نمایشگاه مد و لباس دانشجویان بستری برای معرفی هویت ملی است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده:

ارسال شده در ۱۹ تیر ۱۴۰۰، توسط ایرنا

 معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، با بیان اینکه نمایشگاه مد و لباس دانشجویان بستری برای معرفی هویت ملی است، گفت: امیدواریم با آمد و رفت دولت ها این برنامه های خوب و زیرساخت های عالی آسیب نبیند و کماکان دانشجویان بتوانند از این فرصت حداکثر بهره را ببرند.

معصومه ابتکار در مراسم آغاز به کار سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی ویژه توانمندی‌های دانشجویان دختر که امسال به صورت مجازی برگزار می شود، یادآور شد:‌ پیش از این در بحث آموزش مهارت ها غفلت شده بود اما در حال حاضر با همکاری دانشگاه ها و سفیران فرهنگی دانشگاه ها، مهارت های ارتباطی، گفت و گو و تاب آوری مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نخستین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی نخستین بار در سال ۹۷ و در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه ها هم در زمینه الگوسازی در بحث مد و لباس مفید است و هم به زندگی اجتماعی دانشجویان و اهمیت دادن بحث هویت کمک می کند.

حفظ هویت و توسعه اشتغالزایی از کارایی های مهم نمایشگاه مد و لباس است

معاون رئیس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود به کارایی های این نمایشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث پوشش، اینکه بتوانیم هویت ملی را در قالب لباس های سنتی و اجتماعی معرفی کنیم بسیار حایز اهمیت است. آنجا که از نمادهای هویت ملی و صنایع دستی و هنر ایرانی در لباس بکار برده شود و ترویج این کار ارزشمند است. وی ادامه داد: در کنار حفظ هویت، اشتغال زایی و ایجاد کسب و کارهای کوچک هم از دیگر کارایی های این نمایشگاه است و طراحان جوان می توانند با بکارگیری هویت اقوام و تنوع فرهنگی که درکشور وجود دارد، ایده پردازی و آن را معرفی و کسب درآمد کنند.

ابتکار تصریح کرد: حدود ۵۰۰ اثر از دانشجویان دختر به این نمایشگاه ارسال شده است که ۲۴۲ اثر به نمایشگاه راه یافته اند که تعدادی اثر برتر اعلام خواهند شد و توسط معاونت مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی در کنار این نمایشگاه به اثربخشی آن کمک می کند، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به صورت مجازی در سراسر کشور در حال برگزاری است؛ توسعه فضای مجازی که با حمایت و ایستادگی رییس جمهوری و دولت امکان آن فراهم شد و امروز این زمینه را فراهم کرده که بسیاری فعالیت آموزشی را از این طریق دنبال می کنند.

ابتکار افزود: این نمایشگاه افق گشایی به سمت آینده را ایجاد کرده است و انتظار داریم توسعه پیدا کند و همه دانشگاه ها این فرصت را برای دانشجویان فراهم کنند تا در آن حضور داشته باشند. ضمن اینکه امیدواریم با بکارگیری فناوری های جدید، فرصت های بازاریابی فراهم شود و دانشجویان از همین جا بتوانند ‌تولیدات خود را عرضه و وارد رقابت برای فروش کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این کار استمرار داشته باشد و با آمد و رفت دولت ها این برنامه های خوب و زیرساخت های عالی آسیب نبیند و کماکان دانشجویان بتوانند از این فرصت حداکثر بهره را ببرند.

سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی به همت معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و با محوریت دانشگاه شهید چمران اهواز امروز سه شنبه ۱۵ تیرماه آغاز به کار کرد.

بخش های رقابتی این دوره از نمایشگاه شامل سه بخش: طراحی، الگوسازی و دوخت لباس بانوان با استفاده از بروز رسانی یا استفاده مدرن از دست بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی کشور؛ طراحی، الگوسازی و دوخت لباس‌های بانوان با تمرکز بر لباس‌های قومی (بروز رسانی یا استفاده مدرن از لباس‌های اقوام با توجه به کاربرد الگوی آنها با ذکر شناسنامه کار)، و هنرهای پوشیدنی شامل تولیدات صنایع دستی مرتبط با مد و لباس (زیورآلات، کیف، کفش، کمربند و …) است. همچنین رویکردهای این نمایشگاه ملی، الگوها و سبک‌های اصیل و نوین ایرانی-اسلامی در پوشش مبتنی بر نمادهای فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی، معرفی وجهه مدرن هنر ایرانی در هنرهای پوشیدنی، مدرن‌سازی پوشش‌های سنتی و قومی، ترویج فرهنگ محیط زیستی در استفاده از مواد دوستدار محیط زیست و یا قابل بازیافت اعلام شده است.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!