پوشش سنتی؛ جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ بومی و اسلامی هرمزگان

ارسال شده در ۱۵ آذر ۱۴۰۰، توسط ایکنا

بانوی کارآفرین هرمزگانی با بیان اینکه پوشش سنتی در هرمزگان تنها یک تن‌پوش نیست،  بلکه جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ بومی و اسلامی آن است، گفت: از مسئولین انتظار داریم تا در راستای حمایت از تولیدکنندگان، مشاغل خانگی و فرهنگ بومی هرمزگان، قوانین حمایتی را برای کاهش قیمت مواد اولیه لباس‌های سنتی وضع کنند.

زبیده صالحی‌نژاد، تولیدکننده لباس‌های سنتی و پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: پوشش‌های مختلفی ازجمله بندری، بستکی، جاسکی و…در این استان به چشم می‌خورد. شلوار کمه‌ای، هنر زیبای زنان هرمزگانی قلمداد می‌شود که از گذشته تاکنون مورد استفاده زنان و دختران هرمزگانی قرار می‌گرفته که طرح‌های این شلوار نشئت‌گرفته از ذهن بانوان بومی استان است.

وی به بیان مشکلات کسب و کار خود با توجه به بحران کرونا پرداخت و افزود: ۱۵ سال است که به صورت حرفه‌ای در این عرصه فعالیت دارم. پیش از شیوع ویروس کرونا حدود ۶۱ نفر نیروی کار داشتم اما اکنون متأسفانه بیشتر نیروها به صورت غیرمستقیم کار می‌کنند. در حال حاضر تعداد افرادی که با آنان کار می‌کنم به ۳۰ نفر کاهش یافته که خوشبختانه بیشتر آنان در طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند.

این بانوی کارآفرین هرمزگانی تصریح کرد: متأسفانه با روی کار آمدن سبک‌های پوششی جدید، گرایش جوانان به سمت پوشش‌های سنتی کمتر شده است. یکی دیگر از علت‌های کاهش رغبت جوانان به پوشش محلی، گرانی این محصولات است و مهم‌ترین مسائلی که موجب گرانی محصولات سنتی کار دست بانوان هرمزگانی، می‌شوند به کار بردن وسایل مرغوب در تولید و زنجیره ارزش گران تهیه این وسایل و عدم حمایت مسئولین است.

صالحی‌نژاد با اشاره به اینکه پوشش سنتی در هرمزگان تنها یک تن‌پوش نیست،  بلکه جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ بومی و اسلامی آن است، افزود: حجاب، زیورآلات، طرح، رنگ، بافت و تزیین ازنظر فرم و مستوری و عفیف بودن، پوشش محلی این استان را نسبت به گونه‌های مشابه متمایز کرده و به عنوان نمادی از هویت فرهنگی این استان نیز محسوب  می‌شود.

وی عنوان کرد: انتظار داریم مسئولین و نهادهای دولتی و غیردولتی نگاه جدی در جهت تقویت، احیاء و احترام به فرهنگ بومی هرمزگان داشته باشند  و به نیروهای جوان کارآفرین که تازه‌وارد این عرصه می‌شوند  فرصت ظهور و بروز بدهند و در راستای حمایت از تولیدکنندگان، مشاغل خانگی و فرهنگ بومی هرمزگان، قوانین حمایتی را برای کاهش قیمت مواد اولیه لباس‌های سنتی وضع کنند.

یادآور می‌شود؛ طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ازجمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با نقش‌آفرینی مؤثر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد واسط، تسهیلگر و توسعه‌ای به منظور کمک و رونق اقتصاد خانوار و تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور در حال اجرا است. اجرای این طرح در سه فاز پیش‌بینی شده که فاز اول شناسایی و اولویت‌بندی مزیت، ظرفیت‌ و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است، فاز دوم به توانمندسازی متقاضیان از طریق مشاوره، راهنمایی، استعداد سنجی، بهره‌گیری از آموزش‌های کوتاه‌مدت کارآفرینی، شناخت بازار و مسائل مالی و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگی، اتصال به بازار و ارتباط با برندهای معروف بازار فروش می‌پردازد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!