یاغلاما کایسری ، یک غذای ترکیه ای فوری و خوشمزه

ارسال شده در ۲۴ مهر ۱۴۰۰

یاغلاما نوعی غذای ترکیه ای چرب و چیلی و پرطرفدار استانبلی است که با استفاده از نان شبیت یا همان خمیر جادویی درست می شود،

یاغلاما Yağlama با نان شبیت نوعی غذای ترکیه ای است که بی شباهت به لازانیا نیست و یکی از غذاهای پرطرفدار و فوری محسوب میشود  که می توانید نان شبیت یا همان نان با خمیر جادویی را به مقدار زیاد درست کرده و در فریزر نگهداری کنید  و در مواردی که نیاز به پخت غذای فوری دارید این غذا را برای مهمانان ناخوانده و یا اعضای خانواده تان درست کنید.

مواد لازم:

۲ لیوان آب ولرم

۱ قاشق مرباخوری نمک

۱ قاشق غذاخوری شکر

۱ قاشق غذاخوری خمیر مایه

۵ لیوان آرد(کم کم و با کنترل بریزید)

برای سس:

۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۳ عدد فلفل سبز

۳ عدد گوجه فرنگی

۱ عدد فلفل کاپیا

۲ عدد پیاز بزرگ

۱ استکان آب (۱۰۰ گرم)

روغن مایع به مقدار لازم

زیره، فلفل به مقدار لازم

۱ قاشق غذاخوری رب گوجه

طرز تهیه:

ابتدا داخل آب را درون ظرفی حاوی خمیر مایه و شکر را میریزیم . ۵ دقیقه صبر میکنیم(نیاز به هم زدن ندارد) نمک و آرد را با هم اضافه میکنیم . (آرد را کم کم اضافه میکنیم تا خمیر یکدست و نرمی به دست بیاد ) روی خمیر را پوشانده نیم ساعت استراحت میدیم. از خمیر تیکه های کمی بزرگتر از گردو برمیداریم و باز روی چانه ها را میپوشانیم تا خشک نشوند . روی میز را آرد پاشی کرده چانه ها را نازک باز میکنیم . در ماهیتابه نچسب داغ میذاریم وقتی حبابهای کوچک زد زود برمیگردانیم  و باز وقتی طرف دیگر شروع به حباب زدن کرد برمیگردانیم تا خوب پف کند.  برای بار آخر دوباره طرف دیگر را برگردانده و سپس از روی اجاق برمیداریم . نان ها را روی هم میذاریم .

برای سس:

 در یک ماهیتابه روغن میریزیم گوشت چرخ کرده را تفت می دهیم . نزدیک به کشیده شدن آب گوشت پیاز و فلفل خرد شده را اضافه کرده و تفت میدیم. رب و گوجه فرنگی مربع خرد شده و ادویه را اضافه کرده و تفت می دهیم . در آخر آب را میریزیم . ۲ تا ۳ دقیقه بعد از روی اجاق برمیداریم . به ترتیب یک ردیف نان شبیت و یک ردیف سس آماده شده ریخته و تا آخر به همین ترتیب ادامه می دهیم و یاغلاما را آماده میکنیم. روی یاغلاما به دلخواه جعفری خرد شده میذاریم و با ماست سیر دار سرو میکنیم .

نوش جان .

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!