال ۹۲ تا ۹۹ سه سالن ورزشی سرپوشیده شامل الشهدا، شهدای سیدکامل و بازسازی سالن ورزشی شهدای دوراهی ایسینی را به سرانجام رسانده و همچنین ۴۴ زمین ورزشی چمن مصنوعی احداث کرده است.

اما بحثی که مطرح است این است که آیا عدالت و مساوات در توزیع این امکان ورزشی بین بانوان و آقایان رعایت شده است؟ آیا بانوان دسترسی راحت به فضاهای ورزشی را در اختیار دارند؛ اصلا گیریم که در شهر بندرعباس این دسترسی وجود دارد در استان هرمزگان شرایط به چه شکل است آیا یک بانو در جاسک می‌تواند ورزشی را که دلش می‌خواهد را با کمترین هزینه انجام دهد یا خیر؟ پاسخ خیر است؛ خیری که متهم ردیف اول آن دولت‌های پیشین هستند که در حوزه‌های ورزشی توسعه‌های نامتوازنی را به بار آوردند و امروز شاهد این حد از فاصله طبقاتی در ورزش بانوان و آقایان هستیم.

لیدا صادقی از فعالان حوزه ورزش در شهر‌ بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شخصی مثل من که سال‌ها است از چاقی رنج می‌برم و بعد از عمل جراحی به خواست پزشک برای بهتر پیش رفتن از کیفیت عمل باید ورزش را به صورت روتین انجام دهم باید از کجا و چگونه شروع کنم؟ با این وضعیت اقتصادی و هزینه‌های بالا برای اینکه باری بر دوش خانواده نباشم چه کاری باید انجام بدهم که هزینه‌ها کاهش پیدا کند‌‌.

وی افزود: پارک‌ها متاسفانه از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و نمی‌توان خیلی برای ورزش کردن روی‌ آن‌ها حساب کرد‌؛ پارک بانوان در بندرعباس وجود دارد اما در سایر شهرستان‌ها که این چنین پارکی وجود ندارد بانوان برای ورزش چه کاری باید انجام دهند؟ به همین جهت باید فکری برای وضعیت ورزشی بانوان شود چرا نبود پارک بانوان در استان و کمبودش در بندرعباس مشکل آفرین است.

این شهروند ورزش‌دوست بیان کرد: استان هرمزگان از نظر آب و هوا جز مناطق گرمسیر بشمار می‌آید با این حساب باید باشگاه‌ها و مکان‌های سر پوشیده با تهویه و کولر مناسب در آن ساخته شود اما متاسفانه اینگونه فضاها در استان بسیار کم است.

مریم جهرمی مربی رسمی فدراسیون کاراته نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پرداختن به ورزش حرفه‌ای در استان‌ هرمزگان سختی‌های بسیاری دارد چرا که در استان با کمبود فضای ورزشی روبرو هستیم و وضعیت آب‌ و هوایی و محدودیت‌ها اجازه استفاده از فضای باز شهری را نیز از ما می‌گیرد.

وی ادامه‌ داد: برای اینکه جامعه‌ای متعالی داشته باشیم باید برای تندرستی همه اعضای جامعه برنامه ریزی داشته باشیم و در سالن‌های ورزشی و پارک‌ها بستر مناسب را برای ورزش بانوان ایجاد کنیم.

جهرمی بیان‌کرد: متاسفانه گاهی شاهد این هستیم‌ که هزینه ورزش بانوان بیشتر از آقایان است که با انجام هماهنگی‌های بین دستگاهی می‌توان روزهایی در هفته سالن‌های مختلف سطح شهر و استان را به بانوان اختصاص داد و با فرهنگسازی و تبلیغات آن‌ها را به ورزش ترغیب کرد.

وی خاطرنشان کرد: کرونا آسیب بسیاری به باشگاه‌های ورزشی زد و این آسیب در باشگاه‌هایی که مربوط به بانوان بود بیشتر بود از این رو لازم است تمهیداتی برای حمایت از ورزش بانوان اندیشیده شود.

نهال علی میرزایی نوجوان کارته‌کار بندرعباسی نیز تاکید کرد: دوست داریم ظرفیت‌های مورد نیاز ورزش در سطح شهر برای بانوان ایجاد شود تا بتوانیم به درستی از آن‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: بسیاری از تمرینات را با در نظر گرفتن یک فضای مختص بانوان در همین پارک‌ها می‌توان انجام داد اما لازم است مسئولان برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

علی‌میرزایی خاطرنشان کرد: اگر ورزش نمی‌کردم قطعا بیشتر وقتم صرف حضور بی‌سود در فضای مجازی می‌شد پس چه بهتر که ظرفیت حضور دختران در میادین ورزشی در شهر و استان ایجاد شود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!