ویژه برنامه «نسیم قصه ها» برگزار شد

ارسال شده در ۱۹ تیر ۱۴۰۰

به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان ویژه برنامه « نسیم قصه ها» با حضور نویسنده، تصویرگر و فعال حوزه کودک در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش آوای دریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان، به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان ویژه برنامه «نسیم قصه ها» با حضور علی آموخته نژاد، نویسنده کتاب کودک و نوجوان؛ مهسا تبریزی نژاد، تصویرگر کتاب کودک؛ زهرا پورحسن، مسئول باشگاه کتابخوانی پانغاری دانایی ایسین و مسئول کتابخانه فرهیختگان و با اجرای هانیه هادی نژاد، نویسنده، شاعر، قصه گو و فعال حوزه کودک در فضای مجازی برگزار شد.

هانیه هادی نژاد، نویسنده و فعال حوزه کودک با بیان اینکه هجدهم تیرماه روز گرامیداشت مهدی آذریزدی و آثار و نوشته های وی است، بیان کرد: نویسندگان بوسیله آثار خود همیشه ماندگار هستند و مهدی آذر یزدی نیز با اثر قصه های خوب برای بچه های خوب ماندگار شد و همه کودکان ایران وی و آثارش را می شناسند.

هادی نژاد ضمن تشویق کودکان و نوجوانان به نوشتن بیان کرد: کسی که به دنبال نویسندگی است باید نگاه خلاقانه به وقایع و محیط اطراف خود داشته باشد و با نوشتن داستان برای نقاشی های خود شروع کنید و ساده از هر اتفاق عبور نکنید.

علی آموخته نژاد، نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به دوران کودکی خود بیان کرد: در زمان کودکی علاقه زیادی به مطالعه کتاب داشتم و کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب را که دارای تصاویر بسیار محدودی بود مطالعه کرده و سعی در تصویرسازی وقایع برای خود داشتم.

وی تاکید کرد: استفاده از تصویر در کتابهای کودک و نوجوان بر جذابیت این کتابها افزوده است و اگر خود نویسنده توانایی تصویرگری داشته باشد ارتباط بین تصویر و متن عمیق تر می شود. در عین حال استفاده از تصویرگران خلاق و ماهر جذابیت کتاب را دوچندان می کند.

این نویسنده از کودکان و نوجوانان خواست که به دنبال رویاهای خود باشند و توانایی های خود را بشناسندو آن را دنبال نمایند و اگر به نویسندگی علاقه دارند باید مطالعه بسیار داشته باشند.

مهسا تبریزی نژاد، تصویرگر کتاب کودک بیان کرد: در تصویرگری، تصویر باید به بیان اصل موضوع داستان بپردازد و از اصل داستان دور نشود.

وی افزود: توجه به رنگ در تصویرگری کتاب کودک بسیار مهم است و زمانی که از رنگهای شاد و گرم استفاده شود جذابیت بیشتری به آن می بخشد.

تبریزی نژاد با بیان اینکه مطالعه در کودکی در ذهن ماندگار می شود تصریح کرد: کتابهای کودکی که دارای تصویرگری مناسب و جذاب باشد در ذهن کودک ماندگار شده و علاقه وی را به مطالعه بیشتر خواهد کرد و استفاده از تکنیک های جدید در تصویرگری کتاب باعث رشد خلاقیت تصویرگری شده است و به نظر من استفاده از کلاژ در کتابهای کودکان تاثیر عمیق تری بر کودکان خواهد اشت.

زهرا پورحسن، مسئول باشگاه کتابخوانی پانغاری دانایی ایسین و مسئول کتابخانه فرهیختگان بیان کرد: واژه پانغار در گویش محلی هرمزگان به معنای نردبان است و کسی که به دنبال دانایی است با کتاب این نردبان را طی خواهد نمود.

پورحسن با اشاره به فعالیتهای باشگاه کتابخوانی پانغاری دانایی ایسین تاکید کرد: این باشگاه بصورت مستمر برنامه های نشست کتابخوان، معرفی کتاب، مسابقه کتابخوانی، قصه گویی و… را انجام می دهد و اهالی روستا بسیار علاقه مند به کتاب و اهل مطالعه هستند و کتابخانه خانه دوم آنهاست. در ادامه با توجه به اینکه زهرا پورحسن در تهیه پایان نامه خود در رشته ادبیات کودک و نوجوان به موضوع بررسی شخصیتی مهدی آذر یزدی از نظر روانشناختی پرداخته بود به بیان زندگی مهدی آذر یزدی از زمان ولادت و آثار و اندیشه وی پرداخت.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!