ابتکار: هویت ملی را در قالب لباس‌های سنتی و اجتماعی نشان دهیم

ارسال شده در ۱۹ تیر ۱۴۰۰، توسط ایرنا

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: هویت ملی در حوزه‌ی پوشش،امر بسیار مهم است و انتظار می رود هویت ملی را در قالب لباس‌های سنتی و اجتماعی نشان دهیم.

معصومه ابتکار در آیین گشایش سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع‌دستی که به صورت مجازی به میزیانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: مهارت‌های زندگی از جمله مهارت‌هایی است که در قالب یک دوره آموزش مربی از سال ۱۳۹۷ تولید شده و به زودی نیز به صورت مجازی در شبکه‌ی شاد ارائه می گردد و می‌تواند برای دانشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: طرح «سفیران فرهنگی»، طرح «کمند» و برگزاری نمایشگاه‌های «ملی مد و لباس و صنایع‌دستی» از دیگر برنامه‌هایی است که برگزاری آن‌ها با هدف مهارت‌آموزی برای دانشجویان دنبال شده و نتایج بسیار مثبتی نیز داشته است. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: اولین دوره‌ نمایشگاه مد و لباس و صنایع‌دستی سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در دانشگاه الزهرا (س) به صورت حضوری برگزار شد که در این نمایشگاه آثار باارزش، متنوع و جذابی ارائه شده بود؛ برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند در زمینه‌ الگوسازی مدل و لباس مفید باشد و به زندگی اجتماعی دانشجویان کمک کند.

وی با اشاره به ارسال ۵۰۰ اثر از دانشجویان دختر به سومین نمایشگاه مد، لباس و صنایع‌دستی، گفت: از این تعداد ۲۴۲ اثر به نمایشگاه راه یافته است که امیدواریم بتوانیم از طریق صندوق تسهیل‌گری امید تسهیلاتی در اختیارات این دانشجویان قرار دهیم تا قدم نخست را برای کسب‌وکار خود بردارند.

ابتکار گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی یکی از نقاط مثبت در این نمایشگاه است که توانسته کمک بسیاری به مهارت‌آموزی دانشجویان داشته باشد؛ همچنین برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی نیز زمینه‌های بروز خلاقیت و هنر دانشجویان را در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا فراهم کرد.

 وی بیان کرد: امید است بتوانیم این نمایشگاه را در ابعاد مختلف توسعه دهیم و در سال‌های آینده از فناوری‌های نوین در برگزاری آن بهره ببریم؛ همچنین در کنار برگزاری این نمایشگاه زمینه‌ی بازاریابی در فضای مجازی را نیز برای ارائه تولیدات دانشجویان دختر فراهم کنیم.

ایده دانشگاه اجتماعی از زمان استقرار دولت یازدهم شکل گرفت

در ادامه مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: دانشگاه‌ها باید به حل مشکلات پیرامون خود کمک کنند؛ ایده دانشگاه اجتماعی از زمان استقرار دولت یازدهم شکل گرفت و وزارت علوم توانست ارتباط خوبی بین دانشگاه‌ها و جامعه ایجاد کند.

محمدهادی عسکری افزود: نیمی از افراد جامعه را بانوان دانا و توانایی تشکیل داده اند که نقش های مختلفی را در جامعه ایفا می کنند و نیاز است زمینه های فعالیت هرچه بیشتر این بخش از جامعه به خوبی فراهم شود.

وی بر ضرورت مشارکت بانوان در سرنوشت خود تاکید کرد و گفت: از عمده دستاوردهای دولت برگزاری نمایشگاه‌هایی است که می‌تواند به شکل دائمی برای توسعه‌ی کسب‌وکار دختران دانشجو برگزار شود تا بخشی از دغدغه‌های والدین برای اشتغال فرزندانشان برطرف گردد.

مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یخش دولتی توانایی جذب تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را ندارد و موظفیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در زمینه‌ی توانمندسازی دانشجویان حرکت کرد.

توجه به مسئولیت‌های اجتماعی از شاخص های دانشگاه موفق و پیشرو

همچنین رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: دانشگاهی موفق و پیشرو است که در برنامه‌های کلان خود، شاخص مسئولیت اجتماعی را مدنظر قرار داده و برنامه مدون و منعطفی را برای گسترش، تعمیق و اجرایی نمودن این شاخص در میان جامعه دانشگاهی تحت پوشش خود (اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان) پیاده کند.

غلامحسین خواجه افزود: اکنون در تعریف دانشگاه روزآمد، کارآمد و موفق، گذشته از فعالیت‌ها و شاخص‌های آموزشی و پژوهشی، شاخص تاثیرگذار و نوینی تحت عنوان «دانشگاه و مسئولیت اجتماعی» نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین با اجرایی کردن معیارها و ملاک‌های پیشین امکان رقابت و حضور پویا در عرصه دانشگاهی میسر نبوده و لزوم بازنگری اساسی در این مورد بر کسی پوشیده نیست. رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی به این معنا است که دانشگاه نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه بی‌تفاوت نبوده و گذشته از پایش مستمر این موارد، به منظور مرتفع نمودن این مسائل راه‌حل‌های منطقی، واقعی و قابل‌ اجرا ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بستر مناسبی است که از طریق آن می‌توان زمینه‌های مشارکت جامعه دانشگاهی به ویژه دانشجویان جوان را در محقق نمودن شاخص «مسئولیت اجتماعی» فراهم کرد، گفت: ویژگی اساسی این فعالیت‌ها، دانشجو محور بودن آن‌ها است.

خواجه بیان کرد: برخی ملاحظات جامعه امروز، لزوم بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و کارکرد رشته‌های دانشگاهی را ایجاب می‌کند و یکی از راه‌های پیشگیری از افزایش جمعیت بیکاران تحصیل‌کرده، نیازسنجی دقیق بازار کار در مناطق گوناگون کشور و جذب دانشجو در رشته‌های کاربردی و تقاضامحور است. وی اظهار داشت: با این وجود این اقدام به تنهایی کافی نیست بلکه مهارت‌آموزی دانشجویان در حین تحصیل و آماده کردن آن‌ها جهت ورود به بازار کار به عنوان یک نیروی ماهر و کارآزموده تحصیل‌کرده از دیگر اقدامات موثر در این زمینه است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال‌های اخیر تلاش کرده با محوریت مهارت‌آموزی دانشجویان دختر کارگاه‌های متنوعی از قبیل چرم‌دوزی، عروسک‌سازی، آموزش نقاشی روی پارچه و لباس، طراحی و چاپ کیسه‌های پارچه‌ای، بافت تابلو فرش، نقاشی روی شیشه و آموزش رزین و برخی رشته‌های دیگر در این مسیر گام بردارد.

وی افزود: سومین نمایشگاه ملی، مد، لباس و صنایع‌دستی ویژه دانشجویان دختر، با اهدافی نظیر الگوسازی در زمینه‌ی مد و لباس در حوزه‌های زندگی اجتماعی دانشجویان دختر با هدف افزایش غرور ملی، فراهم کردن زمینه‌های ورود این دانشجویان به فضای کسب و کار در حوزه‌ی مد، لباس و صنایع‌دستی و نیز حمایت از دانشجویان در مقام طراحان نوپا و در نهایت گسترش فضای کارآفرینی و ایجاد اشتغال و تقویت امید به آینده، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت امور زنان و خانواده‌ ریاست‌جمهوری و با میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز در حال برگزاری است.

خواجه در پایان از همراهی دکتر ابتکار معاون امور زنان و خانواده‌ی ریاست‌جمهوری و اهتمام دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به این رویداد و هم‌چنین از تلاش‌ها و پیگیری‌های ستاد برگزاری نمایشگاه در دانشگاه شهید چمران اهواز تقدیر کرد.

در ادامه مدیر امور برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز،  بیان کرد: هدف اصلی این نمایشگاه حرفه‌آموزی به دانشجویان دختر است و تلاش مجموعه این بوده است که به فضای کسب‌وکار حرفه‌ای واردشده و بتوانند کسب‌وکار خود را گسترش داده و درآمدزایی داشته باشند.

فرشید نادری تصریح کرد: پس از انتشار فراخوان برگزاری نمایشگاه از ۲۴ استان کشور آثار متنوعی به دبیرخانه‌ نمایشگاه ارسال شد که با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا در کشور این حضور نشان‌دهنده استقبال از برگزاری جشنواره است.

معرفی برگزیدگان جشنواره ملی مد، لباس و صنایع دستی

همچنین در آیین گشایش سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع‌دستی که به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز و در سالن همایش‌های دانشکده‌ی کشاورزی برگزار شد، برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

در بخش هنرهای پوشیدنی، فرشته ایمانی برگزیده بخش هنرهای پوشیدنی شامل صنایع‌دستی مرتبط با مد و لباس،سعیده رزازپور برگزیده بخش هنرهای پوشیدنی شامل صنایع‌دستی مرتبط با مد و لباس، مهدیه احمدبکی شایسته تقدیر بخش هنرهای پوشیدنی شامل صنایع‌دستی مرتبط با مد و لباس شدند.

برگزیدگان بخش لباس بانوان با استفاده از دست بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی کشور، زهرا حاجیعلی برگزیده بخش لباس بانوان با استفاده از دست بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی کشور،فاطمه منتظری شایسته تقدیر بخش لباس بانوان با استفاده از دست بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی کشور، برگزیدگان بخش لباس‌های بانوان با تمرکز بر لباس‌های قومی،آتنا محمودی برگزیده بخش لباس‌های بانوان با تمرکز بر لباس‌های قومی،شهناز کورائی شایسته تقدیر بخش لباس‌های بانوان با تمرکز بر لباس‌های قومی،مریم رونده جو، شایسته تقدیر بخش لباس‌های بانوان با تمرکز بر لباس‌های قومی معرفی شدند. آیین گشایش سومین نمایشگاه ملی مد،لباس و صنایع‌دستی به میزبانی دانشگاه شهید چمران با حضور ویدئو کنفرانس معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی و حضور محمد مهدی عسکری مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!