کرامبل آلبالو؛ دسر هیجان انگیز تابستانی

ارسال شده در ۱۹ تیر ۱۴۰۰

کرامبل آلبالو یکی از خوش‌مزه‌ترین شیرینی‌های تابستانی‌ به‌حساب می‌آید. این دسر جذاب را برای صبحانه یا عصرانه درست کنید. کرامبل آلبالو می‌تواند دورهمی‌های دلپذیرتان را قشنگ‌تر کند.

کرامبل انواع مختلفی دارد. کرامبل آلبالو هیجان‌انگیزترین مدل آن است. البته به‌شرطی که از عاشقان آلبالو باشید. کرامبل را با هلو، سیب، گیلاس، ترکیب سیب و گیلاس و میوه‌های دیگر هم می‌پزند.

بعضی آدم‌ها در شرایط سخت، دنبال راه‌حل می‌گردند. کرامبل در روزهای جنگ دوم جهانی معروف شد. در شرایط جنگی، مواد اولیه برای پخت کیک و شیرینی زیاد نبود. چراکه خیلی از موادغذایی در بریتانیا جیره‌بندی شده بود.

فروشگاه‌های زیادی تعطیل شدند. افراد زیادی بی‌کار بودند. در چنین شرایطی خانم‌های بریتانیایی‌ها دنبال راه‌حل بودند. آنها به پختن غذا و دسرهای جدید روی آوردند که اقتصادی بودند. بعضی از این خوراکی‌ها با بهتر شدن شرایط، فراموش شدند. اما این کرامبل جذاب، طرفدار پیدا کرد.

پخت کرامبل به‌صرفه‌تر از پای، کیک و پودینگ بود. کیک پختن به کار لوکسی تبدیل شده بود که هر کسی نمی‌توانست. اما مواد کرامبل راحت‌تر به‌دست می‌آمد. آرد، روغن و شکر آن کم بود و درعوض خرده نان یا جو دوسر در آن مصرف می‌شد.

کرامبل را بیشتر با سیب می‌پختند. هنوز هم پخت کرامبل سیب در بیشتر کشورها متداول است.

کرامبل بی‌دردسر و سریع درست می‌شود. به همین دلیل بعد از پایان جنگ، توانست محبوبیش را حفظ کند.

کرامبل را می‌توانید با چند اسکوپ بستنی، کمی خامه فرم‌گرفته یا هر نوع کاسترد مثل فرنی سرو کنید. برای تزئین کرامبل از همان میوه‌ای استفاده می‌شود، که در پخت آن به‌کار رفته. اگر به پیشنهاد ما کرامبل آلبالو می‌پزید، چند دانه آلبالو را برای تزئین روی آن نگه دارید.

این دسر کلاسیک، جایگزین خوبی برای صبحانه‌ی بچه‌هاست. در فصل درس و مدرسه، بچه‌ها به صبحانه‌ی مقوی و کامل نیاز دارند. ضمن این‌که تنوع در صبحانه، اشتهای آنها را باز می‌کند. پس دست‌ به‌کار شوید و برای صبحانه‌ی فردای اهالی خانه، کرامبل بپزید.

 مواد لازم:

آلبالوی بدون هسته  ۵ پیمانه

شکر دانه‌ریز              ۲/۱ پیمانه

پودر دارچین            ۲/۱ قاشق چای‌خوری

پودر هل    ۲/۱ قاشق چای‌خوری

نشاسته ذرت            ۴/۱ پیمانه

کره           ۲/۱ پیمانه

شکر قهوه‌ای             ۲/۱ پیمانه

جو دوسر  ۱ و ۲/۱ پیمانه

آرد            ۲/۱ پیمانه

بیکینگ پودر            ۱ قاشق چای‌خوری

بستنی وانیلی            برای سرو کرامبل

پیشنهاد می‌کنیم پیش از آن که دست به هر کاری بزنید. فر را روشن کنید. دمای مناسب برای تهیه کرامبل آلبالو ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد است. بهتر است از قالب چهارگوش ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متری استفاده کنید. همه‌ جای قالب را با برس چرب کنید. یا روغن را به آن اسپری کنید.

یک کاسه‌ی بزرگ انتخاب کنید. هسته‌ی آلبالوها باید جدا شوند. می‌توانید از هسته‌گیر آلبالو استفاده کنید. اگر نداشتید،‌ این‌کار را با نی به‌راحتی انجام می‌دهید. حالا آلبالوی هسته گرفته، شکر دانه‌ریز، دارچین، هل و نشاسته‌ی ذرت را در کاسه بریزید. این مواد رو خوب با هم مخلوط کنید. مخلوط را در قالب چرب بریزید.

کره‌‌ی نرم شده را ریز خرد کنید. شکر قهوه‌‌ای را به کره اضافه کنید. جو دوسر، آرد و بیکینگ‌پودر را هم بریزید. این مواد را به‌هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. حالا مخلوط را به‌شکل یک لایه، روی مخلوط آلبالوی در قالب بریزید.

مدت پخت کرامبل آلبالو حدود ۵۰ تا ۵۵ دقیقه است. نشانه‌ی پختن آن زمانی‌ست که روی کرامبل قهوه‌ای طلایی می‌شود. وقتی طلایی شد، فر را خاموش کنید. حدود نیم ساعت صبر کنید تا کرامبل خنک شود. حالا دیگر می‌توانید آن را سرو کنید. چند اسکوپ بستنی وانیلی همراه خوبی برای کرامبل شما به‌حساب می‌آید. روی هر اسکوپ، یک دانه آلبالو بنشانید.

نکته:

برای تهیه کرامبل آلبالو اگر آلبالوی تازه نداشتید، از آلبالوی یخ‌زده استفاده کنید.

با همین دستور می‌توانید کرامبل گیلاس بپزید. حواس‌تان باشد مقدار شکر را کم کنید.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!