سرنوشت مبهم واکسن تولید مشترک ایران و کوبا

ارسال شده در ۱۹ تیر ۱۴۰۰، توسط ایسنا/انتخاب/جماران

اظهارات محرز درباره اینکه پروژه مشترک واکسن ایرانی و کوبایی فعلا معلق مانده‌است، باعث واکنش نشان دادن رییس انستیتوپاستور ایران و سخنگوی سازمان غذا و دارو واکنش نشان شد.

به گزارش آوای دریا ، «دکتر مینو محرز»، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، امروز در گفت‌وگویی با جماران درباره واکسن کوبایی گفته بود:« مرحله سوم واکسن کوبایی به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه‌ا‌ی نداریم. برای اینکه خود کشور کوبا به این واکسن دستور «تزریق اضطراری» داد و گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابر این اولویت را به آنها داد و سفیر این برنامه را اعلام کرد و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی تواند خیلی کمک کند. ولی آن دسته از واکسن هایی که مرحله سوم کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته اند، اگر وزارت بهداشت مجوز بدهد، می توانند تولید کنند و به کمک بیایند».

  رییس انستیتوپاستور ایران تکذیب کرد

رییس انستیتوپاستور ایران با رد اظهارات مینو محرز مبنی بر منتفی شدن واکسن کرونای ایرانی – کوبایی و با بیان اینکه نمی‌دانیم با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند، تاکید کرد: بانک سلول تولید این واکسن گرفته شده، مقدمات تولید انجام شده و اولین بچ تولید شده و تا چند روز آتی تحویل خواهد شد. دکتر علیرضا بیگلری گفت: خانم دکتر محرز مسوول گفته‌های خودشان هستند. ما نمی‌دانیم چرا و با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند. ما به صورت کاملا مشخص در زمینه تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا، توافق‌نامه داریم، کار پیش رفته، سلول بانکی را گرفته‌ایم و کارآزمایی بالینی را انجام دادیم و مراودات دو کشور در این زمینه ادامه دارد.

 جهانپور هم ساکت نماند

«کیانوش جهانپور»، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات مینو محرز مبنی بر شکست پروژه تولید مشترک واکسن ایران و کوبا بیان کرد: این اظهارات کذب محض بوده و متاسفانه انگیزه برخی افراد برای ما هم نامشخص است. سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: کار مشترک تولید واکسن بین ایران و کوبا به خوبی پیش رفته است و شاید از بسیاری کارهای مشترک در حوزه واکسن، هماهنگ‌تر و منظم‌تر باشد این چنین مورد هجمه قرار گرفته است. وی بیان کرد: رفتار نکوهیده، متناقض و غیرحرفه‌ای این روزها بیداد می‌کند، اما این رفتار و گفتار از برخی اساتید جامعه پزشکی به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!