واقعیت‌های کف جامعه در سیاست‌‍‌های سخت‌گیرانه دیده نمی‌شود

ابتکار:

ارسال شده در ۲۶ تیر ۱۴۰۰، توسط ایرنا

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در سیاست‌های سخت‌گیرانه، واقعیت‌های کف جامعه دیده نمی‌شود، گفت: در دولت دوازدهم بسیاری از راهبردها و سیاست‌هایی که معاونت امور زنان دنبال کرده براساس پژوهش و مطالعات راهبردی و کاربردی بوده است.

معصومه ابتکار در نشست ارائه طرح پژوهشی با موضوع تحلیل روانشناختی و جامعه شناسی عفاف و حجاب در پژوهش های داخلی اظهار داشت: حرکت ما در دولت دوازدهم پژوهش محور بود؛ پژوهش هایی به شکل پیمایش، ارزیابی وضعیت مطالبات و انتظارات در شرایط خاص جامعه و همچنین پژوهش هایی که مبتنی بر فراتحلیل وضعیت و ارزیابی شرایط بر اساس سنتز مطالعات موردی بود.

وی ادامه داد: در مورد عفاف و حجاب هم نشست های خوبی در این هفته برگزار کردیم که همراه با یک گفت وگوی بین نسلی درباره حجاب میان نسل جوان بود زیرا گفت و گوی بین نسلی یکی از مسایلی است که در دولت دوازدهم تلاش شد هم از نظر مطالعات نظری، الگوسازی و هم تمرین این گفت وگو  قوام پیدا کند. در این راه برنامه های متعددی با نسل جوان از طریق آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مرتبط اجرا شد تا از منظر آنان به این موضوعات بپردازیم.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه پژوهشگران به رویکرد حجاب از زوایای مختلف پرداخته اند و این مطالعه از چند جنبه حایز اهمیت است، توضیح داد: این مطالعات به ما نشان می دهد که با وجود سرمایه گذاری سنگینی که نظام آموزش عالی و مراکز پژوهشی در موضوع حجاب انجام داده اند و سیاست های اجرایی که بدون پشتوانه پژوهشی اجرایی شده و خیلی از آن ها سلیقه ای و برخاسته از نظر و دیدگاه یک فرد یا نگاه خاص بوده است، نه پیوست و نه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی و قرآنی داشته است.

دولت تنها یک مجری در مساله حجاب است

ابتکار با یادآوری اینکه در جلسه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اصرار شورای عالی زنان در مورد بازنگری در عفاف و حجاب برگزار شد، تاکید کردم که متاسفانه واقعیت های کف جامعه در این نوع سیاستگذاری ها دیده نمی شود و پیامدهای این سیاست ها بر روح و روان زنان و دختران جوان  نادیده گرفته می شود، تشریح کرد: رویکرد دولت دوازدهم همواره این بود که برخوردهای گشت ارشاد در مورد حجاب شدت نگیرد اما باز هم از جاهای مختلف روی این موضوع سیاستگذاری می شود و دولت تنها یک مجری است و متاسفانه اتفاقات خارج از اراده دولت اتفاق می افتد.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز نگاه یک سویه و از بالا به پایین و محدود تک بعدی به مساله حجاب، جوابگوی دختران و نسل جوان ما نیست، اظهار داشت: امروز اگر مسایلی که برای زنان و دختران وجود دارد با نگاه جامع قرآن کریم که همواره به کلیت روابط زن و مرد و حرمت انسانی توجه دارد، دنبال نشود همچنان با این چالش ها و مشکلات مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه ردپای پژوهش در این موضوع وجود ندارد، گفت: سلیقه یک فرد یا نگاه خاص در مورد حجاب بسیار مشهود است اما کار علمی و مطالعاتی در این سیاستگذاری ها وجود ندارد. همین موضوع باعث جدایی و فاصله گرفتن نسل جوان و ایجاد چالش های متعددی برای آنان شده است.

قرآن به موضوع احترام و امنیت انسان تاکید دارد

ابتکار با بیان اینکه باید بررسی کنیم که کجای کار در سیاستگذاری فرهنگی اشکال داشته و نیز تاکید بر اینکه موضوع حجاب را تبدیل به تابو و اجبار بدون منازعه و حق پرسش مطرح کردیم، تصریح کرد: همین موضوع را رسانه های ضد دین و اسلام و انقلاب دست گرفته اند و همین را موج کرده و سوار بر آن علیه کشور استفاده کردند.

ابتکار خاطرنشان کرد: یک جایی باید بگوییم جوانان عزیز، ما نسبت به روح و روان و جان شما مصونیت کافی نداشتیم و فقط حفظ ظاهر کردیم و انقدر روی موضوعاتی مانند حجاب تاکید و فشار آوردیم که مسایل اخلاق و عزت نفس انسان فراموش شد. در حالیکه باید آزارگران مقابله و مواخذه شود. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه در آستانه گام دوم و چهل ساله دوم انقلاب، نیاز به یک بازنگری جدی در همه رویکردها داریم زیرا با امنیتی کردن مسایل و ایجاد فشار بیشتر و پاک کردن صورت مساله مشکلات و معضلات نسل جوان حل نمی شود، گفت: پرداختن تک بعدی و سخت افزاری به مساله پوشش، نگاه قرآن و سیره پیامبر(ص) نبوده است و باید پژوهش محور به این موضوع پرداخت تا دختران به مهاجرت روی نیاورند؛ امروز امکان مهاجرت سخت شده اما تمایل به مهاجرت بالا است و یکی از دلایل آن همین سیاست های سخت گیرانه است.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!