ویژه برنامه « نشست کتابخوان تخصصی عفاف و حجاب» برگزار شد

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان؛

ارسال شده در ۲۶ تیر ۱۴۰۰

همزمان با هفته عفاف و حجاب ویژه برنامه «نشست کتاب¬خوان تخصصی عفاف و حجاب» با حضور مولفین و پژوهشگران استان و به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش آوای دریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان، ویژه برنامه « نشست کتاب‌خوانی تخصصی عفاف و حجاب » با حضور مولفین و پژوهشگران استان رضا معصومی، روانشناس، مشاور و مدرس دانشگاه؛ مریم ریاضی طهرانی، استاد حوزه و دانشگاه؛ انسیه بهبودی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و با اجرای مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبای هرمزگان در فضای مجازی برگزار شد.

 مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبای هرمزگان پس از شعرخوانی با موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: زن در آثار شاعران ما به سه صورت بیان شده است ، یک زن معشوق که همان معشوق ستمکار شعر فارسی است که سعدی در شعر خود اینگونه بیان می کند:

از درآمدی و من از خود بدر شدم

گویی کز این جهان به جهانی دگر شدم

گوشم به راه تا که خبر می دهد ز دوست

صاحب خبر بیامد و من بی خبر شدم

نوع دوم زن در شعر فارسی، زنی است در مقام مادرکه فداکار و در عین حال غیر از گریه سلاحی ندارد و تمام قدرت در دست مرد هست.

نوع سوم زن در شعر فارسی زن مطلق هست. زنی که در برخی از اشعار و ادبیات عامه ما چهره خوبی از آن تصویر نشده است. یعنی زنی که دارای تزویر و نیرنگ هست ولی اکنون نگاه متفاوتی از زن در شعر فارسی وجود دارد.

مریم ریاضی طهرانی، استاد حوزه و دانشگاه ضمن تبریک ماه ذی القعده و سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) که مقارن با روز تحکیم خانواده و گرامیداشت هفته عفاف و حجاب است بیان کرد: ما کشوری اسلامی داریم که تمام متون و قواعد آن بر مدار اسلام است و خداوند عالم تمام تعالیم خود را بر مبنای اینکه انسان اشرف مخلوقات است و بواسطه عقلی که خدا به او داده او را در مسیر رشد و انتخاب قرار داده است.

وی افزود: انسان یک موجود اجتماعی است و در رفتارها و ساختار اجتماعی باید به گونه ای ظاهر شود که هم خود و هم جامعه را به سمت سلامت و رشد ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در معرفی کتاب تالیف خود با عنوان « ارزنده ترین زینت» بیان کرد: این کتاب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد من است و دلیل نامگذاری این کتاب به این نام، بیت شعری است که یک مسیحی در زمان اسارت در جنگ ایران و عراق و هنگام مصاحبه‌ی یک خانم بدحجاب با وی بیان می کند:

ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است

ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

وی تاکید کرد: بهتر بود بعد از انقلاب روی حیامداری، عفت پروری و غیرت ورزی کار می شد. با رفتارو درخواست سلبی و بایدهای اجباری یک عده بدون معرفت از حجاب دل زده شده اند.

ریاضی طهرانی افزود: در بخش اول کتاب واژگان شناسی که تعریفی از حجاب آورده شده با این مضمون که خداوند در فطرت انسان یک مثلث قرار داده که راس آن حیاست و حیا یک صفت درونی است که همه وجود انسان را تجلی داده است، حیا در خلوت و در جلوت.

ضلع دوم مثلث عفت یعنی خویشتن داری است. تسلیم و انقیاد  نفس در برابر خودم، خدا و مردم است. عفت محوری، عفت پروری برای مرد و زن و رفتار عفیفانه را در جامعه باید ترویج داد.

ضلع سوم غیرت ورزی است، نفس انسان یک وجود ارزشی است که خداوند با رموز بسیاری خلق کرده و انسان باید غیرت دینی و الهی داشته باشد. که هر سه باعث بوجود آمدن حجب و حیا می شود و حیا و عفت و غیرت معنی حجاب را می آفریند.

رضا معصومی، روانشناس، مشاور و مدرس دانشگاه بیان کرد: کتاب « چتری برای حضور» در سال ۸۸ توسط انتشارات رسول و با حمایت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان به چاپ رسیده است.

وی تاکید کرد: در این کتاب یک نگاه همه جانبه با محوریت دیدگاه روانشناختی و جامعه شناختی به موضوع حجاب شده است. پوشش، سیر پیدایش آن، تاثیر پوشش و پوشش ناهنجار از مباحث پرداخته شده در کتاب است.

وی تاکید کرد: باید به تفاوت معنایی پوشش و حجاب توجه کرد، واژه حجاب در واقع یک نوع پرده در ذهن افراد متداعی می کند و استاد مطهری هم در کتاب مسئله حجاب به این موضوع اشاره داشته اند. پس واژه حجاب واژه درست و صوابی نیست و غلط مصطلح است و بهتر است از واژه پوشش استفاده شود.

این استاد دانشگاه درباره عوامل پیدایش پوشش بیان کرد: عوامل مختلف در پدیداری این مسئله نقش دارد که بصورت مفصل در این کتاب به آن پرداخته شده است و پیدایش پوشش و لباس حفاظت در برابر سرما و گرما، زیبایی، شرم و حیا، ریاضت و رهبانیت، نظام پدر شاهی، نظام مادرشاهی، استثمار زن، عدم امنیت، مذهب، فرهنگ، ارزش و … عواملی هستند که متخصصین و محققین به عنوان عوامل ایجاد پوشش به آن اشاره دارند.

وی تصریح کرد: همانطور که لباس یک مقوله فرهنگی است و حتی متاثر از مد است در مسئله پوشش این نکته مهم است که یک مقوله کاملا فرهنگی است و باید به آن دقت نظر داشت چرا که پوششی در یک منطقه جغرافیایی حسب شرایط اقلیمی، نظام باورها، نگاه مذهبی و دینی افراد هنجار و در محیط جغرافیایی دیگر همین پوشش ناهنجار باشد. پوشش یک مقوله نسبی است و بهتر است به جای استفاده از واژه های کم حجاب، بی حجاب و یا بدحجاب از واژه ناهنجار استفاده شود.

انسیه بهبودی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به دو اثر خود که در حوزه زنان و خانواده به چاپ رسیده است بیان کرد: کتاب « عیار بلور» نقد و تحلیل رمانهای دفاع مقدس است و شخصیت پردازی زنان در این رمانها مورد بررسی قرار می گیرد. یکی از دلایل انتخاب رمانها، نگاه متفاوتی است که به شخصیت زن در دوران دفاع مقدس دارد. زنان در آثار کلاسیک بیشتر در قالب یک معشوقه ظاهر می شوند و بعد سیر تحول را داریم که یا در حد پرستش و ستایش بالا می روند و یا اینکه نزول پیدا می کنند و این فراز و فرود تا سال ۱۳۰۰ وجود دارد.

وی افزود: از سال ۱۳۰۰ به بعد یک دوره رنسانس فرهنگی است که باز هم شخصیتی از زن در آثار صادق هدایت و صادق چوبک و مولفینی از این دست می بینیم زنانی هستند که در پستو هستند و از یک زاویه ضعیف به زنان نگریسته می شود. و با سیر تحول و مبارزات انقلابی که پیش می آید و پس از انقلاب کسانی که دست به قلم می شوند روایت جدیدی از زن به تصویر می کشند. زنانی که با حفظ ابعاد زنانگی خود و با حفظ حجاب پا به عرصه مبارزات انقلابی و در طی آن  برای حفظ این مبارزات در رخداد بزرگی مثل دفاع مقدس قدم می گذارند و برای حفظ حریم خود چه در خانواده، اجتماع و میدان مبارزه تلاش می کنند.

بهبودی تاکید کرد: آنچه به زن ایران قدرت شکفته شدن، قدرت تحول یافتگی و پا به عرصه سیاست و فعالیت اجتماعی گذاشتن می دهد همین حجاب و عفاف است که در نهاد فرهنگی و اجتماعی خانواده های ایرانی نهادینه شده است.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: وقتی می خواهیم یک زن را نقد، تحلیل و بررسی کنیم در نگاه اول نقد فمنیستی به ذهن ما می رسد چون نقد فمنیستی بحثی است که در حوزه زنان صورت می گیرد که در کتاب عیار بلور با یک قالب جدیدی از زن روبروی می شویم که ریشه در حیا و حجاب زن ایرانی دارد. و معیارها و عیار خاص خود را دارد و عیار وسیله سنجش و بلور نمادی از زیبایی و شفافیت و در عین حال شکنندگی است و نقد شخصیت زنان ایرانی است.

وی افزود: کتاب « ما هم بودیم» که هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است و فقط رونمایی رسانه ای شده است روایت مبارزات انقلابی استان هرمزگان از نگاه و دیدگاه بانوان این استان است.در نگارش این کتاب آنچه که کلیدواژه طلایی برای من بود بحث پوشش سنتی و اسلامی که ریشه در عقاید و باورزنان هرمزگان دارد. آن بایسته های بومی حجاب و عفاف که در نهاد خانواده و در اجتماع استان هرمزگان وجود دارد، در اسناد تاریخی ای که راجع به استان هرمزگان وجود دارد به موضوع حجاب و عفاف زنان توجه بسیار می شده است و هرمزگان همیشه در حفظ حجاب و عفاف خود پیشگام بوده است.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!