ابتکار: مسائل و مباحث را به زبان امروز به جوانان منتقل کنیم

ارسال شده در ۲۶ تیر ۱۴۰۰، توسط ایرنا

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه اساس ساختار قرآن، حفظ حرمت و امنیت افراد است گفت: باید بتوان با نسل جوان که خود را نسبت به اقتضائات جهانی می‌سنجد، گفت و گو و مباحث و مسایل را به زبان امروز به آنان منتقل کرد.

معصومه ابتکار در وبینار زن  پوشش و امنیت اجتماعی از دیدگاه قرآن که به بهانه ۲۱ تیرماه روز عفاف و حجاب برگزار شد، با تاکید بر اینکه حجاب به عنوان موضوع روز جامعه است، خاطرنشان کرد: امروزه موضوع تن، پوشش، جنس و جنسیت در رسانه، اقتصاد، مباحث فضای مجازی، پزشکی، مد و لباس و بسیاری زمینه های دیگر اختلاط پیدا کرده است اما متاسفانه نه در سیاست ها و نه در رویکردها، تفکیک لازم صورت نگرفته و روی آن کار نشده است.

وی یادآور شد: هنوز افراد نه تنها در سبک زندگی آشنایی کافی با این حوزه ندارند بلکه با نگرش قرآن در این حوزه و همچنین با چالش هایی که فرد در یکی دانستن حوزه جنس و جنسیت با آن مواجه می شود، آشنایی ندارند غافل از اینکه برای مناسبات بین زن و مرد چه در داخل خانواده و چه در سطح جامعه، یک مجموعه، ساختار و حریم و قوانینی در قرآن وجود دارد.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اساس ساختار قرآن، حفظ حرمت و امنیت افراد است، تصریح کرد: متاسفانه نگاه های یکسویه و مقررات سخت گیرانه و برخوردهای فیزیکی و سلبی باعث شده این نگاه به روز و مترقی قرآن نسبت به مساله پوشش و مناسبات اجتماعی میان زنان و مردان لطمه بخورد و از این بابت دچار آسیب هستیم و نسل جوان ما سوال های بسیاری برای پرسیدن دارند که بی پاسخ مانده است.

ابتکار با یادآوری اینکه طیف وسیعی از جامعه به دلیل وجود مناسباتی که در دنیا مطرح است و با ورود به فضای مجازی و شهروند جهانی شدن، جور دیگری فکر می کنند، خاطرنشان کرد: امروزه در همه جای دنیا، با مطرح شدن بحث ( me too) مناسبات و خشونت علیه زنان تغییر کرده و قوانین جدیدی در جهت مانع شدن از سواستفاده مطرح شده است اما متاسفانه در جامعه ما در نبود و فقدان آموزش و مهارت عزت نفس، حریم ها یکجور دیگری شکسته و آسیب ها وارد می شوند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مورد توجه معاونت امور زنان در این دوره، بحث مهارت های خوب زیستن و خودشکوفایی است؛ چیزی که با نگرش های دینی توام با امر و نهی و برخوردهای سخت، خیلی فرصت آن را به جوانان نمی دهیم و کم اجازه می دهیم گفت و گوی واقعی شکل بگیرد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه فرصت و امکانی فراهم نشده تا کسانی که امروز با مساله حجاب بخصوص با نوع برخوردهایی که می شود مشکل دارند از دغدغه های خود بگویند، یادآور شد: متاسفانه سیاست غالب در خیلی از دستگاه های حاکمیت، انکار، نادیده گرفتن یا ترد این مباحث با این بهانه که شکل شرعی و سازگاری با دین ندارند، بوده است.

وی تاکید کرد: ما مکلف به پاسخگویی هستیم و باید برای این مباحث، ادله کافی و برگرفته از قرآن کریم جهت استدلال داشته باشیم. اگر قرار است جامعه ای بسازیم که اتکا آن برتعالیم قرآن استوار باشد باید درک درست را آموزش دهیم اما اینکه صرفا به یک آیه اتکا کنیم و صرفا از یک نگاه و زاویه ای خلاف نگاه جامع قرآن کریم به این امر بپردازیم اشتباه است.

به گفته معاون رییس جمهوری، بیشترین تاکید و برخورد قرآن با آزاردهنده ها است اما متاسفانه امروز شاهدیم بیشترین برخورد با دخترانی می شود که ظواهر هنجارها را رعایت نمی کنند اما با کسی که متلک می گوید و آزاردهنده است برخوردی نمی شود.

ابتکار به لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان در برابر خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این لایحه به بخش مهمی از این موضوعات می پردازد و امیدوارم این موضوعات و بحث اذیت و آزار در مجلس مورد توجه قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه خشونت انواع دارد و ممکن است با یک نگاه، رفتار یا برخورد در داخل خانواده یا جامعه  شکل بگیرد، تاکید کرد: متاسفانه در رویکردها و سیاستگذاری ها، صرفا نگاه سخت افزاری به حجاب وجود دارد و همین امر باعث شده چالش ها و سوالات بسیاری مساله شود.

ابتکار گلایه کرد: تصور این شده که اجباری برای موضوعی وجود دارد و نسل جوان به اندازه کافی در مورد آن توجیه نشده اند. ضمن اینکه این باور جا افتاده که مخاطب فقط دختران و زنان هستند در حالیکه در موضوع کلان روابط اجتماعی بین زن و مرد هر دو مخاطب هستند بلکه حتی مردان بیشتر مورد خطاب هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید در سیاست گذاری ها و رویکردها و نوع آموزه هایی که ارایه می شود بازنگری صورت گیرد، افزود: باید اجازه دهیم نسل جوان دغدغه های خود را مطرح کند و به سراغ آموزش درک مفاهیم عمیق قرآن با زبان امروز برویم و از دل آیه های بسیار زیبای قرآن، پاسخ پرمعنا برای جوان استخراج کنیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم این مفاهیم را برای جوان دهه هشتادی و شهروند جهانی که خود را نسبت به اقتضائات جهانی می سنجد بشکافیم  دچار مشکل خواهیم شد. باید بتوان با نسل جوان گفت و گو کرد و مباحث و مسایل را به زبان امروز به آنان منتقل کنیم.

این وبینار با حضور شهریار نیازی قرآن پژوه و زبان شناس برگزار شد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!